خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۱۷ خرداد تجمع : تجمع از نون شب واجب تره
۱۷ خرداد : سلام فقط محمد که فکر کنم کارمند سایپا باشه میگه تجمع نکنید. به حرفش گوش ندید
۱۷ خرداد تجمع : سلام حتما بیاین✌️
محمد لاماری مشکی : تو قرارداد تاریخ تحویلم رو زده هفته اول مرداد
X5 اردبیل : سلام دوستان. مال من هنوز هیچکدام از مراحلم سبز نشده تو سایت. ثبت نامی ۵ دی هستم ماشین x۵. به نظرتون چی کار کنم؟ ۶ ماهه حتی شاسی نشده
شهابx5 آبان : این بنده خدا میگه هنوز شاسی هم نشدم،شما ازش می‌پرسی کارت سوخت ثبت نام کردی خخخ
تارادستی‌سفید : تارادستی فرسوده:میشه‌لطفا‌بگیدکی‌رفتیدگرفتیدتوتعطیلات هم‌تحویل‌دادن؟؟؟
محمد : فقط تجمع شنبه همه بیایین
حواله شاهین جی سانروف : تاریخ تجمع17خرداد ساعت 9صبح الی 12ظهر ، یه خواهش از دوستان دارم به هیچ عنوان گول حرف این شرکت دزد رو نخورید و باهماهنگ کامل حرفمان این باشه که باید توی خرداد تحویل بدن ،
محمد لاماری مشکی : تو قرارداد تاریخ تحویلم رو زده هفته اول مرداد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید واریزی 1 اسفند : ممنون دوست عزیز. فقط اینکه من دیگه نباید کاری انجام بدم ؟ الان اگه بخواد واسه من هم پلاک آنلاین بشه چقدر طول میکشه؟
فونیکس : لعنت خدا برتو و دارو ندارت که تو این وضع پیش اومده همش با اعصاب و روان مردم بازی میکنی خدا ازت نگذره بدترین بلاها سر تو یکی بیاد که واقعا دیگه شورشو در آوردی
یاغی : یه بخت برگشته،شما 200تومنتو طلا بخر،هر وقت پول دستت اومد برو طلاتو بفروش بذار رو اون پولت و برو از بازار نقدی هر ماشینی میخوای بخر،قطعا زودتر از شرکت دستت میرسه
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، امروز رفت روی مرحله بعدی؟؟ امروز که تعطیله
حسین ملکی : دوست گرامی شروع حرکت حتما دنده یک
سهراب : سلام سورن موتور جدید ثبت نامی داشتم یک مرحله برگشته عقب رفته رو آماده برا صدور فاکتور چک کردم واریزی هم نوشته تکمیل وجه شده است کسی میدونه مال چیه؟لطفا راهنمایی کنید ممنونم
31 خرداد : خیر 24 بودم الان 31 شدم هنوز خبری نیس
دی ماه : سلام والا ما ساینا نیستیم ولی پارسال اردیبهشت پیش فروش سهند کردیم قراربود تحویل هفته اخر دی باشه هنوز فاکتور نشدیم اونایی که بهمن واسفند هستند هنوز تکمیل وجه هم نکردند بنظرم نکن ارزش نداره کلی ماشین معوقه دارندهنوز ندادند
فروش فوری207سقف فلزیtu5 : سلام تحویلی 6خرداد فاکتور شد طرح فروش فوری که واقعا منو شرمنده کردن
سایناتکمیل وجه 29 بهمن : کسانی که تاحالاازسایپاماشین تحویل گرفتین این حرفو تاییدمیکنید؟ یعنی تازه یه هفته الی ده روزبعدازروشن شدن چراغ تحویل خودرو تحویل میدن ؟ ای بابا ماگفتیم پلاک آنلاین شدیم چندروزبعدنهایت یه هفته بعدتحویل میدن . اسیرشدیم ازدست این سایپا