خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : باسلام پذیرش بهمن ۱۴۰۲ تکمیل وجه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ هنوز که هنوزه هیچ خبری نیست فقط میگن صبور باشید آخه صبر هم حدی داره شاهین cvt کسی نمیدونه تا چه تاریخی فاکتور شده
صدرا 13 اردیبهشت : از پلیس من قسمت پلاکهای من
جک j4 : سلام دوستان یک سوال داشتم من چند روز پیش کارت ماشین را گرفتم ولی برگه سبزش الان با بعد از چند روز نیومده بار کد پستشو گرفتم وقتی وارد میکنم نوشته تاریخ ایجادشده 4 تیر ولی هنوز نرسیده به شهرمون . آیا اول کارت ماشین میاد بعدش برگه سبز؟
سروش 25 اسفند : شما مگه نگفتی فاکتور شدی ؟ لطفا اعلام کن از کدوم سایت متوجه شدی که الان دنبال پلاک شدن هستی پس از کجا متوجه شدی که ماشینت پلاک نشده ؟
شاهین : من از استان فارسم 17اذر تکمیل وجه کردم هنوز در مرحله تخصیص هستم
علی : سلام خدمت دوستان . بنده هم ۲۴ اردیبهشت تبدیل به gl کردم وفعلا خبری نیست.. یکی از دوستان نزدیکم خط تولید شاهین کار میکنه. گفت مشکل چند قطعه دارن از جمله دسته سیم موتور وسانروف ..تولید دارن اما خیلی کم مثلا قبل عید روزی ۲۰۰ تا تولید داشتن الان زیر ۳۰ تا که بیشتر هم اتومات وgl هست..همین امروز خبر گرفتم
ساسان : سلام عزیزان..بنده ۱۱آذرماه فروش فوق‌العاده وهمان روز ثبت سخا کردم..خبری نیست.. بجز دروغ فعلا چیزی بهمون ندادن...الکی شایع درست نکنید..
ساسان : سلام عزیزان..بنده ۱۱آذرماه فروش فوق‌العاده وهمان روز ثبت سخا کردم..خبری نیست.. بجز دروغ فعلا چیزی بهمون ندادن...الکی شایع درست نکنید..
شاهین g : سلام من دودفعه تماس گرفتم گفتم بازم تماس میگیرم خواهشا هرکدوم چند دفعه تماس بگیرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس اذر : رنگ سفید مشکی تکمیل وجه 11 اسفند سخا رو دقیق نمیدونم
سیا : آره شک نکن کارشون درسته😂
ساینا اس1404 : پیش فروش 6 اسفند موعد تحویل هفته چهام شهریور ماه دیروز در اخرین روز دعوتنامه را تکمیل وجه کردم امروز تخصیص برام شد خیلی زود مثل اینکه اینا خیلی زود دارند ساینا تک گانه هارو حتی زودتر از موعد تحویل فاکتور می کنند
مراد بیگ : خرداد هم صادر نشده
دوقلوها دنا آپشنال 31 شهریور : مبارکهه
میلاد : پیامک اومد یا خودتون مراجعه کردید ؟ جربان چیه برای من هنوز سود تاخیر نیومده
ساینا دوگانه مرداد : از دوستانی کسی تا تحویلی های چه ماهی دعوتنامه ساینا دوگانه اومده. تیر رو میدونم نیومد. خرداد دعوتنامش صادر شده ؟ یا اصلا برا خرداد تعهد فروش نداشتن؟؟
اطلس جی : دوستان آذر ماهی مبارکتون باشه لطفا تاریخ تکمیل وجهه و تاریخ تحویل سخا و رنگ ماشین رو بنویسید دمتون گرم کامل بنویسید ماهم از نگرانی دربیایم.
فرشاد : سلام داداش ،من تکمیل وجه 23 خرداد هنوز خبری از فاکتور نیس
اطلس جی : رنگ ماشین رو بگو