کف قیمت خودروهای وارداتی کارکرده چقدر است؟

کف قیمت خودروهای وارداتی کارکرده چقدر است؟

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش حجم تخصیص ارز در سال جاری، طرح واردات خودروهای کارکرده با قیمت اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید، در این بین چاره‌ای جز اصلاح نرخ حقوق ورودی خودروهای بنزینی وجود ندارد.

 

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، به‌تازگی از سیاست‌های موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و اشاره کرد که با وجود اختلاف قابل توجه بین نرخ ارز قطعات وارداتی خودرو (65 هزار تومان داخل کشور و 95 هزار تومان خارج)، سود 30هزارتومانی برای واردکنندگان ایجاد شده است.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده و عدم ارائه خدمات پس از فروش، از سیاست‌های فعلی انتقاد کرد و پرسید:
" چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دست‌دوم با عمر حداکثر 5ساله بخرند و در واقع به‌قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟"

با این حال، حتی با وجود صدور مجوزهای لازم برای واردات خودروی کارکرده و تخصیص 3 میلیارد دلار ارز وارداتی، به‌نظر می‌رسد در سال 1404 مانند سال قبل پیشرفتی در این حوزه مشاهده نشود.

 

چرا واردات خودروی کارکرده ارزان‌قیمت امکان‌پذیر نیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل متعددی باعث شده‌اند واردات خودروی کارکرده با قیمت مناسب عملی نشود، این عوامل شامل نرخ محاسباتی ارز، تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های جانبی می‌شود.

1. نرخ محاسباتی ارز در گمرک و تأثیر آن بر قیمت خودرو

فرض کنید ارزش یک خودروی کارکرده حدود 10 هزار دلار باشد. با نرخ دلار 100هزارتومانی، قیمت پایه خودرو به یک میلیارد تومان می‌رسد، اما این تنها بخشی از هزینه واردات  است؛

حقوق ورودی:
با اعمال نرخ محاسباتی ارز در گمرک که به‌تازگی به 70 هزار تومان رسیده است (بعد از جهش سه‌برابری نسبت به سال‌ قبل) و تعرفه 100درصدی، حقوق ورودی این خودرو حدود 700 میلیون تومان خواهد شد.

مالیات ارزش افزوده:
10 درصد مالیات ارزش افزوده نیز باید به این مبلغ اضافه شود که حدود 80 میلیون تومان افزایش هزینه خواهد داشت.

در مجموع، عوارض و مالیات‌ها به حدود 800 میلیون تومان می‌رسد، بنابراین، قیمت نهایی خودرو حداقل به 1.8 میلیارد تومان می‌رسد.

 

2. هزینه‌های حمل‌ونقل و خدمات جانبی

علاوه بر عوارض و مالیات، هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و سایر هزینه‌های جانبی نیز باید محاسبه شوند، این هزینه‌ها معمولاً حدود 200 میلیون تومان بر قیمت خودرو اضافه می‌کنند،

بنابراین، قیمت نهایی یک خودروی کارکرده خارجی به 2 میلیارد تومان می‌رسد که این رقم بسیار بیشتر از حد انتظار مردم و سیاست‌گذاران است.

چرا این طرح به نتیجه نمی‌رسد؟

به‌رغم تصمیمات اتخاذشده برای تسهیل واردات خودروی کارکرده، این طرح به‌دلایل زیر به نتیجه نرسیده است:

نرخ محاسباتی ارز بالا:
افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک از 28,500 تومان به 70 هزار تومان ، قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

تعرفه‌های سنگین:
اعمال تعرفه 100درصدی بر خودروهای کارکرده، باعث شده است این خودروها از لحاظ قیمتی غیرقابل رقابت با خودروهای داخلی باشند.

راهکارها برای حل این مشکل

برای اینکه طرح واردات خودروی کارکرده به نتیجه برسد و مردم بتوانند به‌قیمت مناسب خودروهای خارجی خریداری کنند، اقدامات زیر ضروری است؛

 

کاهش نرخ محاسباتی ارز یا حقوق ورودی:

نرخ محاسباتی ارز در گمرک باید به‌میزان معقولی کاهش یابد تا قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند.

تعرفه‌های سنگین وارداتی باید کاهش یابد تا خودروهای کارکرده به‌قیمت مناسب وارد بازار شوند. پیشنهادی که در این حوزه مطرح این است که حقوق ورودی خودروهای بنزینی مانند خودروهای هیبریدی به 15 درصد کاهش یابد.

 

 

شفافیت در فرآیند واردات:

ایجاد شفافیت در فرآیند واردات و جلوگیری از انحصار و سودجویی در این حوزه، می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

بدون شک، تنها راه برای موفقیت طرح واردات خودروی کارکرده، اصلاح عوارض و مالیات‌های وارداتی است، در غیر این صورت، این طرح به نتیجه نخواهد رسید و مردم همچنان با قیمت‌های غیرمنطقی مواجه خواهند بود.

"اگر می‌خواهیم مردم بتوانند به‌قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند، باید سیاست‌های فعلی را اساساً تغییر دهیم."

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودروهای کارکرده , قیمت اقتصادی خودرو , نرخ محاسباتی ارز , تعرفه‌های سنگین وارداتی , حقوق ورودی خودروهای بنزینی , شفافیت فرآیند واردات , قیمت خودروهای خارجی , اصلاح سیاست‌های وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید x5 : شماره قرارداد اشتباه هستش
حسین : داداش مبارکه، شماره قرارداد شما چند بود؟ من ثبت نام ۱۸ آذر هستم هنوز تکمیل وجه هست، کی تحویل میدن؟؟
تارا v4 تیتا نیوم : سلام ماشین من تکمیل وجه ۱۳ دی سرامیکش رو رفتم حذف کردم ، فاکتور شده امروز
تارا : سلام دوستان کسی تارا اتومات سی بهمن فاکتور شده؟
بهی : این همه سانروف از کجا میاد میذارن رو ملاس ملاس؟؟؟؟ واقعا مردم وکیل مدافع ندارند؟؟ حمایت از تولید میکنیم. کو حمایت از مصرف کننده؟؟؟شاهین‌زمستان ۴۰۳ شد تابستان و پاییز و زمستان ۴۰۴ اونم اگه بدن اونم به قیمت جدیدِ جدیدِ خیلی جدید
طاها طاها فرسوده تیتان : سلام واسه منم از ۲۳ بهمن تو تاخیره ،،😁😁
علی ری را : فکر کنم اصن بعضی از این دوستان واسه سرگرمی اومدن اینجا و ربطی به خودروی ری را ندارن. به هر حال اون دوستان واقعی که از سال قبل پیگیر بودن و پیام میدادن اگر خبری جدیدی پیدا کردن بزارن تو گروه
شاهین جی : من خودم سرکار بودم قرار داد نگاه نکردم زنگ زدم اینجوری گفت
s : از من همون آماده تخصيصه عقب نرفته
حامد : دوست عزیز مشکل خاصی نیست معمولا سیستم رو بروز رسانی میکنن اینجور میشه برا منم پیش اومده بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داود : مال منم 31 پلاک شد . امروز رسید تیک حمل هم نخورده بود فقط صدور اسناد تیک خورده بود
اطلس 24 مهر : باید انگلیسی وارد کنی
سورن تاکسی : خواهش میکنم بازم اگه سوالی داشتید در خدمتم انشالا مبارکتون باشه چرخش به خوشی بچرخه
حسینی : از شما مچکرم من جوابiranرو دادم
بردیا : سلام بچه ها. من امروز زنگ زدم. گفتند توی این سال جدید اطلس g اصلا فاکتور نشده.
207tu3فرسوده : دوستان من 207تیوتری تحویل14بهمن403هستم،فروش فوق العاده بوده هنوزفاکتورنشده،الان تعهدات tu3داره فروردین404فاکتورمیشه ولی برامن فاکتورنشده،کسی اینجاهست تحویل بهمن403باشه؟
شادمهر : سلام چرا واریز نشده همیشه بعد 7ساعت نهایتا واریز میشد الان 10ساعته نیامده حساب
اکران : مبارکه، انشالله همه تحویل بهمن واسفند زود فاکتور بشن که کاسه صبرمون لبریز شده
امیر : سلام همین الان نمایندگی 1113بودم میگه هرچی امسال 1404 اتومات سقف فلز تحویل دادن رینگ فولادی بوده خیلی دزدن
شادمهر : آقا توحید پیش فروش های پارسال بهمن واسفند چه تاریخهایی هستن موندن