رویافروشی در آگهی های اینترنتی

رویافروشی در آگهی های اینترنتی

 

باز هم حواله فروشی خودرو در فضای مجازی رونق گرفته است اما نکته جالب توجه مربوط به افزایش آگهی های ثبت شده برای طرح جوانی جمعیت آن هم برای خودروی جدید «ری را» است!

نگاهی به سایت‌های ثبت آگهی در فضای مجازی و البته کانال‌های تلگرامی نشان می‌دهد که از دیروز، آگهی‌های فروش حواله خودرو در این فضا مانند گذشته رواج پیدا کرده است.

در این بین نکته جالب توجه افزایش آگهی برای فروش حواله خودروی «ری را» به خصوص مربوط به طرح جوانی جمعیت با سهم ۵۰ درصدی در تحویل خودرو و بدون نیاز به مسدود کردن ۲۳۰ میلیون تومان است؛ یعنی متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشمول هیچ یک از شروط مربوط به ثبت نام در قرعه کشی نبوده و صرفاً باید فرزند دوم یا مابعد آن‌ها متولد تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ به بعد باشد.

بنابراین طبیعتاً بیشترین میزان حواله فروشی مربوط به این گروه می‌شود آن هم برای «ری را» خودرویی که به عنوان یک محصول جدید شناخته می‌شود و هنوز حتی میزان تولید این خودرو به صورت دقیق از سوی تولیدکننده اعلام نشده است.

این میزان از حواله فروشی در حالیست که ایران خودرو نیز رسماً در اطلاعیه خود اعلام کرده که فقط در صورت تخصیص خودرو به فرد، موظف است تا محصول مورد نظر را تحویل دهد و در غیر این صورت هیچ تعهدی نخواهد داشت با این حال شاهد رونق حواله فروشی در سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی هستیم.

با این حال جست و جویی در فضای مجازی نشان می‌دهد که قیمت حواله‌های خودروی ری را حتی تا ۴۵۰ میلیون تومان نیز اعلام شده که قطعاً مشتریان زیادی نیز از سوی دلالان به خود جذب خواهد کرد.

بازار سیاه حواله فروشی از چه زمانی رونق گرفت؟

به گزارش مهر، بازار خودرو از اواسط سال ۹۷ دچار نابسامانی شد و قیمت خودرو در بازار آزاد به نسبت قیمت‌های مصوب کارخانه به شدت افزایش یافت. این افزایش قیمت خودرو به حدی بود که برخی از خودروها با دو برابر قیمت مصوب کارخانه در بازار آزاد به فروش می‌رسیدند. در نتیجه افزایش شکاف بین قیمت مصوب و آزاد خودرو، بسیاری از افراد با انگیزه نوسان‌گیری و حفظ دارایی‌های سرمایه‌ای خود به خیل متقاضیان دریافت خودرو از کارخانه پیوستند به طوری که متقاضیان واقعی خودرو در تنگنا قرار گرفتند و برخی از آن‌ها برای تأمین خودروی مورد نیاز خود مجبور به رجوع به بازار آزاد و خرید خودرو به قیمت‌های بالا شدند که این امر در کنار اثر روانی افزایش قیمت‌ها، موجب افزایش نارضایتی مردم از بازار خودرو شد.

پس از افزایش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، دولت و شورای رقابت برای مدیریت بازار خودرو و رساندن تعداد محدودی خودرو به متقاضیان پر تعداد، روش قرعه‌کشی را در دستور کار قرار دادند تا به این روش مشکل عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بازار خودرو را حل کنند.

بر این اساس دو خودروساز بزرگ کشور شروع به ثبت نام جداگانه قرعه‌کشی خودرو در بازه‌های زمانی مختلف کردند و محدودیت‌هایی هم برای ثبت نام کنندگان قرار دادند اما در عمل نتوانستند که تقاضای سرمایه‌ای بازار را مدیریت کنند و برای همین هم فردی که برنده یک خودرو می‌شد، می‌توانست همان زمان خودرو خود را به صورت وکالتی به فروش برساند و از رانت و سود چند ده میلیون تومانی آن استفاده کند.

در آن زمان با توجه به سودهایی که در این مسیر وجود داشت، خرید و فروش حواله تبدیل به یک بازار غیررسمی شد و افراد متعددی در آن ایفای نقش می‌کردند؛ اگر خوشبین باشیم، این بازار دو طرف داشت افرادی که پول نقد داشتند اما نمی‌توانستند برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند و گروهی دیگر که ثبت‌نام کرده بودند اما پول کافی برای تکمیل وجه را نداشتند. اینجا بود که معامله حواله‌های خودرو، در بازار آزاد، داغ شد. بازاری که در آن «ظاهرا» هم فروشنده حواله خودرو، سود می‌برد و هم خریدار حواله خودرو، به هدفش می‌رسید.

اما در عالم واقعیت، حضور دلالان را در این بازار غیررسمی مشاهده می‌کردیم؛ دلالانی که به دلیل وضعیت نامساعد تولید و عرضه خودرو، بازار خودرو را یک بازار پرسود یافته بودند، از همه راه‌ها برای کسب ثروت بیشتر استفاده می‌کردند و به لطف قرعه کشی‌ها، بیش از پیش نسبت به سودجویی در بازار خودرو اقدام کردند.

حتی در ادامه و با برچیده شدن سیستم قرعه کشی خودرو در اسفند ماه ۱۴۰۱ و راه اندازی سیستم نوبت دهی برای فروش خودرو، انتظار می‌رفت که بساط خرید و فروش حواله خودروهای عرضه‌شده جمع شود اما با این وجود بازار خرید و فروش حواله همچون دوره قرعه کشی، داغ بود و با یک سرچ ساده در اینترنت به راحتی انواع و اقسام حواله‌های خودرو قابل مشاهده بود. این در حالیست که وزارت صمت و سازمان حمایت بارها اعلام کرده بودند که خرید و فروش حواله و حق ثبت نام در سامانه یکپارچه غیرقانونی است.

در مجموع می‌توان با نگاهی به ۷ سال گذشته گفت که سیاست گذار در این سال‌ها به جای حل مشکلات آشفته بازار خودرو با اعطای سهمیه‌ها و رانت‌های خودرویی نه تنها بازار را کنترل نکرده بلکه بازار غیررسمی فروش حواله و کد ملی را رونق بخشیده و بیش از پیش خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است.

 

منبع

مهر

 

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Sr3 : شماره شاسی اومد بالاخره
محسن : بنظرتون دوستان فردا نمایندگی بازه اگر برسه تحویل میدن
رضا : سلام نرگس خانم ماشینتون گرفتین چکار کردین آبجی
محسن : سلام دوشنبه صبح تیک تحویا برام روشن شد هنوز دستم نرسیده
شاهین پلاس اتوماتیک : می شه بگین کی وضعیتتون یک مرحله برگشت عقب ، می خوام ببینم چند روز بعد او برگشت فاکتور شدین
تبدیلی sr3 : دوستان شماره شاسی اومد
رسول : من واریز و سخا رو ۱۹ اسفند انجام دادم و امروز فاکتور شدم .
اسفند با سهند : سلام بالاخره من تصمیمم رو گرفتم. پول کوییک رو واریز کردم. حالا ببینم کی تحویل می‌دن
مقدم : چراغ تحویل خودرو من هم خداروشکر روشن شد. 3 ماه بی وسیله گی برای ما که مصرف کننده بودیم خدایی خیلی سخت بود. کسایی که تحویل گرفتن میشه بگن حدودا از زمانیکه چراغ تحویل خودرو روشن میشه چقدر زمان میبره تا برسه دست نمایندگی ؟ (مشهد هستم)
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تجمع اطلس : تجمع دوشنبه جلوی وزارت صمت
علی اریزو 5 : سلام دوستان مثل اینکه همه رو فاکتور کردن امروز . منم ثبتنام 23 بهمن تحویل 18 تیر امروز فاکتور شدم. از بیمه و پلاک خبری نیست.
اطلس جی : با سلام عزیزان با دست رو دست گزاشتنو تو گروه منتظر موندن برا فاکتور شدن چیزی درست نمیشه به خدا واقعا چرا برا حقتون صداتون در نمیاد من خودم به شخصه سربازم با هزار بدبختی از فرمانده مون مرخصی میگیریم میام دیگ شرایطتتون از من بدتر نیست ک خواهشاا وقت بزارین شده باشه برا یه دفعه تعداد بالا با دست پر ( بنر . کاغذ ) اینا بریم جلو و خواهشا کسی هم نمیاد الکی نگه میام و نیاد یه کلمه نه نمیام تامام 1404/3/26دوشنبه ساعت 10 جلو وزارت صمت هم دیگرو میبینیم تروخدا بیایید 🙏
حمید تحویل مرداد : شما همین کار راکن
رضا : واس من که یکماهه زدن آماده تخصیص پیش فروش 15 بهمن تکمیل وجه اردیبهشت. خدا داند؟
سورن xup : قیمت دعوتنامه چند بود
Mohsen : https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus سایت پیگیری وضعیت خودرو سایپا
هایما اس 7پرو : دوستان قانونا اگه خرداد رد بشه حق گرون کردن ندارن چون تحویل ما گزشته گروهی درست کنید احیانا گرون کردن اعتراض کنیم بر میگرده قیمتا 2 سال پیش هایما مادران اعتراض کردن قیمتا برگشت مخصوصا طرح مادران ک کدوم حمایت از طرح خانواده هست
رضا : ممنون دوست عزیز ولی فوق العاده ها هنوز هیچکس فاکتور نشده و خوشبینانه اواخر خرداد تازه استارت میخوره اون هم بشرط اتمام پیش فروش. من هم از نمایندگی پرسیدم و تاکید کرد هیچ فوق العاده ای فاکتور نشده و فعلا خبری نیست.
رحمان : سلام دوستان فکرکنم دعوتنامه مرداد داره ارسال میشه