حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دی ماه : کارخوبی کردی ما ۲۶ام واریزکردیم هنوز تحویل نگرفتیم تا به اسفند برسه باز اخر سال هست
somayeh : سلام. علت اینکه برای من پیامک شاسی نیومده چیه؟
احسانی : من تخویل گرفتم ۵ پر بود
ali s3 : واسه منم عصد شاسی خورد ایشالله همگی شاسی بشید
پیشنهاد : دوستانیکه سانروف دوست دارن تبدیل بزنید بعد وقتی گرفتید بفروشید برید تو بازار جی بخرید وگرنه افزایش قیمت بهتون میخوره
شاهین پلاس اتوماتیک : می شه بگین کی وضعیتتون یک مرحله برگشت عقب ، می خوام ببینم چند روز بعد او برگشت فاکتور شدین
افزایش قیمت : سلام اشتباه نکنید سریع تبدیل بزنید وگرنه افزایش قیمت داریم
جک s3 به sr3 : سلام به همه ی sr3 ها بلاخره بعد یکسال ما هم شاسی شدیم
شاهین cvt : شکایت از تاخیر ۶ ماهه تحویل خودرو و عدم پاسخگویی درست امور مشتریان و رفتار نادرست با مشتری کد رهگیری شکایت هم از سازمان باز رسی ارسال شد و پیامک اومد که جهت پیگیری به سازمان مربوطه ارسال گردید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 31 خرداد : نگران نباش ماهایی که تکمیل وجه کردم دیگه افزایش قیمت نمی خوریم
555555 : سلام بر کوئیک 600 میلیونی
سعد : ثبت نامی ایکس 33 اتومات هستم دومرحله ای 21 اسفند هستم چک بنده 14 خرداد پاس شده 132 میلیون هم دیون چک دادم واسه آذر ماه هست امروز کاستومر نگا کردم فاکتور شده یه پیام هم از بیمه اومده از امروز بیمه فعال شده تحولی 8 مرداد هستم
207 فولادی : هنوز دعوتنامه مرداد صادر نشده ....
نازی : من تحویل 4 تیر هستم فروش فوری طرح مادران پانا فولادی
نازی : بله طرح فوری مادران پانا فولادی
مهران 207 پانا : دوستان که امروز فاکتور شدین لطفا اعلام کنید
زهراا : نه زنگ زدم شرکت گفت کسایی که دو مرحله ریختن شامل نمیشه
ایکس 33 کراس اتومات : منم امروز فاکتور با بیمه شدم.10 اسفند ثبت نام کردم
دنا تحویل خرداد : ببخشید شما ثبتنام کی بودین؟پیش فروش بودین یا فروش فوری؟