موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

با گذشت بیش از 90 سال از پیش‌بینی اینشتین، استارتاپ راکت‌ستار می‌خواهد نخستین نمونه از موتور پروتونی را به سرانجام برساند. این موتور، انرژی گداخت هسته‌ای را در ابعادی کوچک‌تر از نیروگاه مهار می‌کند و می‌تواند در آینده برای به پیش راندن خودروها نیز مورداستفاده قرار بگیرد.
 
بیش از ۶۰ سال است که بشر با فناوری «گداخت هسته‌ای» به شکل بمب‌های هیدروژنی آشنا شده است؛ اما تازه طی چند سال اخیر است که دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز و اقتصادی گداخت هسته‌ای، در افق دید پژوهشگران پدیدار شده. در فناوری گداخت هسته‌ای، هسته‌های سبک ماده (مانند هیدروژن) به هم جوش می‌خورند و ضمن تشکیل هسته‌های سنگین‌تر (مانند هلیوم)، انرژی عظیمی را آزاد می‌کنند. این همان فرآیندی است که در دل خورشید و دیگر ستارگان اتفاق می‌افتد.
 
گداخت هسته‌ای برخلاف فناوری شکافت هسته‌ای که امروزه در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌شود، منبع پاک و تقریباً پایان‌ناپذیر انرژی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این در حالی است که فناوری شکافت هسته‌ای آلایندگی‌های خطرناک و قابل‌توجهی دارد و با الگوهای زیست‌محیطی و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازگار نیست.
 
سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸ شمسی) بود که «آلبرت اینشتین»، فیزیکدان معروف آلمانی-آمریکایی در مورد امکان ساخت یک «موتور پروتونی» مبتنی بر همجوشی هسته‌ای نظریه‌پردازی کرد؛ موتوری که می‌توانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به پیش براند. ایده اینشتین آن بود که از دمای بالای همجوشی هسته‌ای برای پرتاب کردن جریانی از پروتون‌ها و ایجاد نیروی پیشرانش استفاده کنیم.
 
تلاش‌های قبلی برای ساخت موتور همجوشی هسته‌ای به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خورده بود؛ بااین‌حال در دهه‌های اخیر، فناوری در بخش‌های مختلف شاهد چنان پیشرفت‌های عظیمی بوده که امروزه تلاش برای ساخت این موتور انقلابی را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌ها، توسعه مواد جدیدی است که دمای فوق‌العاده بالای درون راکتور همجوشی هسته‌ای را تحمل می‌کنند. امروزه آلیاژهای ویژه و سرامیک‌های پیشرفته‌ای برای در بر گرفتن پلاسمای فوق‌داغ لازم برای همجوشی ساخته شده‌اند.
 
عامل کلیدی دیگر، پیشرفت فیزیک‌دانان در درک فیزیک پلاسما و همجوشی هسته‌ای است. اکنون دانشمندان از مدل‌های محاسباتی بسیار دقیق‌تری برای شبیه‌سازی و کنترل واکنش‌های همجوشی بهره می‌برند که ظرفیت بیشتری را برای تثبیت و حفظ واکنش‌های لازم در اختیارشان قرار می‌دهد.
 
علاوه بر این، تکنیک‌های جدیدی برای مهار پلاسمای داغ با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی به دست آمده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه فناوری همجوشی (گداخت هسته‌ای)، تماس پلاسمای داغ با دیواره رآکتور است که باعث خنک شدن پلاسما و توقف واکنش می‌شود؛ اما آهنرباهای ابررسانای جدید می‌توانند با ترکیب میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، مانع این پدیده شوند.
 
استارتاپ RocketStar که سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، در حال توسعه موتور پیشرانشی بر پایه همجوشی هسته‌ای است. هدف آن، ساخت موشکی انقلابی است که از همجوشی هسته‌های هیدروژن برای تولید تکانه‌های ویژه بسیار بالا استفاده می‌کند.
 
طراحی راکت‌ستار بر اساس همجوشی پروتون‌ها (هسته هیدروژن) با استفاده از میدان مغناطیسی قیفی‌شکل است. پروتون‌ها به انتهای پهن قیف تزریق می‌شوند و حین نزدیک شدن به انتهای باریک قیف، فشرده می‌شوند تا به دما و چگالی بسیار بالایی برسند. در این شرایط، همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌شود که با سرعت بالا به جت پلاسما تبدیل می‌شود. با خروج جت پرانرژی پلاسما از انتهای موتور، موتور و دیگر سازه‌های متصل به آن در جهت مخالف به پیش رانده می‌شود.
 

منبع

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , موتور , هسته ای , پیش بینی , انیشتین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام دوستان تارا دستی ما هم ۱۷ خرداد فاکتور شد . ان شاالله همگی به زودی تحویل بگیریم .
جمال : سلام شاهین CVT یا پلاس چقدر واریزی تکمیل وجه بوده
مریم : سلام و عرض ادب خدمت دوستان منم دی ماه ۲۹۱میلیون پرداخت کردم تحویل هفته چهارم مرداد بودم دیروز پیامک تبدیل به جی ال اومد سود ۲۶ میلیون پرداختی بدون آپشن ۲۶۱ میلیون
درسا : فعلا دارن شاهین پلاس فاکتور می کنن ، خبری از فاکتور کردن سی وی تی نیست ، اینم شانس ماست
مهدی : منم ۲۱ ام تکمیل وجه کردم همون موقع هم سخا دادم ولی فاکتور نشده
شاهین g : دزدی مد شده تو این مملکت سایپا دیگه شاه دزده
X5 : سلام منم واریزی ۵ دی ماه هستم رنگ سفید ۲۷ اردیبهشت فاکتور شد ۶ خرداد هم پلاک شد رهگیری پست هم زدم کارت ماشین ارسال شده احتمالا تا فردا دستم میرسه منم کارخانه زنگ زدم گفت تا آخر همین ماه تحویل میدن
Mohammad : ۱۳ خرداد فاکتور شدم امرز صبح پلاک شد حدود ساعت ۷ عصر هم تیک تحویل روشن شد
پیام : بله من ۲۰اسفند تکمیل کردم سخا۲۶ فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی اریزو : خوب برو پلیس راهنمایی اعلام کن صد درصد اشتباهی جریمه شدی پیگیری میکنن خلافی بر میدارن روش
محمد جواهری : مبارکه داداش ایشالا برا همه فاکتور شه
A : سلام توحید جان من 23 بهمن تکمیل وجه کردم فروش فوقالعاده ساینا بنظرتون کی تحویل میدن؟
ساینا دوگانه : سلام داداش من تبدیل زدم رفت به ریسکش نمی ارزه
پذیرش مرداد 403 کوییک GXR-L : دوستان سلام بعد سه ماه و خورده ای بعد از تکمیل وجه امروز ماشینم فاکتور شد شماره پذیرش 11930092 بودم تکمیل وجه 13 اسفند 403 بودم کوییک GXR-L رنگ سفید مشکی با رینگ بعد از چندین بار شکایت و بیش از 100 بار تماس ماشین و فاکتور کردن بی همه چیزا
کوئیکGXL : سلام دوستان.من دیگه اشتباه نمیکنم که شرکت سایپا خودرو ثبت نام کنم الان هم به دوست و آشناها هم گفتم ثبت نام نکنن چند نفری رو هم منصرف کردم از ثبت نام کوئیک شما هم خواهشا نزارید کسی ثبت نام کنه تو این شرکت آشغال سایپا90روزه همچنان تو صف تخصیص گیر کردیم
پارسا : خدا شاهد الکی نمیگم جریمه شده یه بار شهر اراک بار دوم شهر قم جریمه شده. ...آقا حالا نمیدونم چرا 33دنده مجوز نمیدن ؟
محمد : دوستان فردا صبح تا میتونید با ایرانخودرو یا سازمان حمایت مصرف کننده تماس بگیرید بلکه فرجی بشه انشالله
هادی اریزو : 6 پرو کلا بد تحویل میدن یک ماه هم داخل تاخیر هستن تا بارگیری بشه خدا میدونه که به دستشون برسه
هادی اریزو : انشالله برای هم بخوره که راحت بشن از این نمایندگی بی نظم