احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : منم مثل شما ، ۱۳ اردیبهشت تاریخ ارسال مدارک خودره
شاهین اسفند : سلام نگران نباشید اینا چون میخوان کارخونه رو افزایش قیمت بدن بخاطر اون قطره چکانی میدن بازار تا بازار تشنه شه، بعد افزایش قیمت همرو یه ماه تحویل میدن فقط پیام منو نگه دارین ببینین
مهدی : دوستان به نظرتون اسفند ماه شنبه فاکتورمیشه
ساسان : سلام عزیز..ماکه ۱۱ آذر بودیم هنوز سرکاریم وماشین بهمون ندادن..اون وقت شما دنبال سود وجریمه تأخیر هستید...انشاالله که خدا به دردی گرفتارشون بکنه که ندونن چکار باید بکنن...همينجوری که ما سردرگم شدیم. انشاالله...انشاالله...دیگه عقده ای شدیم%
شهین : خدا کنه این یکی دیگه سرکاری نباشه . دیگه اعصاب نمونده برامون .
ایکس ۵ آبان : اتفاقا دقیقا به کرمان موتور ربط داره چون باید اول اسفند تحویل می‌داده وقتی نمیتونه سر موعد تحویل بده نباید سر مردم کلاه بزاره و مردمو مسخره خودش کنه اعتصاب و گمرک و این چرتو پرتا بهونه هست الان ثبت نام جدید گذاشته منتظره مردم ثبت نام کنند بعد ماشینهای مارو تحویل بده چون الان تحویل بده خیلیا می‌زارن برا فروش و هیشکی خودشو پولشو ۷ ماه الاف کرمان موتور نمیکنه
ایکس5 : سلام برای کدوم شهر بارگیری کردید
راننده ولوو : سلام با احترام امروز ۸ دستگاه x5 بارگیری کردم ولی هنوز که هنوزه پول منو نمیده کرمان موتور
نرگس : اقا سجاد شما سود تاخیرتون ثابت مونده بود یا هرروز تغییر میکرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : سلام من شکایت کردم رای بدوی به نفع من بود الان منتظر بقیه ماجرا هستم اگر تجدید نظر به ضرر من بود چکار کنم؟
مهدی : اگه برا خودت اون بالا زده برو واریز کن چون تو سایت یه روز زودتر میزنه تا پیامک بیاد اگه زده دعوت نامه مرداد ماهی ها ارسال شده نهایت تا 10 15 روز دیگه پیامک میاد
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام کارتخوان نمیدونم منظورم مالیات پلاک فعالی بود که به اسم خودتون هست .برای دریافت پلاک جدید اون قبلیه باید تسویه بشه
دنا اپشنال تحویل 18 خرداد : احتمالا مبلغ مابهالتفاوت رو ندادی یا دیر پرداخت کردی
X33 mt : سلام ، اقای مدیران خودرو تمامی خودروها داره مجوز میگرن غیر از x33 دستی ...علت چیست؟؟؟
کوییک gxrl : سلام دوستان از کجا بدونم نمایندگی سخا ثبت کرده ؟؟؟25 اردیبهشت تکمیل وجه کردم همون روز هم برگه سخا به نمایندگی تحویل دادم مبلغ 80 هزار تومن هم نمایندگی بابت ثبت سخا کارت کشید
ساینا دوگانه : مبارکه خودشون مالیات و بیمه رو از سود تاخیر کم کردن یا پرداخت کردین؟
حسین : شماره سایپا مرکزی چنده
محمد : ماشین من تو برنامه فقط تیک اخر مونده چقد دیگه زمان میبره تا تحویل بدن
محمد : سلام دوستان وقت بخیر کسی از تحویل اریزو 5 برقی خبر داره