بانک ها برنده واقعی قرعه کشی ایران خودرو بودند

بانک ها برنده واقعی قرعه کشی ایران خودرو بودند

 

اسامي منتخبان عادي قرعه‌كشي خودروسازي‌ها روز يكشنبه 19 شهريور ماه اعلام شد كه البته تنها چهار درصد از متقاضياني كه نسبت به بلوكه كردن ۲۳۰ ميليون توماني اقدام كرده بودند، در اين قرعه‌كشي به عنوان برنده اعلام شدند و مابقي از لاتاري ايران‌خودرو دست خالي بيرون آمدند و از ۱۱۵ هزار خودرويي كه ايران‌خودرو عرضه كرده بود تنها ۳۰ درصد به متقاضيان عادي اختصاص يافت! هر چند از اين بخت آزمايي تعداد اندكي دست پر بيرون آمدند اما به محض اعلام نتايج قرعه كشي شركت‌هاي خودروسازي خريد و فروش حواله‌هاي خودرو در سايت‌هاي فروش آنلاين‌بارگذاري شد! چنانكه از حواله پژو ۲۰۷ كه قيمت آن ۱۰۰ ميليون تومان اعلام شده تا فروش حواله سمند سورن كه ۸۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است.

هشداري به سياست‌هاي اتخاذ شده در حوزه خودرو

آمارها نشان مي‌دهد سه ‌ميليون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ نفر متقاضي سفارش‌گذاري كرده بودند كه از اين تعداد يك‌ميليون و ۶۶۱هزار و ۴۴۴ ثبت تقاضا ويژه متقاضيان عادي بود و نتايج قرعه‌كشي مادران و خودروهاي فرسوده‌ها نيز بزودي اعلام مي‌شود، مادران از عرضه ۱۱۵ هزار دستگاهي خودرو سهمي ۵۰ درصدي و دارندگان خودروهاي فرسوده نيز سهمي ۲۰ درصدي دارند. بدين‌ترتيب با اعلام ۳۵ هزار متقاضي خوش‌شانس، مابقي ثبت‌نام‌كنندگان دستشان از لاتاري برگزار‌شده، خالي ماند. به‌طور حتم افرادي كه در قرعه‌كشي برگزيده نشدند اين سوال را از خود خواهند كرد كه چرا برخي بايد به خودرو با قيمت كارخانه دسترسي داشته باشند و عده‌اي ديگر مجبور به خريد از بازار با قيمت‌هاي كاذب باشند؛ سوالي كه سال‌هاست سياست‌گذاران خودرو پاسخي براي آن نداشته‌اند و حالا همين امر به گفته برخي از جامعه‌شناسان باعث بي‌اعتمادي به سياست‌هاي دولت و همچنين سرخوردگي اجتماعي شده است.

فروش خودرو از سوي خودروسازان در چارچوبي دستوري صورت مي‌گيرد به‌گونه‌اي كه نه مصرف‌كننده واقعي از مزيت قيمت‌هاي كارخانه‌اي بهره‌مند مي‌شود و نه خودروسازان مي‌توانند به توازن هزينه و سود دست پيدا كنند و با اتكاء بر آن به‌دنبال ارتقاء كمّي و كيفي باشند.پس در چنين شرايطي برنده واقعي طرح‌هاي فروش خودرو در ايران (بخوانيد قرعه كشي و بخت‌آزمايي) چه‌ كساني هستند؟ اين را هم در نظر بگيريد كه شركت‌كنندگان در اين لاتاري بايد 230 ميليون تومان در حساب‌هاي وكالتي «بلوكه» مي‌كردند تا اسم‌شان در گردونه شانس باشد! پس آيا همان‌گونه كه در روزهاي اخير و در جريان اعطاي وام از سوي بانك‌ها براي شركت در قرعه‌كشي ايران‌خودرو مطرح شده بود، بانك‌ها بزرگ‌ترين برنده اين بازي هستند؟ آيا بازار دستوري خودرو ذي‌نفعان ديگري هم دارد؟

برنده واقعي طرح‌هاي خودرويي بانك‌ها هستند

حسين رحيمي نژاد، كارشناس حوزه خودرو در اين خصوص به« اعتماد» گفت: برنده واقعي طرح‌هاي فروش خودرو بانك‌ها هستند كه حجم زيادي از نقدينگي در اختيارشان است و اين حجم از منابع مالي مصرف هم نمي‌شود و زماني كه تنها چهار درصد از اين تعداد به نتيجه مي‌رسد به اين معني است كه افراد بي‌دليل اين ميزان از منابع مالي را بلوكه مي‌كنند.

اين كارشناس حوزه خودرو افزود: افرادي هم كه اين خودروها را دريافت مي‌كنند و مي‌فروشند هم معمولا جزو كساني هستند كه منابع مالي بيشتري در اختيارشان است، تعداد بالاتري از خودروها را مي‌خرند و مي‌فروشند و باز هم در اين فضا خودرویي به دست مصرف‌كنندگان نمي‌رسد و باز هم واسطه‌ها از اين فضا سود مي‌برند.

رحيمي نژاد با اشاره به راه‌حل اين موضوع گفت: متاسفانه هيچ راه‌حل قابل كنترلي هم مطرح نمي‌شود و راه‌حل اصلي برداشتن اختلاف قيمت كارخانه و بازار است و عرضه بيشتر و افزايش واردات و يكسان شدن قيمت كارخانه و بازار و ساير راه‌حل‌ها مانند تغيير روش فروش يا تغيير شرايط و سخت‌گيرانه كردن شرايط فروش باعث دردسر بيشتر مي‌شود و نتيجه مطلوبي هم به دنبال ندارد.

سودجويي راه خود را پيدا مي‌كند

اين كارشناس حوزه خودرو ادامه داد: تا زماني كه اين اختلاف قيمت‌ها و دو نرخي بودن‌ها ادامه داشته باشد سودجويي راه خود را پيدا مي‌كند.

رحيمي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه از چه زماني حواله فروشي در كشور مرسوم شد، تصريح كرد: در بازه‌هايي از زمان كه اختلاف قيمت به وجود آمد و از دهه هشتاد به بعد كه اين اختلاف قيمت در حوزه خودرو بيشتر شد و از دهه نود به بعد اين موضوع پررنگ‌تر هم شد. البته در برهه‌اي هم قيمت كارخانه و بازار حتي يكي شده بود و در برخي از محصولات كمتر هم شد و روش‌هايي مانند پرداخت وام كلان و ... هم جمع شدند و قيمت بازار پايين هم آمده بود و خودرو بر روي دست عرضه‌كنندگان باقي ماند.

اين كارشناس حوزه خودرو در ادامه تصريح كرد: تقريبا از دو دهه گذشته اين موضوع (اختلاف قيمت‌ها) وجود داشته و علت اصلي آن هم اين است كه عرضه و تقاضا در بازار خودرو به صورت برابر نيست و در زمان تحريمي هم كه واردات كمتر مي‌شود و توليد هم پايين مي‌آيد و عرضه محدود مي‌شود اين مسائل بيشتر مي‌شود.رحيمي نژاد در مورد نظارت‌ها بر حوزه خودرو خاطرنشان كرد: هر چند نحوه عرضه خودرو شفاف است و نظارت هم بر روي آن مي‌شود، اما حواله‌فروشي‌ها اصلا قابل نظارت نيستند و اگر فردي كالايي را خريداري كرده باشد و خواستار فروش آن باشد كه كسي نمي‌تواند او را در اين خصوص مواخذه كند البته قراردادهايي در گذشته در رهن بانك بوده كه اينها هم مسكن و موقتي است و راه‌حل اصلي به شمار نمي‌رود.

ريشه اصلي مشكلات كجاست؟

اين كارشناس حوزه خودرو تصريح كرد: ريشه اصلي مشكلات در بازار خودرو دو نرخي بودن اين بازار است و اينكه با عرضه نامتوازن و كم در اين بازار روبرو هستيم و راه‌حل آن افزايش واردات خودرو است.او در خصوص واردات خودرو نيز گفت: هر چند واردات هم تا حدودي مي‌شود اما ميزان آن به اندازه كافي نيست و تنها در صورتي كه واردات به اندازه كافي باشد يا توليد خودروسازان بيشتر از قبل شود طبيعتا اختلاف قيمت چنداني نخواهيم داشت و دلال بازي ديگر به صرفه نخواهد بود.

رحيمي نژاد در پاسخ به اين پرسش كه اختلاف قيمت‌ها در بازارهاي ديگر به چه شكل بوده و چگونه برطرف شده است، افزود: در بازارهاي ديگر نظير بازار سيمان و در حوزه دارو و ساير بازارها اين اختلاف قيمت بوده اما در حوزه خودرو اين مساله پررنگ‌تر ديده شده و آن هم به دليل شرايط بازار و گردش مالي خودرو و وابستگي‌ها به خارج از كشور و ارز بيشتر است و اينكه در بخش‌هاي ديگر وابستگي به ارز كمتر است و به همين دليل در بازار خودرو اين مساله بيشتر خودنمايي مي‌كند.

 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , بانک ها , برنده , قرعه کشی , ایران خودرو , حساب بانکی , بلوکه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
hb : سلام دوستان ثبت نام فروردین ماه دو مرحله ای. تکمیل وجه 17 شهریور . فاکتور وپلاک آیان وآذر منتظر بارگیری هست وهنوز تحویل نشده. اگر دوستان در این شرایط هستند ممنون میشم اطلاع رسانی شود
T9 : سلام من هم 21 تیر ماه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
شاهین جی ال : فکر کنم تبدیل بزنی سودی تعلق نمی گیره
X5 آبان : سلام دوستانی که ثبت نام آبان ماه ۹۰ روزه هستن واسه من هنوز تکمیل وجه زرده کسی هست جلو تر رفته باشه و تکمیل وجه اش سبز شده باشه؟ سپاس
شاهین جی ال : اتفاقا ماشین خوبیه دیگه از ماشین ایرانی انتظار بنز و سانتافه داشتی؟اگه آشغال بود انقد طرفدار نداشت الان شاهین بدون سانروف قیمتش ۱/۳۰۰ اگه آشغال بود قیمتش اینجور بالا نبود یکم منطقی باش لطفا
شاهین : دیگه امسال خبری از پیامک نیس موند برای سال بعد . کل شاهین ها چه جی چه جی ال تو تاخیرن
علی تهرانی : سلام داداش من از یکی رفقام پرسیدم تو مرکز گفت شما اصلا به تحویل ۱۴۰۴ فکر نکنید راحت با این اوضاع قطعات موتور که ندارند گرونم هم شده نمیخرند کسری بودجه هم دارند کسی ثبت نام نمیکنه پول دستشون بیاد اواسط سال بعد تحویل بدن
X5 : اره تا اخر سال دولت قرار شده به هیچ خودرو سازی اجازه افزایش قیمت نده در ضمن این قیمتها که تو دیوار آگهی میزنن مثلا جی7 رو 2/900 اصلا فروش نمیده یکی از دوستام نمایشگاه داره میگه الان جی7 رو 2/500 هم بدی مشتری نیست بازار کلا خواب هستش یا x5رو میگه نهایت بشه 2/300 فروخت چون الان واردات توسط اشخاص هم آزاد شده و در آینده نزدیک کلی خودرو کارکرده و صفر خارجی مبریزه تو بازار انشالله کسی هم دیگه این آشغالهای کرمان خودرو رو نخواهد خرید و همه ماشین خوب کره و ژاپن سوار میشیم حتی کارکرده اونها هم بهتر از فرغونهای چینی ساخت کرمان موتور هستش
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : SBR رو خودتون اضافه کردید یا خود سایپا اضافه کرده؟
اطلس جی ال : سلام امروز کسی فاکتور شده یا نه ؟؟
احمد : سلام تاریخ پذیرشت کی بوده؟
کوییک تحویل مرداد : دوستان من در حدود 5 روزه فاکتور شده ولی پلاک نه.. چه مدت طول میکشه تا پلاک شه
کوییک : پذیرش چند خردادی
151 وانت بار : تحویل اصفهان فاکتور شد ، کی تحویل میشه جند روزه,
بهرام : سلام رفقای عزیز. دعوتنامه کوییک اس تحویل هفته چهارم دی ماه 1404 کی میاد دوستان الان آذرهم داره تموم میشه ولی ماه های قبل خیلی زودتر اومده بود رفقای.اگه اطلاعی دارین ممنون میشم راهنمایی کنید
منتظر پلاک : امروز جا نمونین از ثبت نام نیسان. 700میلیون سود. داره بجننبید
ساینا : باید جلوی دفتر رییس قوه قضاییه تجمع کنیم
مسلم : سلام وقتی ماشین فاکتور بشه شماره شاسی میاد راهنمایی کنید