در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو آستون‌مارتین DB12

 

 

آستون‌مارتین و مازراتی از قدیمی‌ترین نام‌های دنیای خودرو هستند و خیلی از کسانی که سراغ خودروهای این دو برند می‌روند شاید همان تصویر سنتی قدیمی را داشته باشند زیرا مازراتی و آستون‌مارتین برای سال‌ها به خاطر ساخت گرند توررهای لوکس با پیشرانه‌های جذاب زیر کاپوت‌های کشیده شهرت داشتند اما درحالی‌که انتظار دیدن موتورهای V12 را دارید، با واقعیت تلخ زندگی در سال ۲۰۲۴ مواجه خواهید شد.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

گرن‌توریسمو تروفئو از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی نتونوی MC20 استفاده می‌کند که البته در اینجا بجای ۶۳۰ اسب بخار قدرت، ۵۵۰ اسب بخار را در اختیار راننده می‌گذارد. از سوی دیگر، هرچند شاید هیچ‌گاه موتور V12 را زیر کاپوت DB12 نبینیم اما ۶۸۰ اسب بخار قدرتی که توسط یک موتور V8 توئین توربو تولید می‌شود کافی خواهد بود. هردو خودرو وظیفهٔ خود به‌عنوان یک گرند تورر را به‌خوبی انجام می‌دهند. این‌ها بی‌سروصدا و به‌راحتی با گذر از میان دنده‌های گیربکس‌های اتوماتیک و توربوشارژرهایی که به‌آرامی سوت می‌زنند به سرعت‌های بزرگراهی می‌رسند.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

بااین‌حال، در مازراتی دیگر خبری از سمفونی زیبای گذشته نیست. نسل قبلی گرن‌توریسمو یک پاواروتی درون نیروگاه V8 خود داشت که در دورهای بالا آواز می‌خواند اما این موتور باید سخت کار می‌کرد درحالی‌که حالا همه‌چیز برعکس شده است ولی من ترجیح می‌دهم شرایط قبلی را داشته باشم زیرا جذابیت بیشتری داشت. آستون‌مارتین هم مثل کاری که در DBX و ونتیج انجام داده، موتور V8 خود را از مرسدس قرض گرفته است. البته این موتور عالی است و هیچ مشکلی ندارد ولی من شک دارم که آیا DB12 واقعاً به چنین قدرتی نیاز دارد؟

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

این یعنی شما همیشه مقداری قدرت ذخیره خواهید داشت که به آن نیاز ندارید و در سرعت‌های پایین نمی‌توانید استفاده کنید زیرا این قدرت به‌راحتی بر چسبندگی لاستیک‌های ۳۲۵ میشلن غلبه می‌کند. بااین‌حال، آستون وقتی روی دور بیفتند واقعاً سریع است و یک ثانیه زودتر از فراری پوروسانگوئه از سرعت ۱۰۰ به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شتاب میانی حدود دو ثانیه هم از مازراتی بیشتر است.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

گرن‌توریسمو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است که خوب به نظر می‌رسد تا زمانی که به پیچ‌های تند برسید زیرا در اینجا چهارچرخ محرک کم‌فرمانی را به دنبال دارد اما در استفاده‌های روزمره مفید خواهد بود. هرچند مازراتی به‌اندازهٔ کافی سریع است اما قدرت کمتر و وزن بیشتر آن نسبت به رقیب بریتانیایی احساس می‌شود. گرن‌توریسمو در داخل نیز هرچند به میزان قابل‌توجهی جادارتر است اما کمتر از آستون خاص و سفارشی احساس می‌شود. این بیشتر یک گرند تورر و کمتر یک خودروی اسپرت است. در اینجا چهار بزرگ‌سال راحت‌تر از هر گرند تورر لوکس دیگری به‌جز بنتلی کانتیننتال جای می‌گیرند و صندوق بار نیز به‌راحتی وسایل آن‌ها را در خود جای می‌دهد.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

در کابین گرن‌توریسمو باید با نمایشگرهای لمسی کنار بیایید زیرا همه‌چیز حتی کنترل چراغ‌های جلو در آن‌ها ادغام شده است. هرچند نمایشگرها واضح هستند اما حس تعامل با ماشین را کاهش می‌دهند. تجربهٔ آستون اما به خاطر وجود دکمه‌های فیزیکی بهتر است. این دکمه‌ها روی کنسول مرکزی بلندی نصب شده‌اند و هرچند صرفاً میانبرهایی برای عملکردهای نمایشگر لمسی هستند اما حس ارتباط با خودرو را تقویت می‌کنند و در اینجا کمتر به صفحه‌نمایشی وابسته خواهید بود که آیکون‌های کوچکی دارد.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

در بیرون، آستون بدون ورودی‌های هوای عجیب‌وغریب و بال‌های بزرگ، خودروی زیبایی است و جزئیاتی دوست‌داشتنی دارد. البته به نظر می‌رسد آستون در تغییر DB9 به DB11 و سپس DB12 تغییر چندانی ایجاد نکرده و بااین‌حال خودرو هنوز هم تازه به نظر می‌رسد. این به دلیل طراحی خاصی است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد. البته مازراتی هم نیاز چندانی به ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر گرن‌توریسمو احساس نکرده اما بااین‌حال حجم تغییرات بیشتر است. روی جاده، گرن‌توریسمو ساکت‌تر است و تایرهای آن کمتر شلوغ می‌کنند. همچنین کوپهٔ ایتالیایی‌ها با ۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر، مصرف سوخت کمتری هم نسبت به DB12 با ۱۱.۳ لیتر دارد.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

بااین‌حال، گرن‌توریسمو هنگام رانندگی به کنترل بیشتری نیاز دارد زیرا سیستم تعلیق با تراول بیشتر به‌خوبی حرکات بدنه را کنترل نمی‌کند. آستون اما حتی در نرم‌ترین حالت خود بسیار اسپرت است ولی درعین‌حال تعلیق از نرمی خوبی برخوردار است. مازراتی هرچند عرض کمتری دارد اما روی جاده عریض‌تر احساس می‌شود و همچنین حس ارتباط و انسجام مشابه آستون را هم ندارد. یکی از نقاط ضعف گرن‌توریسمو ترمزها هستند زیرا پدال عملکرد یکنواختی ندارد و درحالی‌که گاهی به‌سختی ترمزها را درگیر می‌کند، گاهی در چسباندن لنت‌ها به دیسک‌ها دچار تردید می‌شود.

البته با همهٔ این‌ها، رانندگی با گرن‌توریسمو خالی از جذابیت نخواهد بود. این کوپهٔ ایتالیایی تعادل و کشش خوبی دارد اما نمی‌تواند به‌خوبی راننده را درگیر کند. این دقیقا جایی است که آستون سخت روی آن کار کرده است. DB12 دقیق‌تر از هر گرند تورر دیگری است که آستون قبلاً ساخته است. البته رفتار این ماشین به DBS سوپرلگرا نزدیک است و فرمان و ترمزها از ویژگی‌های برجستهٔ آن هستند. هرچند DB12 خودروی بزرگی احساس می‌شود اما خیلی سنگین به نظر نمی‌رسد زیرا وزن و حرکات بدنه به‌خوبی کنترل می‌شود و رانندگی رضایت‌بخشی را به نمایش می‌گذارد.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

بنابراین، DB12 اکنون در کلاس خود جایگاه بسیار خوبی دارد زیرا از یک سو خودروهایی مثل فراری روما و پورشه ۹۱۱ توربو برای ایفای نقش گرند تورر بیش‌ازحد شلوغ‌کار و بیش‌فعال هستند درحالی‌که از سوی دیگر بنتلی کانتیننتال و مازراتی گرن‌توریسمو برای رانندگی به‌اندازهٔ کافی جذاب نیستند. البته گرن‌توریسمو هم شبیه محصولی به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام شده است و به همان اندازهٔ MC20 در بخش سوپرکارها، خودروی خوبی در کلاس خود است و ایرادات کمی برای برطرف کردن دارد اما مازراتی برای مدتی طولانی آن‌قدر ضعیف شده بود که جلب دوبارهٔ اعتماد خریداران به این برند دشوار خواهد بود.

آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

آستون هرچند طی سال‌های اخیر تحولات بزرگی را تجربه کرده اما فکر نمی‌کنم این برند تاکنون خودرویی بهتر از DB12 ساخت باشد. این یک ماشین فوق‌العاده کامل است و هرچند شاید برخی به اسپرت شدن بیش‌ازحد آن ایراد بگیرند اما DB12 یک سوپر کوپهٔ واقعاً جذاب، زیبا، متعادل و چابک است.

مقام اول: آستون‌مارتین DB12، امتیاز ۹ از ۱۰

بهترین گرند تورری که آستون‌مارتین تاکنون ساخته است و امیدواریم خریدارانی که برای رشد سازندهٔ خود نیاز دارد را جذب کند.

مقام دوم: مازراتی گرن‌توریسمو، امتیاز ۸ از ۱۰

گریکاله یا MC20 را فراموش کنید. این خودرو قلب مازراتی است که هرچند جذابیت کمتری نسبت به گذشته دارد اما بسیار بهتر از قبل شده است.

مقایسه مشخصات فنی

  آستون‌مارتین DB12 مازراتی گرن‌توریسمو
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت (اسب بخار) ۶۸۰ ۵۵۰
گشتاور (نیوتن متر) ۸۰۰ ۶۵۰
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن (کیلوگرم) ۱۶۸۵ ۱۷۹۵
شتاب صفرتاصد (ثانیه) ۳.۶ ۳.۵
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۷۲۵ / ۱,۹۸۰ / ۱,۲۹۵ ۴,۹۶۶ / ۱,۹۵۷ / ۱,۳۵۳
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۸۰۵ ۲,۹۲۹
قیمت پایه (دلار) ۲۴۸,۰۸۶ ۱۹۱,۹۹۵

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , مازراتی , استون , مارتین , گرن , توریسمو , DB12






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان سفید اصفهان : مشتري محترم شماره :20233675، شاسي خودروي شما تخصيص داده شد، جهت تحويل خودرو متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد. شرکت کرمان موتور.امروز این پیام اومد
حامد ایکس ۵ : مبارک باشه. این دوستمون معلومه کوییک داره . اتفاقا ایکس ۳ خیلی هم قشنگه
رضا : با سلام دوستان و همراهان عزیز البته بیچاره شده های گرامی حقیقتا بنده سه شنبه می خوام برم این شرکت خراب شده ببینم چه خیر شده ، هر کسی غیرت داره و درک این رو داره که این شرکت در حق خودش و خانواده ش خیانت کرده بیاد بریم ببینیم چه خاکی باید بارمون بریزیم الان ۵ ماه گذشته هنوز فاکتور نشده اینا تا نریم سرو صدا نکنیم حق رو نمیدن یه کم جرات و غیرت می خواد بخاطر زن و بچه ها مون که این مدت زجر کشیدن ما جرم که نکردیم گناه که نکردیم بیایید بریم نترسید دیگه از این بدتر نمیشه این حرامزاده ها خون ما رو کردن تو شیشه انگار نه انگار زنگ میزنی نمایندگی هم خودشون شاکی هستن بخدا باید قضیه رو رسانه ای کنیم
۹۹۹ : دوستان مگه برای ماه اردیبهشت نباید آخر هفته تکمیل وجه کنی یعنی آخر ماه چرا اول ماه پیامک اومده یعنی برای ما هم اول ماه پیامک میاد اخه نوشته هفته آخر یعنی چی
J4m : امروز زنگ زدن تحویل بگیرم
محسن : دوستان کسی حضوری تحویل گرفته ماشین رو من از شیراز بخوام بیام بگیرم چقدر مبلغ برمیگرده
سعید : به وحید واقعا خیلی بچه ای ودوما خودت غلط کردی به اسم‌بنده و دیگران ننویس این عادت انسانهای ضعیف و ترسو است که زیر اسم دیگران قایم میشوند
Morteza : سلام. شاهین زمستان ۱۴۰۳ به نام خودم در اومد. روز ۶ شهریور ماه با پرداخت اولیه ۳۷۰ م تومن متقاضی شاهین پلاس شدم. اسفند پیامک تکمیل وجه برام اومد که ۴۳۰ تومن دیگه در تاریخ ۱۶ اسفند واریز کردم و در همان روز سخا رو تحویل نمایندگی دادم. امروز یعنی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ وضعیت خودرو از آماده تخصیص یک گام عقب تر رفت یعنی تکمیل وجه شده. دوستانی که خودرو تحویل گرفتن نزدیک زمان تحویل خودرو تجربه مشابه داشتن. تکمیل وجه کنندگان اسفند پروفایلشون رو چک کنن. به فال نیک بگیرید.
علی : سلام ۶ بهمت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
خانعلی آچیلان : من خانعلی آچیلان هستم ساکن زابل ، به کمک های شما مردم نیازمندم، نون نداریم بخوریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 15بهمن : دوباره از تمیل وجه برگشت روی آماده تخصیص
توحید ارومیه : برا اونایی که یک مرحله برگشته بود عقب دوباره میره به اماده تخصیص و فردا یا پس فردا فاکتور
15بهمن تکمیل وجه : آقای حیدری یعنی بعد این همه تاخیر دوباره یه چیزی هم باید بدیم ؟؟؟
دانیال : سلام دوستان من 28 بهمن ماه تکمیل وجه کردم ....از کی حساب میشه فاکتور شدن
تیگو 7 : اینشااللهانفجار های امروز یکیش داخل خونه مدیرعامل مدیران بیاد یکیشم داخل شرکت مدیران
15بهمن تکمیل وجه : نمیدونم می‌خوان فاکتور کنن به امیدخدا؟؟اقا توحید بهتر می‌دونی شمایه توضیح بدین ممنون ازتون
17بهمن : گفتم که امروز 500نفر فاکتور میشن
علی 15بهمن : نمیدونی چقدر میشه؟
توحید ارومیه : اقا مهدی بعد پلاک عموما بین 5تا 15 روز اکثرا ارسال میشن به نمایندگی.حالا نمایندگی های تهران و نمایندگی های بزرگ شهرستان ها شاید زیر 5روز هم ارسال بشه.و برعکس نمایندگی ها کوچیک و شهرهای دور شاید 4.5روز هم بیشتر از 15روز طول بکشه برسه
22مهر : دورود خدمت عزیزان من چندین روز پیش اطلاع دادم که میخواهن دلسرد کنند برای تجمع 13 ام به نظرم همه متوجه شدن خدا رو شکر پس کیلومتر 9 بزرگراه شهید لشگری جاده مخصوص کرج 13 ام ساعت 10 هر کسی که میخواهد تجمع کنه تاریخ ما اینه شما هم میخواهید بیاید قدمتون رو چشم تاریخ برنامه ریزی شده 13 اردیبهشت ساعت 10 ، مطمن از روش دیگه ای هم استفاده میکنن مثلا با دروغ گفتن فاکتور شدن از این روش استفاده می کنند که بگید فاکتور شروع شده پس بیخیال تجمع از دوستان میخواهم که گول این دروغ ها رو نخورن ضمنا دوستان دروغ نگن که ما رفتیم هیچ کس نبوده بعضی از دوستان زحمت کشیدن رفتن اما متاسفانه همدیگر پیدا نکردن اما اینبار توجه کنن به آدرس و صبر کنند تا بقیه بچه ها هم تشریف بیارن