استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی در شهر

رپورتاژ دسترسی راحت و سریع نیروها و خودروهای آتش نشانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سطح ایمنی شهرها و ساختمان‌ها تاثیر مستقیم دارد. چرا که دسترسی سریع و کارآمد به محل حادثه و حریق باعث می‌شود که عملیات با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود و میزان خسارت جانی و مالی کاهش پیدا کند. در این بخش به طور کامل موارد استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی را نسبت به ساختمان‌ها و محیط‌های شهری معرفی و بررسی می‌کنیم.

چرا استانداردسازی دسترسی و استقرار ضرورت دارد؟

هنگامی که حادثه و یا آتش سوزی رخ می‌دهد، زمان مهم‌ترین چیز است و تمام تلاش باید بر این باشد تا انواع خودرو آتش نشانی و نیروها در سریع‌ترین زمان به محل حادثه برسند. اما در برخی نواحی و شهرها به دلیل طراحی غیر اصولی و غیر استاندارد و یا نبود فضای کافی، این زمان به تاخیر می‌افتد که می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

اما استانداردسازی دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی، سریع رسیدن نیروها و خودروهای امدادی را تضمین می‌کند؛ یا حداقل مدت زمان آن را به حداقل می‌رساند. اما برای رسیدن به این شرایط باید مواردی رعایت شوند که عبارت‌اند از:

  • طراحی استاندارد و اصولی مسیرها و جایگاه ایستگاه‌های آتش نشانی
  • دسترسی سریع و ایمن به ساختمان‌ها و مناطق حساس شهری
  • اسقرار تجهیزات آتش نشانی از جمله شیرهای هیدرانت در نزدیکی محل حادثه

الزامات دسترسی خودروهای آتش نشانی

برای دسترسی راحت‌تر خودرهای اطفا حریق و امدادی نیز الزامات و مواردی وجود دارد که باید رعایت و به کار گرفته شوند، که شامل موارد زیر می‌شوند:

ابعاد مسیر

  • عرض مسیر: حداقل عرض مسیر که باید برای این خودروها در نظر گرفته شود، معمولا بین 3.5 تا 6 متر است.
  • ارتفاع مسیر: حداقل ارتفاع مسیر 4.5 متر است تا برای عبور خودروهای سنگین مشکلی به وجود نیاید.
  • ابعاد مسیر برای چرخش: شعاع چرخش مسیرها نباید کمتر از 12 متر باشد تا خودروهای سنگین به راحتی بتوانند دور بزنند و جابه‌جا شوند.

شیب و استحکام مسیر

  • شیب مجاز: میزان شیب مسیر نباید بیشتر از 10% باشد.
  • استحکام سطح: مسیرها باید به نوعی طراحی و ساخته شوند که بتوانند وزن خودروهای آتش نشانی که بعضا تا چندین تن می‌رود، را تحمل کنند.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

استفاده از علائم راهنمایی

  • مسیرها باید به وضوح با علائم راهنمایی مناسب، مشخص شوند.
  • نقاط ورود و خروج و دسترسی‌های اضطراری باید از قبل تعیین و فراهم‌سازی شوند.

الزامات استقرار خودروهای آتشنشانی

علاوه بر مسیرها، شرایط خودروها و استقرارشان باید فکر شده باشد تا دسترسی راحتی به نقاط مختلف شهر و آن محیط وجود داشته باشد؛ که این موارد عبارت‌اند از:

فضای استقرار

  • فضای مناسب و استاندارد برای پارکینگ خودروها باید حداقل 30 متر از ورودی ساختمان فاصله داشته باشد.
  • موقعیت استقرار باید به نوعی باشد که خودروهای امدادی خیلی سریع مستقر شوند و تجهیزات خود را پیاده کنند.

دسترسی مناسب به تجهیزات و منابع

  • محل استقرار باید دسترسی راحتی به منابع آب مثل شیرهای آتش نشانی و یا مخازن ذخیره‌سازی آب داشته باشد.
  • دسترسی به تجهیزات آتش نشانی داخل ساختمان نیز باید راحت و سریع باشد.

استقرار در ساختمان‌های با ارتفاع زیاد

  • برای ساختمان‌های بلند که ارتفاع آن‌ها بیش از 23 متر است، خودروهای آتشنشانی باید بتوانند از دیوارهای خارجی برای نردبان‌ها و تجهیزات بالا برنده استفاده کنند.

استانداردهای بین المللی و ملی

استانداردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد اما معتبرترین آن‌ها NFPA (انجمن ملی حفاظت از آتش سوزی) است که شامل استانداردهایی مانند NFPA 1 و NFPA 1141 که مربوط به استاندارد طراحی زیر ساخت‌های حریق است، می‌باشد.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان ایران نیز دارای قوانین و بندهایی به‌ویژه در مبحث سوم و بیست و سوم می‌باشد.

استاندارد نبودن دسترسی و  استقرار چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

  • طراحی نامناسب معابر در محیط‌های شهری قدیمی
  • نداشتن فضای مناسب در نزدیکی ساختمان‌های متراکم و پر جمعیت
  • عدم هماهنگی بین شهرداری و سازمان آتش نشانی در ساخت و سازهای شهری

راه حل رفع این مشکلات چیست؟

  • اصلاح و بازسازی معابر قدیمی
  • آموزش اصولی به معماران و مهندسین در زمینه استانداردهای دسترسی و استقرار
  • وضع و اصلاح قوانین سخت‌گیرانه برای اجرای الزامات ایمنی در ساختمان‌ها

جمع‌بندی

استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی نقش مهمی در مدیریت ایمنی شهری دارد. طبیعتا رعایت و به کارگیری این استانداردها و موارد علاوه بر کاهش زمان واکنش در شرایط اضطراری، باعث به حداقل رسیدن خسارات جانی و مالی نیز می‌شود.

آریا حریق پاسارگاد

این مطلب توسط گروه صنعتی آریا حریق پاسارگاد،‌ تهیه شده است. این مجموعه طراح و تولید کننده انواع خودروهای آتش نشانی سبک، سنگین و قطعات خودرو آتشنشانی می‌باشد. جهت سفارش ساخت، تعمیر و استفاده از سایر خدمات این مجموعه می‌توانید به وب‌سایت آریا حریق به آدرس Aryaharigh.com مراجعه فرمایید.

برچسب : خودرو , رپورتاژ , خودروی آتش نشانی , آریا حریق پاسارگاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
مرتضی : لعنت به اون طویلتون
۰۰۰۰ : نزدیک ۱۰ ت میشه باید موتوردار بگیری فلپ های فابریکیشو بندازی بدون سیم کشی اضافه سوکت به سوکت انجام میشه ولی باید با دستگاه بزنی اینه تاشو رو فعال کنی تا بعد قفل اینه ها بسته بشه ولی نمایندگی این کارو نمیکنه بیرون انجام بده
امیر‌‌شاهین‌البرز🌹 : اگه تولید قطع شده چرا پول میگیرن؟ آیا این معنیش بغیر از اختلاسه؟ حداقل جوابگو باشن. خدایی مثل غزه شدیم.هیچکی گردن نمیگیره. 26خرداد در انتظار فاکتور🌹🌹120693
چانگان cs55 : همه مثل همیم و نمیدونیم ،باید بهش فکر نکنیم تا پیامک بیاد سوپرایز بشیم مثلا .....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان تکسوز : تکسوز کسی 6 ابان هست پلاک شده باشه تحویل نگرفته باشه ؟ من هنوز نگرفتم
نیسان : نه دزدی نکردن برادر من.طرف 840 نوشته شایدم کمتر.100تومن سود میده خدابرکت. نیسان تا بوده همین بوده چندساله کلا با کارخانه قیمتش 10یا 20تومن فرق داشته داخل بازار. خداگنه همینجوری بشه چهارتا کارگر که واقعا نیاز دارن بتونن بخرن.نه 2تا کاسب دلال
تحویل 30دیماه : قرارداد من 155هست این که 156هست ،پس طبق قرارداد نیست
نظری کوییک اس : داداش نگفت تا کی پلاک میشن؟؟؟
مسعود : درودآقاامید.من هم تحویلی 30مهرم.خودروامروزحمل شده وروی تحویل نمایندگی دور میزنه.چگونه بفهمیم که جریمه تاخیر شامل مون میشه وروزی چه مبلغ.لطفا راهنمایی کنید درچه سایت یا کاستومردرکجا بریم.
کوییک GXR-L : چطور فاکتور شدین پیش فروش بودید؟؟؟؟؟
ساینا فوق العاده خرداد : من 21 خرداد تکمیل وجه کردم و 22 خرداد پذیرش شدم و هنوز فاکتور نشدم اپراتور میگه تا 20 خرداد فوق العاده فاکتور شده
مجتبی تحویل 7 آبان : کدوم قسمتش داداش قسمت تاریخچه یا قسمت خانه ممنون
فوق العاده خرداد : تا 3/20 فاکتور شده
ابوالفضل : اگه قراره تبدیل بزنند بایستی به ساینا اس بنزینی تبدیل بشه ماشین دیگه ما تبدیل نمی‌زنیم