قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

 

اگر چه رکود سنگین بازار خودرو و فاصله شدید سوددهی از دیگر بازارهای سرمایه‌ای، در مقطعی از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد کاسته و مانع از اصلاح قیمت خودرو با صعود نرخ ارز و تورم شده است اما به گفته یک قطعه ساز داخلی، قیمت خودرو دیر یا زود خود را به نرخ تورم می‌رساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

 

در سال‌های اخیر صنعت خودرو و زنجیره تامین به علت نبود متولی مشخص، عدم سیاست‌گذاری متمرکز و اختلاف‌نظر بین مسئولان و همچنین قیمت گذاری دستوری دچار مشکلات متعدد و جبران ناپذیری شده است.

زیان انباشته سنگین خودروسازان و حجم بالای بدهی آن‌ها به زنجیره تامین و تاخیر در اصلاح قیمت قطعه سازان همگی از تبعات اجرای سیاست دستوری قیمت خودرو و مدیریت دولتی خودروسازان بوده است؛ سیاست‌های دستوری که موجب کسری نقدینگی و افت تولید خودروسازان، بازگشت خودروهای ناقص و شکاف ۵۰۰ همتی و توزیع سوبسید سیاه در بازار خودرو شده است.

اما حالا پس از سال‌ها کشمکش‌ بر سر تبعات مدیریت مدیریت و لزوم خصوصی‌سازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است؛ اتفاقی که اگر چه همچنان با حواشی گوناگونی همراه است اما با این حال این سوال جدی را به دنبال دارد که با وجود مدیریت خصوصی، آیا همچنان قیمت خودروها مشمول سیاست قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود؟ یا مدیریت خصوصی بهانه‌ای می‌شود تا دولت دست از سر قیمت‌گذاری محصولات این خودروساز بردارد و تعیین قیمت به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود؟

در واکنش به شرایط کنونی بازار و قیمت خودرو، آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: قیمت خودرو دیر یا زود باید خود را به نرخ تورم برساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

وی افزود: بالاخره قیمت خودرو یا باید در حاشیه بازار تعیین شود یا در بورس کالا و یا سازوکاری گذاشته شود و با افزایش نرخ نهاده‌های تولید، منحنی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم حرکت کند و تیراژ تولید خودرو در راستای هدف گذاری عملیاتی شود.

مسیر اصلاح سیاست‌گذاری و بازگشت تعادل به بازار خودرو

وی تاکید کرد: ما قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان قول می‌دهیم و شک نداریم که اگر مساله قیمت خودرو درست شود و دیگر شکاف بازار را نداشته باشیم تقاضای کاذب به طور کلی ریزش خواهد کرد و زمانی که تقاضای کاذب حذف می‌شود تعداد زیادی خودرو از پارکینگ خانه‌ها وارد بازار خواهد شد.

این مقام در انجمن همگن قطعه سازان با اشاره به برآورد نیاز سالانه بازار خودرو کشور تصریح کرد: امروز بازار خودرو به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز دارد و بقیه تقاضای موجود در بازار همگی کاذب است و با اصلاح سیاست قیمت گذاری خودرو، بدون شک بازار خودرو به تعادل قطعی عرضه و تقاضا خواهد رسید.

 

جبران نرخ تورم در بازار آزاد و افزایش قیمت خودرو

محبی نژاد همچنین به جبران فاصله قیمت خودرو با سرعت رشد نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در اواخر آبان با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها، تا حدودی از شکاف قیمت در بازار خودرو کاسته و باعث شد که مردم برای سرمایه گذاری به بازارهای ارز و طلا کوچ کنند در واقع جذابیت سایر بازارهای سرمایه‌ای مانع از سرعت رشد قیمت خودرو همپای نرخ ارز و تورم شد اما در هفته‌های اخیر که قیمت ارز تا این میزان افزایش یافته است به طورقطع دوباره بازار خودرو جذاب می‌شود و قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

وی علت وضع حاکم بر بازار خودرو را سیاست قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در صورتی که بازار تولید و عرضه خودرو از اقتصاد آزاد پیروی کند و اجازه دهیم قیمت خودرو متناسب با نرخ نهاده‌های تولید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع خصوصی سازی خودروسازان و تاثیر آن بر تغییر جریان تولید و قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: با عملی شدن خصوصی سازی خودروسازان انتظار می‌رود یک تغییر محسوسی در روند فعالیت و سیاست قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.

محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال قطعه سازان از تغییر مدیریت دولتی به خصوصی در صنعت خودرو افزود: تا به امروز مدیریت دولتی خودروسازان تابع سیاست گذاری معیوب و سوء‌تدبیر بود بنابراین اگر بخش خصوصی بخواهد درست مدیریت بکند باید مقابل سوء‌تدبیر ایستاده و در مقابل عدم وجود سیاست گذاری‌های درست مطالبه‌گری کند.

منبع

 ایران جیب به نقل از پرشین خودرو

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت خودرو , نرخ تورم , افزایش قیمت خودرو , گران شدن خودرو , تورم , تورم در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : بله فاکتور شده
مهدی پلاس اسفندی : ینی فاکتور شد؟
محمدی v1pتیتانیوم : سلام دوستان من فروش فوری تحویل 14 خرداد دستی تیتانیوم که فاکتور نشدم هنوز .26 و31 خرداد رنگ های سفید و مشکی فاکتور شدن بنظرتون من بخاطر رنگ تیتانیوم فاکتور نشدم . با وجود تاخیری یک هفته ای تو کاستامر قسمت جریمه تاخیر میزنه هیچ جریمه تاخیری برای شما محاسبه نشده. بنظر شما چرا جریمه تاخیر برای من نزده؟ ممنون میشم هرکس میدونه جواب بده
حسام. : دوستانی که تحویل گرفتن رینگ ۷ پره یا ۵ پر؟ پلاس ها باید رینگ ۷ پر روش باشه
J7 : سلام ثبت نام یکم برج دوازده امروز فاکتور شد
شاهین پلاس : بیست و دوم اسفند امروز ساعت هشت تکمیل وجه شد سه روز پیش یه مرحله رفته بود عقب
مقدم : هیچ حساب کتابی نداره، بستگی داره کی تحویل پیمانکار بدن و اون پیمانکار کی ماشین هارو بیاره، بعد از فاکتور برای یک نفر ممکن ۲ روزه طول بکشه تحویل بدن، برای یک نفر دیگه ممکن یک هفته طول بکشه
سعید : تکمیل وجه اینترنتی انجام دادی؟
سعید : سلام داداش تکمیل وجه اینترنتی انجام دادم ولی هنوز واسم ثبت نشده چکار کنم؟
پلاس : کسی می دونه بعد فاکتور چقد طول می‌کشه تحویل بدن؟؟خیر ببینید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دریچه گازی بود یا سیمی
پیام : عزیزان لطفا جو رو خراب نکنید همین جوری بازار خراب هست
حسن : بابا واریز کن چی تا له حال ارزون شده 50تومن زیادش کردن از اونور قیمت بازار هم میره بالا
ارسام : سلام من 18تحویل بود که فاکتور نشد تماس گرفتم گفتم 50روز تاخیر برات درنظرگرفتن اگر مرداد بهت بدن
میلاد : همون 25 ساعت ده صبح . الکی تاریخ دیگه ندید
حسن : داداش دعوتنامه ها صادر کردن کسی جلودار اینا نیست سخنگو دولت هم گفت هماهنگ
الی 27مهر : آقا لطفا تاریخو عوض نکنید 25 خرداد یکشنبه ساعت ده جلوی در امور مشتریان کیلومتر 11جاده مخصوص
ساینا فوق العاده : بر مدیر عامل لعنت خداوند نابودش کنه
مشدعلی : سلام کیف احوال
علی 27 مهر : کجای کرجی؟