چند ابهام بزرگ در عرضه خودروهای وارداتی

چند ابهام بزرگ در عرضه خودروهای وارداتی

 

در اقدامی عجیب و خلاف جریان حرکت جهان به سمت خودرو برقی و هوای پاک، قرار است از سال آینده تعرفی خودروهای برقی در کشورمان از ۴ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یابد یعنی افزایش ۲۵۰۰درصدی و این یعنی صفر شدن آمار خرید خودرو برقی درکشورمان و خداحافظی با هوای پاک!

 

در تصمیمی جنجالی، تعرفه واردات خودروهای خارجی برای سال آینده به 100 درصد افزایش یافته است؛ تصمیمی که تا به امروز خودروهای برقی و هیبریدی را نیز شامل شده است!

این در حالیست که پیش از این، تعرفه واردات خودروهای برقی صرفاً 4 درصد و خودروهای هیبریدی 15 درصد بود.

این افزایش وحشتناک تعرفه خودروهای برقی در کشورمان در حالی قرار است از سال آینده اجرا شود که دنیا با سرعت به سمت برقی‌سازی صنعت خودرو حرکت می‌کند و کشورهای پیشرو هر ساله با ارائه مشوق‌های مالی و توسعه زیرساخت‌های شارژ، مسیر را برای جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای برقی هموارتر می‌کنند.

این اقدام نه‌تنها با سیاست‌های جهانی در کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی مغایرت دارد، بلکه امیدها برای توسعه خودروهای پاک در ایران را هم به یأس تبدیل خواهد کرد.

انتظار می‌رفت که در سال 1404، ایران نیز با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از خودروهای برقی، به گسترش حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا در کشورمان کمک کند اما این تصمیم، دقیقاً برعکس عمل کرده و خودروهای برقی و هیبریدی را از دسترس مصرف‌کنندگان ایرانی، خارج خواهد کرد!

تناقض با قانون هوای پاک و سیاست‌های جهانی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این تصمیم عجیب، مغایرت آن با ماده 9 قانون هوای پاک است که نقش خودروهای برقی و هیبریدی در کاهش آلودگی هوا را به رسمیت شناخته و با ذکر اینکه این خودروها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، بر لزوم حمایت از این خوددروهای برقی تأکید دارد.

این قانون دولت را موظف کرده که مشوق‌هایی برای تولید، واردات و توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی و هیبریدی در کشورمان فراهم کند اما افزایش 100 درصدی تعرفه واردات، نه‌تنها از این سیاست حمایت نمی‌کند، بلکه مانعی جدی برای تحقق آن محسوب می‌شود.

در سطح جهانی، کشورهایی مانند چین، اتحادیه اروپا و آمریکا با ارائه یارانه، معافیت مالیاتی و تسهیلات ویژه، شهروندان را به خرید خودروهای پاک تشویق می‌کنند حتی برخی کشورها مانند نروژ و هلند اعلام کرده‌اند که تا سال‌های آینده، فروش خودروهای با موتور درون‌سوز را به‌طور کامل متوقف خواهند کرد!

در این شرایط، ایران با اتخاذ سیاست‌هایی که باعث افزایش شدید قیمت خودروهای برقی می‌شود، در مسیری مخالف با روند جهانی حرکت می‌کند.

 

پیامدهای اقتصادی و زیست‌محیطی

افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی، پیامدهای منفی گسترده‌ای خواهد داشت که هم بخش اقتصادی و هم محیط زیست کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

1. وابستگی بیشتر به بنزین، افزایش ناترازی بنزین و افزایش آلودگی هوا

با این تصمیم، مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت خودروهای برقی و هیبریدی، بیشتر به سمت خودروهای بنزینی و دیزلی سوق داده خواهند شد. این موضوع منجر به افزایش مصرف بنزین و در نتیجه افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان خواهد شد.

در حالیکه کلان‌شهرهای ایران با بحران آلودگی هوا و مشکلاتی مانند ریزگردها و پدیده وارونگی دما دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش سهم خودروهای بنزینی، وضعیت را بحرانی‌تر خواهد کرد.

از سوی دیگرف طی این سالها، کشورمان به شدن با ناترازی بنزین مواجه بوده است و از مجموع مصرف روازنه حدود 120 میلیون لیتر بنزین، مجبور بوده‌ایم که حدود 20 تا 30 هزار لیتر بنزین به‌صورت روزانه به کشورمان واردات بنزین داشته باشیم.

در صورت اجرایی شدن تعرفه 100 درصد خودروهای برقی و هیبریدی، قطعاً این امر تاثیر بسیار مخربی را در تشدید ناترازی بنزین و افزایش شدید واردات بنزین خواهد گذاشت.

2. افزایش هزینه‌های درمانی و آسیب به سلامت عمومی

طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر زودرس در بسیاری از کشورها، از جمله ایران است. ورود خودروهای برقی و هیبریدی می‌توانست سهم زیادی در کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود کیفیت هوا داشته باشد اما افزایش تعرفه‌ها باعث خواهد شد که روند جایگزینی این خودروها کندتر شود. این موضوع در نهایت هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌های تنفسی و قلبی را افزایش خواهد داد.

پشت پرده اتخاذ تصمیم خطرناک و مخرب در افزایش 25 برابری تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی چیست؟

مسئولان کشور هنوز توضیح شفافی درباره این افزایش ناگهانی تعرفه‌ها ارائه نکرده‌اند اما برخی تحلیلگران معتقدند که دولت در تلاش است تا با افزایش درآمدهای گمرکی، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند! با این حال، این استدلال در بلندمدت می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به اقتصاد کشور وارد کند. چراکه حذف یا کاهش خودروهای برقی و هیبریدی از بازار، باعث افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی شده و در نهایت هزینه‌های بیشتری برای یارانه‌های سوخت به دولت تحمیل خواهد کرد.

لزوم ورود مجلس

 

تصمیم به افزایش 100 درصدی تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی، در تضاد با سیاست‌های جهانی و داخلی در زمینه کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی است. این سیاست، نه‌تنها موجب وابستگی بیشتر کشور به سوخت‌های آلاینده خواهد شد، بلکه بر سلامت عمومی، هزینه‌های اقتصادی و توسعه فناوری خودروهای پاک در داخل کشور نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به سمت حذف خودروهای بنزینی و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های برقی حرکت می‌کنند، ایران باید سیاست‌های تشویقی به جای سیاست‌های محدودکننده اتخاذ کند تا بتواند هم‌زمان با کاهش آلودگی هوا، از فرصت‌های اقتصادی و فناورانه در این حوزه بهره ببرد.

در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی باید هرچه سریع‌تر با ارائه یک اصلاحیه یا تبصره به این موضوع ورود کند و مانع از اجرای تصمیمی شود که مستقیماً با منافع مردم و حق آنان برای داشتن هوای پاک در تضاد است. تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی و هیبریدی به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به تعرفه‌های قبلی و یا حتی کمتر از آن برگردد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , چند ابهام بزرگ , عرضه خودروهای وارداتی , مشکلات واردات , چالش‌های بازار , تعرفه‌های واردات , خودروهای خارجی , سیاست‌های واردات , قیمت خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g : دروغ گو تر از این سایپا نیست دیروز تماس گرفتم گفتن سخا ۱۲ و ۱۳ اذر داره فاکتور میشه امروز تماس گرفتم گفتن هیچ خبری نیست به ما هم مربوط نیست گفتم پس به کدوم خری مربوطه گفت واحد بازاریابی و فروش برو اونجا دوستان هیچ خبری از ماشین نیست اینا دزدن پولمونو خوردن یه اب هم روش گفتم انصراف بدم چقدر زمان میبره پولو بدین گفت ۲ماه فقط خدا لعنتشون کنه چاره کار فقط تجمع هست
حسینی : من امار گرفتم تمام فروش فوقالعاده ها شهرستانی هستن وعمدشونم اذر ماه تکمیل وجه کردن سایپا خیالش راحته اینا چون شهرستانی هستن نمیان برای تجمع یا براشون سخته یا متحد شدن همشون خیلی سخته
حمزه شاهین جی : گفتن که دست مانیست تاریخ دقیقی ندارد خیلی سرصدا کردم فایده ندارد باید دوستانی ک تهران هستن برن شرکت سایپا ک فاکتور بکنن
حسینی : هر وقت صحبت تجمع میشه میان میگن فاکتور شروع شده اصلا هیچی از فروش فوقالعاده ها فاکتور نشده یک نفر پیدا کنید ۱۲یا ۱۳ اذر فاکتور شده باشه سایپا دروغ میگه داره زمان میخره
حسینی : دروغ میگن اصلا فروش فوقالعاده فاکتور نکردن شما یکنفر ۱۲یا ۱۳اذر بیار فاکتور شده باسه اصلا نیست
سهند ۷اردیبهشت : منم دیروز رفتم نمایندگیم گفت تا ۱اردیبهشت فاکتور شده ان شاالله بزودی برای شما فاکتور میشه
شاهین جی سانروف : دوستان شاهین جی فروش فوق العاده آذر پذیرش ۱۲ آذر لطفا هر کی فاکتور شد بیاد اینجا اعلام کنه الان تماس گرفتم اپراتور گفت ۱۲ آذر داره فاکتور میشه ‌و بر اساس سخا داره فاکتور میشه گفتم باز مثل اون ۱۱ آذر ۸. با این ۱۲ طول میکشه گفت ن روند فاکتور خیلی خوب شده اگر همینجوری پیش بره تا آخر ما ۱۴ آذر فاکتور میشه بازم خدا داند لطفا اطلاع بدین حتی بچه های ۱۳ آذر پذیرش شدن
شاهین پلاس ۱ : خراب شده فاکتور نمیکنه
Reza : خواهش میکنم آقا صادق من شاهین دستی رو اولین ماشینم از سایپا خریدم با توجه به تجربه ماشین های ایرانخودرو مثل رانا پارس و هایما ، پذیرش گارانتی ایران خودرو و سایپا تقریبا با هم برابر هستن البته مکانیک و استادکارهای ایرانخودرو رو بهتر و با تجربه تر میدونم هر قطعه ای از شاهین من مشکل داشت راحت گارانتی کردن اما پاسخگویی و برخورد نمایندگی های سایپا خوب نیست
شاهین جی زمستان 403 : ای بابا انشالله که زودتر شروع کنن واقعا لازم داریم خیلی صبوری کردیم فاکتور شدید باز بیایید بگید ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هونیا : مبارکتون باشه انشالا طرح مادران بودین؟
اطلس آذر ماهی مرودشت : آره واقعا مثل اینکه حضوری رفتن خیلی تاثیر داشته
ساینا اس : حتما یه دکتر اعصاب برو پس ، اگر ماشین نداری نا برات اسنپ بگیرم.
اطلس بهمن ماه : برای من دعوتنامه دیروز اومد بله تغییر رنگ هست میشه رنگ رو تغییر داد و مبلغ دعوتنامه 256 میلیون هست
شهرام : سلام ماشین من رینگ فولادی مرداد ...تبدیل ب رینگ کی واسم میاد تبدیل بزنم ماشینم زود بیا
207 : امروز چرا کسی رو فاکتور نکردن؟ کسی اطلاعی داره؟!
رحمن : حتما حتما ببر کارشناسی رنگ نشون بده
یاخدا : 340ملیون باقیمانده حواله چیه،،پول واریز کردیم با سودچندساله میشه پول ماشینشون،،که ماشین ندادن دادگاه مبلغ تعیین کرده جای ماشین بقیه حواله چیه که میگید
ادریس : رسول جان من پیش فروش بهمن واریز اول انجام دادم اردیبهشت ماه هم تکمیل وجه کردم حالا نمیدونم دیگه کی قراره فاکتور بشیم .نزدیکه به سه ماهه که تکمیل وجه و انجام دادم.
علی : سلام شما بعد ثبت نام در نمایندگی قرارداد امصا کردید و بهتون دادن ؟ ما فقط قرار داد داخل سایت رو موقع واریز وجه تایید کردیم نمایندگی چیزی از امضای قرارداد نگفت