تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

 

پس از گذشت بیش از دو ماه از تصویب تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴، وزارت صنعت هنوز آیین‌نامه اصلاحی را ابلاغ نکرده و در برابر سوالات فعالان بازار سکوت کرده است، موضوعی که به بلاتکلیفی کامل بازار واردات خودرو منجر شده است.

 

به گزارش تسنیم، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال 1404، بازار خودروهای وارداتی ایران در بلاتکلیفی کامل فرو رفته است. نه تنها ترخیص خودروها از گمرک انجام نمی‌شود، بلکه هنوز تعرفه‌های قطعی واردات نیز اعلام نشده‌اند. در حالی که واردات خودرو در سال گذشته به عنوان یکی از محورهای تنظیم بازار مطرح شده بود، اکنون نه‌تنها تحقق نیافته، بلکه با توقف کامل روبه‌روست.

در اسفند 1403، مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه، نرخ حقوق ورودی کلیه خودروهای وارداتی را 100 درصد تعیین کرد. این تصمیم، که از منظر قانونی لازم‌الاجراست، بلافاصله با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان روبه‌رو شد. چرا که این تعرفه سنگین در کنار سایر عوارض گمرکی، مالیات‌ها و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده یک خودروی وارداتی را برای مصرف‌کننده به دو تا سه برابر قیمت جهانی می‌رساند.

البته دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را در اواخر فروردین ماه به محدوده 4 و 15 درصد کاهش داد  و اعلام کرد  تا زمان ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال 1403 می‌باشد و در زمان حاضر مأخذ حقوق ورودی آن 100 درصد نیست،

حتی دهنوی رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تعرفه‌ها نباید ابزار تأمین درآمدهای بودجه‌ای باشد گفته است: مخالف تعرفه‌های بالای خودروهای وارداتی هستیم و اجرای تعرفه 100درصدی فعلاً ممکن نیست. از آن تاریخ که اول اردیبهشت ماه بود تا به امروز ، هیچ پاسخ روشنی از سوی ضیغمی یا سایر مسئولان سازمان توسعه تجارت منتشر نشده است. سکوت آنها در برابر موج سوالات و انتقادات واردکنندگان و رسانه‌ها، اکنون خود به یکی از دلایل تشدید بحران تبدیل شده است.

در زمان حاضر ثبت سفارش خودروها آغاز شده است اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیده‌اند تا براساس آن مشخص شود تعرفه خودروهای وارداتی براساس کدام دستورالعمل انجام خواهد شد.

توقف واردات و نبود پاسخ شفاف از سوی متولیان امر، باعث افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش عرضه، و بی‌ثباتی بازار خودرو شده است. فعالان اقتصادی نیز از ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند؛ چرا که سرمایه‌گذاری آن‌ها در واردات خودرو فعلاً بدون بازگشت مانده و هزینه‌های انبارداری و خواب سرمایه در حال افزایش است.

 

 

*وعده خودروهای اقتصادی و برقی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی و برقی را در سال 1404 داده بود، هنوز هیچ آیین‌نامه اجرایی برای آن تدوین نشده است. واردکنندگان، خریداران و حتی گمرکات، منتظر صدور بخشنامه‌های لازم هستند؛ اما سازمان توسعه تجارت که باید متولی تنظیم این فرآیند باشد، از هرگونه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی خودداری کرده است.

 سیاست‌گذاری بدون پشتوانه اجرایی، تعرفه‌گذاری بدون ارزیابی آثار اقتصادی، و سکوت مسئولان در برابر بحران، تصویری است که امروز از وضعیت واردات خودرو در کشور ترسیم شده است.کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دولت به‌سرعت و با اولویت، نسبت به تعیین و ابلاغ نرخ تعرفه واقعی و کاربردی اقدام کند. همچنین لازم است که آیین‌نامه‌های مربوط به واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و برقی، سریع‌تر تدوین شود. بدون شفاف‌سازی در این حوزه، نه‌تنها بازار داخلی دچار التهاب بیشتر خواهد شد، بلکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز دلسرد خواهند شد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو , بلاتکلیفی بازار خودروهای وارداتی , تصویب تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ , توقف ترخیص خودروها از گمرک , انتقادات کارشناسان به تعرفه سنگین , کاهش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی , سکوت مسئولان در برابر بحران واردات , تأثیر تعرفه بر قیمت خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : سلام داداش من 20 مرداد مبلغ 1/180واریز کردم الان 23 روز هیچ خبری نیس
cvt : کلا الکی میگن اینها ماشین بده نیستند و پشت قوی دارن همه بعضی ها هم که رفتیم دیدید چطوری جواب دادن انگار ما بدهکار اونها هستیم این عده هم که میگن تحویل گرفتیم همون کارکنان خودشون هستند الکی میگن که ما اونجا نریم ۶ماه تکمیل وجه کردیم
پوریا : ماشین تو پارکینگ کارخونه رفته برای بازدید مجدد همه تارا ها به مشکل خوردن
شاهین اتومات cvt : یکبار در نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو حضور پیدا کنید هم تهران هم اتومکانیکا شانگهای بعد از تولیدکنندگان چینی که برای سایپا قطعه تامین میکردند بپرسید نظرتون در مورد شرکت سایپا چیست؟ فقط یک جمله میشنوید: Saipa doesn't pay یا Saipa has not paid us. سایپا به علت عدم پرداخت پول به تامین کنندگان خارجی خود توان تامین قطعات را ندارد برای همین در تامین قطعه مشکل دارد و تولید خیلی کمی هم دارد.
امیرحسین : سلام تارا اتومات من موعد تحویل ۱۱ شهریوره هنوز فاکتور نشده.(
محمد j4 : سلام قبلا بدون تاخیر تحویل می‌دادند ولی از وقتی برق میره خودرو های برقی با تاخیر ۶ ساله تحویل میدن
ایمان ، شاهین زمستان ۱۴۰۳ : چراغ تحویل واستون روشن شده ؟
سودابه : سلام بله من امتحان کردم همه درب ها قفل بود حین حرکت
اقایی : دوستان فروش فوری شهریور فردا هرکی فاکتور شدخبر بده ممنون
تارا اتو ۳۰ روزه : یعنی برگشت میخوره به کارخانه برای بازبینی؟ یا همون نمایندگی بازبینی میکنن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عباسی : منم 27واریز کردم فاکتور نشدن تبدیل هم نزدم الی 1800بدم که چی آپشن به درد نخوری هست تازه تو مخی هست
عباسی : سورن دوگانه داری؟!😂
ممد حاشیه : سلام انقدر ماشین رو نمی دن اصلا آدم از ذوق میافته فقط انتظار انتظار انتظار
الیکا : دوستان گرامی کسی میدونه با سمند ریل ارسال خودرو به ارومیه چقدر زمان میبره؟
تحویل 31 تیر : فولادی 6دنده 31تیر اگه فردا پلاک شدی لطفا اطلاع بده من هم 6/6 فاکتور شدم هنوز پلاک نشده ثبت سخا واملاک واماکن هم انجام دادم سند خونه هم به اسم خودم نمی دونم چرا پلاک نمیشه
خرزوخاک سایپا : نوک دناغه اوستاد ولی خوب گفتی
مهدی : سلام کوییک ار اس تاکی فاکتورشده
جواد : سلام داداش ازمنم نوشته قرادادتکمیل وج نمیباشدولی هرچی نگاه میکنم توقسنت پرداخت هاچیزی ننوشته که بایدپرداخت کنم
ساینا اس : سلام چراغ تحویل روشن شده یعنی ماشین تو نمایندگیه؟
. : روحت شاد و یادت گرامی