احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فرسوده چرت ترین طرح فروشه
بهروز : علی مدبر خدا لعنتت کنه من به خاطر راهنمایی های توآشغال تبدیل زدم والان رفتم تو صف جی ال هزارمرنبه خدا لعنتت کنه هم تو هم خاندانوو
شاهین اردیبهشت : ما باید حقمون از این شرکت بگیریم اونایی که تبدیل زدن از حقشون گذشتن ولی ما نمیگذریم
حمید57 : دعوتنامه شهریور ماه واسه کسی اومده؟
اردیبهشت : سلام منم دقیق مثل شما بودم ولی تبدیل زدم الان ۳ ماهه سوارم یه سانروف ارزش این همه انتظار نداره
Sr3 : سلام دوستان من هفته پیش بیمه شدم الان ۷ روز شد هنوز پلاک نکردن ، هم سخا هم املاک اسکان درسته ، خلافی هم ندارم ، نمایندگی زنگ زد گفت چهارشنبه برگشت از پلاک خورد ….. موردی داره پروندم یا پلاک میشه اخر ؟
ایمان : سلام عزیزان من اردیبهشت ثبت نام کردم باید مهرماه تحویل می گرفتم که شرکت بر خلاف تعهداتش تحویل نداده است به من حتی دعوتنامه تکمیل وجه هم تا الان صادر نکرده اند کسی هست که مثل من تحویلی مهرماه باشد که بگوید آخرین وضعیت ایشان در چه مرحله ای قرار دارد ؟
سهند اس اسفند : بچه ها کسی از حقوق سر در میاره ، همه با هم یه شکایت نامه دست جمعی محیا کنیم ؟؟ اگه تعداد مون همین باشه میتونیم قانونی فشار بیاریم ممنون میشم اگه کسی وکیل اشنا داره ، این شکایت نامه رو تنظیم کنه ، همه امضا کنیم بخوره تو سرشون پول دیر کرد ، بابا یک سال ک نیمه نه ماشین داریم نه پولی دستمونه
شاهین پلاس مرداد : تکمیل وجه خرداد ماه هست یانه خرداد ماه هم تکمیل وجه داریم
محسن : شماره پذیرشت‌ چنده؟طبق اون فاکتور میکنن؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : تحویل 90روزه بودی ش پذیرشت چنده.. پلاک بشه بعد برات میفرستن
اقا به جز 31 شهریور : به جز 31 شهریور بقیه حداکثر 2 هفته تاخیر دارد پس نگران نباشید من در نمایندگی کار میکنم ، خاط جمع باشید ، وانت ها میزون میزون تحویل میشه بقیه ماشین ها بیشتر تاخیر دارد
سورن بنزینی 90روزه : سلام من فوق العاده تحویل23دی هستم ،فاکتور نشدم چطوری 25م فاکتور شده
گیلان کوئیک اس : 15شهریورفاکتورشدمنم3مهرتکمیل وجه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : سلام دوستان دنا 6 دنده رینگ تحویل30 دی واریزی اول30 تیر و واریز مرحله دوم 9 آبان هنوز فاکتور نشدم طرح عادی هستم. چطور بعضی دوستان فاکتور شدن اونایی که فاکتور شدن میشه اعلام حضور کنن؟؟
حسین : اره ثبت نام کن سود خالص فقط. بخور حال کن عجله کن. ثبت نام کن.
گل محمدی : فاکتور نشدیم چرا ؟
کاظم پور از شیراز : شیرازی ها اعلام کنن ببینیم چند نفریم 8 تا هستیم که زود برامون بفرستن
کاظم پور از شیراز : اقا 20 مهر ثبت نام کردم چک کردم امروز زده بود فاکتور ، کی تحویل میشه کسی خبر داره؟
بهزاد : سایپا یدک کدوم قسمت شماره شاسی ماشینتون رو می بینید من وارد پنل مشتری میشم و داشبورد نوشته قسمت پایین ( خودروهای من ) شماره شاسی ماشینتون نوشته؟ لطفا راهنمایی کنید