تحول مالی سایپا با کاهش معوقات بانکی

تحول مالی سایپا با کاهش معوقات بانکی

 

گروه خودروسازی سایپا با مدیریت جدید خود در ۶ ماه گذشته، با کاهش چشمگیر معوقات مالی، چابک‌سازی ساختار سازمانی، و توسعه سبد محصولات، گام‌های بلندی برای بازگشت به روزهای اوج و ارزش‌آفرینی پایدار برداشته است.
 
به گزارش ایران جیب، بررسی عملکرد ۶ ماهه تیم مدیریتی جدید سایپا به رهبری علی شیخ‌زاده نشان‌دهنده عبور موفق از چالش‌های فوری و طراحی برنامه‌ای جامع برای آینده تنها خودروساز دولتی کشور است. این تیم با بازگرداندن سایپا به مسیر ارزش‌آفرینی، کاهش معوقات و زیان‌های مالی و تقویت تولید، نویدبخش آینده‌ای روشن برای این برند ملی است. برای درک بهتر دستاوردها، شاخص‌های کلیدی عملکرد این دوره بررسی می‌شود.

کاهش چشمگیر تعهدات مالی و بانکی

تیم مدیریتی جدید در حالی سکان سایپا را در دست گرفت که این گروه با ۱۴ همت سرفصل مشکوک‌الوصول بانکی و در مجموع ۲۶ همت تعهدات مالی تا پایان سال مواجه بود. با برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد انضباط مالی، و تخصیص هوشمند منابع، این میزان تا پایان سال گذشته به ۵ همت کاهش یافت. این دستاورد بزرگ، نشان‌دهنده مدیریت کارآمد و تعهد به بهبود سلامت مالی سایپا است.

انضباط مالی و حمایت از زنجیره تأمین

تشکیل کمیته نقدینگی و اجرای انضباط مالی، امکان تخصیص به‌موقع منابع به زنجیره تأمین را فراهم کرد. این اقدام نه‌تنها مطالبات قطعه‌سازان را کاهش داد، بلکه انگیزه و همراهی آن‌ها را برای افزایش تولید تقویت کرد. نتیجه این سیاست، کوتاه شدن زمان عرضه محصولات جدید به بازار و رشد تولید بود که به‌عنوان یکی از دستاوردهای برجسته این دوره شناخته می‌شود.

مدیریت هزینه‌ها و حرکت به سوی سودآوری

استفاده از ظرفیت‌های خالی سایپا و شرکت‌های تابعه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، کاهش هزینه‌های خرید خارجی، بهینه‌سازی خرید مواد و قطعات و کاهش هزینه‌های مالی و سربار، از اقدامات کلیدی این دوره بود. تغییر ترکیب تولید به سمت خودروهای سودآورتر و هدفمند کردن پروژه‌های توسعه‌ای، زمینه‌ساز کاهش زیان انباشته و حرکت سایپا به سمت سودآوری برای سهامداران شده است.

تقویت همکاری‌های بین‌المللی و احیای قراردادها

تیم مدیریتی جدید با مذاکرات موفق، همکاری با شرکای خارجی مانند چانگان را تداوم بخشید. تأمین مالی برای تولید ۹ هزار دستگاه از محصولات چانگان، احیای قراردادهای در معرض ابطال و اجرای تعهدات پیشین به مشتریان، نه‌تنها از زیان‌های حقوقی جلوگیری کرد، بلکه زمینه‌ساز سودآوری از تولید خودروهای CKD شد. این موفقیت، جایگاه سایپا را در همکاری‌های بین‌المللی تقویت کرد.

نوآوری در سبد محصولات شرکت‌های تابعه

با برنامه‌ریزی استراتژیک، ظرفیت‌های خالی شرکت‌های تابعه سایپا احیا شد و هر یک از این شرکت‌ها، شامل پارس خودرو، زامیاد، سایپا سیتروئن، و بن‌رو، صاحب یک محصول جدید شدند. این رویکرد، ضمن تنوع‌بخشی به سبد محصولات، زمینه رشد تولید و توسعه محصول را فراهم کرد و سایپا را برای رقابت قدرتمند در ماه‌های آتی آماده ساخت.

چابک‌سازی سازمانی و اصلاح ساختار

تیم مدیریتی جدید با شجاعت، تعداد اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سهامی خاص را از ۵ به ۳ نفر کاهش داد و اعضای موظف هیات‌مدیره شرکت‌های تابعه را به‌طور قابل‌توجهی کم کرد. واگذاری شرکت‌های غیرمولد، انحلال شرکت‌های بدون بازده، و ختم تصفیه شرکت‌های منحل‌شده، از اقدامات جسورانه‌ای بود که با وجود مقاومت‌های داخلی و خارجی، فرهنگ چابک‌سازی را در سایپا نهادینه و از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرد.

افزایش سرمایه و رهایی از ماده ۱۴۱

با زیان انباشته تلفیقی ۱۳۴ همتی پیش‌بینی‌شده برای سال ۱۴۰۳، سایپا با افزایش سرمایه ۷۲۹ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد. این اقدام حیاتی، جان تازه‌ای به این سرمایه ملی بخشید و امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های تأمین مالی برای رشد تولید و کاهش هزینه‌ها در سال جاری را فراهم کرد.

بر این اساس باید عنوان کرد که برنامه‌های آتی گروه سایپا شامل افزایش تولید محصولات با سودآوری بیشتر، تولید و مونتاژ خودروهای برقی و هوشمند، تنوع بخشی به سبد محصولات ایمن با قیمت مناسب، مدیریت بهای تمام شده، کاهش هزینه‌های مالی و خرید قطعات از تامین کنندگان داخلی و خارجی، ادامه اجرای فرهنگ چابک سازی، اجرای پروژه‌های توسعه محصول و توسعه زیرساخت‌های تولید، افزایش نرخ عبور مستقیم محصولات، رشد تولید در سال آینده، عرضه محصولات جدید، افزایش صادرات خودرو و قطعات و بازاریابی مناسب در این حوزه، افزایش رضایت مشتریان با ارتقاء کیفیت محصولات، اصلاح ساختار مالی و تامین و تخصیص منابع به ذی‌نفعان است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تحول مالی سایپا , کاهش معوقات بانکی سایپا , چابک‌سازی ساختار سازمانی سایپا , توسعه سبد محصولات سایپا , مدیریت هزینه‌ها و سودآوری سایپا , تقویت همکاری‌های بین‌المللی سایپا , نوآوری در محصولات سایپا , افزایش سرمایه و خروج از ماده ۱۴۱






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام و درود ، مصوبه شامل حال ما و شما نمیشود . از مبلغ کل پولی که موقع ثبت نام دادید رو کم کنید بهمراه سود مشارکت و تخفیف اگر در قرارداد بهتون دادن و قید شده در قرارداد . تمام مؤید باشید
جی۷تیرماه تحویل دی : دوستان کسی میدونه الان که دعوتنامه جی 7 میاد چند دیگه باید پرداخت کنیم؟ایا مصوبه ۴۷۳ قانون شورای رقابت اعمال میشه؟ما که اول کار ۸۰۰تومن پرداخت کردیم پول نصف ماشین رو دادیم.الان هم باید نصف قیمت روز رو دوباره پرداخت کنیم یا اینکه ۸۰۰تومن از مبلغ کل کم میشه مابقی رو باید پرداخت کنیم؟
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سهیلا ساینا تک : کامنت اولم هنوز منتشر نشده و این کامنت دوم هست
سهیلا ساینا تک : یکسال هنوز به پولشون نرسیدن اینا مصداق مشتری مداری و احترام به ملته بعدشم ماشین میدن بیرون با هزار تا عیب و ایراد خدا شاهده ساینا اس 403 داشتم اینقدر تو نقطه حرکت لرزش داشت که حتی با تعویض دیسک و صفحه و تراش فلاویل هم مشکلش فقط برای یکی دو ماه حل شد خلاصه اینو بگم هیچ عهدی از اینکه ماشینتون رو کی میدن و دعوت نامه کی میاد خبر نداره صرفا فقط از روی تجربه و عملکرد شرکت در دوره های گذشته جوابتون رو میدن نه زیاد خوشبین باشید نه هم خیلی بدبین من خودم از امروز رفتم تو تاخیر خدا میدونه کی ماشین رو بدن ثبت نام 15 مرداد پذیرش 20 مرداد تکمیل وجه 29 آبان تحویل هفته چهارم آذر خدا میدونه کی میخوان بدن ایشالا تا یکی دو ماه دیگه همه رو بدن که هممون از بیشتر از هم به ماشینمون نیاز داریم ببخشید طولانی شد
اطلس چی شد : اقای مهندس سایپا شما که میگید ما کسری قطعه داریم صبر کنید قطعه فراهم بشه ما صبر کردیم الانم ماشین فاکتور شده پس چرا بعد از فاکتور ماشین تحویل نمیدین الان یکماه ماشین فاکتور شده ولی خبری نیست برا من سوال شده چرا کروز شرکت قطعه ساز به ایرانخودرو قطعه میده ولی به سایپا دسته خر هم نمیده
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید