قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

 

اگر چه رکود سنگین بازار خودرو و فاصله شدید سوددهی از دیگر بازارهای سرمایه‌ای، در مقطعی از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد کاسته و مانع از اصلاح قیمت خودرو با صعود نرخ ارز و تورم شده است اما به گفته یک قطعه ساز داخلی، قیمت خودرو دیر یا زود خود را به نرخ تورم می‌رساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

 

در سال‌های اخیر صنعت خودرو و زنجیره تامین به علت نبود متولی مشخص، عدم سیاست‌گذاری متمرکز و اختلاف‌نظر بین مسئولان و همچنین قیمت گذاری دستوری دچار مشکلات متعدد و جبران ناپذیری شده است.

زیان انباشته سنگین خودروسازان و حجم بالای بدهی آن‌ها به زنجیره تامین و تاخیر در اصلاح قیمت قطعه سازان همگی از تبعات اجرای سیاست دستوری قیمت خودرو و مدیریت دولتی خودروسازان بوده است؛ سیاست‌های دستوری که موجب کسری نقدینگی و افت تولید خودروسازان، بازگشت خودروهای ناقص و شکاف ۵۰۰ همتی و توزیع سوبسید سیاه در بازار خودرو شده است.

اما حالا پس از سال‌ها کشمکش‌ بر سر تبعات مدیریت مدیریت و لزوم خصوصی‌سازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است؛ اتفاقی که اگر چه همچنان با حواشی گوناگونی همراه است اما با این حال این سوال جدی را به دنبال دارد که با وجود مدیریت خصوصی، آیا همچنان قیمت خودروها مشمول سیاست قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود؟ یا مدیریت خصوصی بهانه‌ای می‌شود تا دولت دست از سر قیمت‌گذاری محصولات این خودروساز بردارد و تعیین قیمت به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود؟

در واکنش به شرایط کنونی بازار و قیمت خودرو، آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: قیمت خودرو دیر یا زود باید خود را به نرخ تورم برساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

وی افزود: بالاخره قیمت خودرو یا باید در حاشیه بازار تعیین شود یا در بورس کالا و یا سازوکاری گذاشته شود و با افزایش نرخ نهاده‌های تولید، منحنی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم حرکت کند و تیراژ تولید خودرو در راستای هدف گذاری عملیاتی شود.

مسیر اصلاح سیاست‌گذاری و بازگشت تعادل به بازار خودرو

وی تاکید کرد: ما قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان قول می‌دهیم و شک نداریم که اگر مساله قیمت خودرو درست شود و دیگر شکاف بازار را نداشته باشیم تقاضای کاذب به طور کلی ریزش خواهد کرد و زمانی که تقاضای کاذب حذف می‌شود تعداد زیادی خودرو از پارکینگ خانه‌ها وارد بازار خواهد شد.

این مقام در انجمن همگن قطعه سازان با اشاره به برآورد نیاز سالانه بازار خودرو کشور تصریح کرد: امروز بازار خودرو به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز دارد و بقیه تقاضای موجود در بازار همگی کاذب است و با اصلاح سیاست قیمت گذاری خودرو، بدون شک بازار خودرو به تعادل قطعی عرضه و تقاضا خواهد رسید.

 

جبران نرخ تورم در بازار آزاد و افزایش قیمت خودرو

محبی نژاد همچنین به جبران فاصله قیمت خودرو با سرعت رشد نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در اواخر آبان با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها، تا حدودی از شکاف قیمت در بازار خودرو کاسته و باعث شد که مردم برای سرمایه گذاری به بازارهای ارز و طلا کوچ کنند در واقع جذابیت سایر بازارهای سرمایه‌ای مانع از سرعت رشد قیمت خودرو همپای نرخ ارز و تورم شد اما در هفته‌های اخیر که قیمت ارز تا این میزان افزایش یافته است به طورقطع دوباره بازار خودرو جذاب می‌شود و قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

وی علت وضع حاکم بر بازار خودرو را سیاست قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در صورتی که بازار تولید و عرضه خودرو از اقتصاد آزاد پیروی کند و اجازه دهیم قیمت خودرو متناسب با نرخ نهاده‌های تولید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع خصوصی سازی خودروسازان و تاثیر آن بر تغییر جریان تولید و قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: با عملی شدن خصوصی سازی خودروسازان انتظار می‌رود یک تغییر محسوسی در روند فعالیت و سیاست قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.

محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال قطعه سازان از تغییر مدیریت دولتی به خصوصی در صنعت خودرو افزود: تا به امروز مدیریت دولتی خودروسازان تابع سیاست گذاری معیوب و سوء‌تدبیر بود بنابراین اگر بخش خصوصی بخواهد درست مدیریت بکند باید مقابل سوء‌تدبیر ایستاده و در مقابل عدم وجود سیاست گذاری‌های درست مطالبه‌گری کند.

منبع

 ایران جیب به نقل از پرشین خودرو

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت خودرو , نرخ تورم , افزایش قیمت خودرو , گران شدن خودرو , تورم , تورم در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : خدایی راست میگی برادر من از مجبوری بدبختی از مشهد رفتم تهران چون طرح اسقاط بود برج 10ماشینم دادم الان برج 2 بدون ماشین بدبختی خدایی با دوتا بچه اذیت دارم میشم همه جا هم با اسنپ نمیشه. رفتم با اتوبوس تاکسی به قرآن خسته شدم خدایی چقدر مردم بدبختی هستیم بخاطر یک ماشین حلبی پول بده منت بیکش به قران از بازار آزاد می‌گرفت بهتر بود ماشین من 130م قیمتش بود 70م دادن
مهدی صدرا : سلام با عزت و دلخوشی استفاده کنید . خدا را شکر ، مبارک باشد .
Azim : من ۱۷ آذر هستم هنوز فاکتور نشده
X3sefid : مبارکت باشه چرخش بچرخه اون دوست کوییکی هم میدونه x3ماشین ضعیفیه ولی با کوییک خیلی فرق داره کوییک کوییک🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🤪🤪😂😂
امید شمال : ظاهراً واریز اولیه مهمه شاید از شمال شروع کردن به فاکتور 😁
محسن اسفند ماه : عزیزان و همراهان گرامی ماهیت این کاربر وحید برای همه ما مشخص شده است متاسفانه فکر می‌کردیم فقط عناد و‌کینه داره ولی مشخص شد که او یک ادم‌ متاسفانه روان پریش هست بذارید توی عالم‌خودش سیر بکنه ببینیم تا کجامیخواد پیش بره
تارا دستی ۳۰ بهمن : درجواب تارا امین نه پولی ازمون نگرفتن گفتن دوماه دیه تاخیری پرداخت میکنن
J4 : خیلی قشنگ گفتی دمت گرم
Mahdi : سلام دوستان برای دریافت خسارت دیرکرد باید از نمایندگی شکایت کرد یا خود شرکت کرمان موتور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایناتحویل16اسفند : سلام تبریزی پیش فروش هستم
تبریزی : سلام داداش پیش فروش یا فوق‌العاده
سید : فاکتور نشده
آریزو5 : سلام دوست عزیز ماشین بنده چند روز پیش فاکتور شد ولی چیزی به عنوان دیون ازم نخواستن
آریا مهر : آره فردا فاکتور میشی به امید خدا
یاسر دوگانه 30بهمن : دوگانه فقط تبریز میزنه ماشین پارکینگ تبریزه
دنا 6دنده : سلام دوستان ما 21 فاکتور شدیم آخرین وجه ما هم 6 دی بود تحویل اسفند تازه بعد 16 روز امروز پلاک شدم چقدر طول میکشه تا به دستمون برسه
حسین : تحویل سیستمی چندم هستی
شادباشی : چگونه عزیز،،قدرت دستشونه؟ هنرکنی نصف حقت راهم نمیدن
اطلس بهمن : در جواب اطلس Gتحویل آبانی دنبال حاشیه نباش تو برو جلو سایپا از حق خودت دفاع کن اگه هم گرفت کله اش یه جورایی برا خودش کار کرد بی عرضه بودن من و شماست که سایپا سو استفاده کرده