اهداف کرمان موتور بدون سایپا هم محقق خواهد شد

اهداف کرمان موتور بدون سایپا هم محقق خواهد شد

 

در میانه میدان شایعات واگذاری سایپا، کرمان موتور با دست پر وارد شده و پیشنهاد خود را مبنی بر اینکه حاضر است همه سهام سایپا را بخرید یا سهام خود را نیز بفروشد بازی خرید سایپا را طوری طراحی کرده که همچنان برنده باشد. این همان بازی برد-برد است که مدیرعامل این شرکت در دومین نامه‌اش به رئیس‌جمهور به‌روشنی ترسیم کرده: چه سایپا واگذار شود، چه این اتفاق نیفتد کرمان موتور قصد دارد برنده این بازی باشد.

 

در میان هیاهوی اخیر درباره خریدار جدید سایپا و شایعات پیرامون قطعی شدن این انتقال، مدیرعامل کرمان موتور با انتشار متنی، ضمن تأکید بر توانمندی‌های این شرکت، برنامه‌های خود را برای آینده سایپا تشریح کرد؛ هرچند تأکیدی تلویحی در متن وجود دارد مبنی بر اینکه اهداف کرمان موتور حتی بدون سایپا نیز قابل تحقق خواهد بود.

این دومین موضع گیری سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور در مورد خرید سایپاست و در آن به نامه سه ماه قبل این شرکت به رئیس جمهور مبنی بر آمادگی این شرکت برای خرید سهام سایپا اشاره شده است. در متن جدید اما، ضمن اشاره به تجربه بیش از ۳۰ ساله کرمان موتور در صنعت خودروی کشور و همکاری با خودروسازان بین‌المللی مانند جنرال موتورز، فولکس‌واگن و هیوندای، اعلام شده است که این شرکت آمادگی دارد با به دست آوردن سهام مدیریتی سایپا، ظرف پنج سال آینده بزرگ‌ترین گروه خودروسازی کشور را تشکیل داده و آن را به جمع ۱۰ خودروساز برتر جهان برساند.

اما بخش دوم نامه، حاوی نکته‌ای کلیدی است؛ فیروزی با بیان اینکه: «منتظر تصمیمات هستیم، اما آماده‌ایم راه خود را برویم.» تصریح می‌کند «اگر تصمیم مناسبی درباره واگذاری سهام سایپا اتخاذ نشود، کرمان موتور آماده است سهام در اختیار خود را واگذار کرده و منابع حاصل را صرف اجرای برنامه‌های راهبردی برای تبدیل شدن به قدرتمندترین خودروساز خاورمیانه کند.»

در برابر فضای پر از شایعات، رویاپردازی‌ها و بعضاً عددسازی‌های غیرواقعی درباره فروش سایپا، کرمان موتور یک بازی برد-برد را طراحی و معرفی کرده است. این شرکت به فروشنده و خریداران دیگر اعلام می‌کند «یا سهام مدیریتی سایپا را در اختیار می‌گیرد و گروهی جدید در صنعت خودرو ایران شکل می‌دهد، یا با فروش سهام موجود، سرمایه‌اش را در مسیر توسعه مستقل و تولید هدفمند به کار خواهد گرفت.»

به عبارتی، این نامه هم پیامی به رقبا دارد و هم هشداری به تصمیم‌گیران؛ است که اگر حاضر نباشند بر اساس داشتن اهلیت مالکیت سایپا را واگذار کنند کرمان موتور از سهام داری سایپا خارج شده و مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد. فیروزی تأکید کرده است که کرمان موتور در مسیر افزایش ظرفیت تولید، گسترش زنجیره تأمین، سرمایه‌گذاری جدید و تبدیل شدن به ارزنده‌ترین خودروساز خاورمیانه، هیچ‌گونه تعللی نخواهد داشت.

 

برنامه‌ریزی کرمان موتور برای رساندن تولید به سقف ۵۰۰ هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۷، پیش از این آغاز شده بود. به گفته فیروزی، در صورت واگذاری مناسب سهام سایپا، خروجی این برنامه می‌تواند دو برابر شود. در غیر این صورت، نیازی به سهامداری در یک خودروساز دیگر وجود ندارد و به جای حبس سرمایه در منابع بورسی با فروش سهام سایپا به‌سمت توسعه زیرمجموعه‌های خود شرکت حرکت خواهد کرد.

در مجموع، نامه جدید فیروزی را می‌توان تلاشی شفاف برای روشن کردن صحنه بازی دانست؛ بدون سایپا هم مسیر ادامه دارد، اما اگر فضا فراهم باشد، کرمان موتور می‌تواند تصویر بزرگ‌تری از آینده صنعت خودرو در ایران ترسیم کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واگذاری سایپا , کرمان موتور و خرید سایپا , برنامه‌های توسعه کرمان موتور , سهام مدیریتی سایپا , سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران , اهداف کرمان موتور , رقابت خودروسازان ایرانی , تحلیل بازار خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : فقط تجمع... تجمع. تجمع....
Masoud x5 : موتور های gdi نسبت به تنفس طبیعی فرقشان در پاشش سوخت هستش و برای اینه توان بیشترو گشتاور بیشتری تولید میکنند ولی در تفس طبیعی سوخت باید با هوای طبیعی به نسبت ترکیب شده و به سیلند تزریق بشه در کل بحث این نیست که ماشین کی بهتره این یک بحث مهندسی هستش الان مهندسان مجبورند برای دریافت توان بیشتر در حجم موتور کم به طرف موتورهای gdi روی بیارند ولی خوب متاسفانه در کشور نفت خیز ما یدترین کیفیت بنزین ارائه میشه .اگر این چند سال به جای خودروهای مونتاژی با طرحهای قدیمی و خودروهای تازه ساخت حتی دسته دوم وارد میکردند هم مصرف بنزین کمترل میشد هم کیفیت هوا ولی چه فایده این مونتاژ کاران فاسد با ایجاد مافیا مانع میشوند تا یک خودروی چینی 5000 دلاری را بقیمت 20000 دلار و انهم با تاخیر زیاد به مردم تحمیل کنند . در صورتی که اگه واردات خودرو دسته دوم ازاد بود مطمینا اخرین گزینه انتخاب ماشین چینی بود
Masoud x5 : موتور های gdi نسبت به تنفس طبیعی فرقشان در پاشش سوخت هستش و برای اینه توان بیشترو گشتاور بیشتری تولید میکنند ولی در تفس طبیعی سوخت باید با هوای طبیعی به نسبت ترکیب شده و به سیلند تزریق بشه در کل بحث این نیست که ماشین کی بهتره این یک بحث مهندسی هستش الان مهندسان مجبورند برای دریافت توان بیشتر در حجم موتور کم به طرف موتورهای gdi روی بیارند ولی خوب متاسفانه در کشور نفت خیز ما یدترین کیفیت بنزین ارائه میشه .اگر این چند سال به جای خودروهای مونتاژی با طرحهای قدیمی و خودروهای تازه ساخت حتی دسته دوم وارد میکردند هم مصرف بنزین کمترل میشد هم کیفیت هوا ولی چه فایده این مونتاژ کاران فاسد با ایجاد مافیا مانع میشوند تا یک خودروی چینی 5000 دلاری را بقیمت 20000 دلار و انهم با تاخیر زیاد به مردم تحمیل کنند . در صورتی که اگه واردات خودرو دسته دوم ازاد بود مطمینا اخرین گزینه انتخاب ماشین چینی بود
احمد : دقیقا فردا sx5 همین موتور گیربکس و با همین وزنه
مهراد : ممنون عزیز لطف کردی
حسن اقا : چون حساسیت ب بنزین نداره در عمل توان شتاب ماشین از ایکس پنج خیلی بیشتره ایکس پنج خیلی زشت و ضایعس اپشنشم با پیکان قابل رقابته
شاهین مهر1402 : آقا تاریخ تجمع رو درست بزارید 16,تیر هست نه اذر
,شاهین زمستان : یعنی آذر به بعد هیچ شاهینG و Gl فاکتور نشده؟؟ ما که خرداد تکمیل وجه جی ال کردیم با این اوضاع میره واسه آخر سال حداقل. مثلا برج ۱۲ میخان ماشین ۱۴۰۴ تحویل بدن😐😐😐😐😐😐
ایکس 5 آذر : نه آقا سه هفته کجا بود . 20 اردیبهشت شاسی شده ماشین ما هنوز میگن در صف باربری هست نزدیک دو ماه از پلاک شدن میگذره
سبیل : توخونه بایدبا2تابچه بشینم...پسرم همش میگه باباتوگفتی ماشین میدن میریم روستا... جزشرمندگی وپای تلویزیون عزاداری نگاه کنم... خدایاخودت ازدلم خبرداری.من نذرکردم باماشین بیام پیش علمت...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک s شهریور : کسی که عقل تو کلشه کوییک glx ثبت نام نمیکنه کوییک اس خوبه
ساینا اتومات : باسلام ساینا اتومات تحویل یک ماهه 23 برج2 واریز کردم با 20 روز تاخیر امروز فاکتور شد انشالله همتون بزودی فاکتورشین
دوگانه تیر : خب تو که هم دکترتو رفتی هم قرصاتو نشسته خوردی، بگو ببینم چه تاریخی واریز وجه ات بوده؟؟؟
دنا شش دنده خرداد سفید : جواب دانیال . بله مجبور هستیم . تو این کشور که ماشین درست حسابی نیست مجبور هستم همین رو بگیریم . تا زن و سه تا بچه که تموم زندگی مون هستن تو یه وسیله نیمه استاندارد جابجا کنیم
هستی : دوگانه ها تا 31 تیرماه فاکتور شدن ولی بنزینی ها از 18 خرداد دیگه فاکتو نشدن
تحویلی 2 تیرماه : تا اخر تیر ماه فقط تحویلی های خرداد فاکتور میشن . از اول مرداد ماه تحویلی های تیر ماه فاکتور میشن . کلا 1 ماه تاخیر حداقل زمان تحویل برای فاکتور نشده ها
مادران 19 خرداد : به همین xu7p میگن موتور جدید
هاشم : از بقیه اسباب بازیهای سایپا وایرانخودرو مسلما بهتره شک نکنید
ساینا 23 بهمن : سلام دروغ میگن تا چهارم بیشتر فاکتور نشده الان یک ماهه همین میگن نمیدونم فوق العاده چه کرده باهاشون که اصلا فاکتور نمیشه
محمد : منم 6 بهمنم فاکتور نشده هنوز