پژو پارس یکی از خودروهای خبرساز ایران طی چند ماه اخیر بوده است. در ابتدا اعلام شد که تولید این خودرو متوقف میشود اما مدتی پیش، معاون وزارت صمت از تولید پژو پارس با استاندارد 85گانه در سال جدید خبر داد؛ موضوعی که میتواند افزایش قیمت پژو پارس را بههمراه داشته باشد.
نخست ایرانخودرو اعلام کرد که تولید پژو پارس را متوقف میکند و بهجای آن سورن پلاس XU7P را به تولید خواهد رساند. پس از آن ایرانخودرو سعی کرد با انتشار طرحهای تبدیل مختلف، متقاضیان خرید پژو پارس را به خرید گزینه جایگزین، یعنی سورن پلاس ترغیب کند. بااینحال، مشتریان نسبت به این تغییر روی خوش نشان ندادند، چرا که فاصله قیمت پژو پارس و سورن پلاس XU7P بیش از صد میلیون تومان بود. آنها اتومبیل ثبتنامی و ارزانقیمت خودشان را میخواستند. پس از یک دوره کشاکش، ایرانخودرو و وزارت صمت تصمیم گرفتند تولید پارس را در سال آینده نیز ادامه دهند. البته این خودرو با استانداردهای 85گانه به تولید خواهد رسید. این موضوع بهسادگی قیمت پژو پارس را افزایش میدهد.
بحث و گمانهزنیها در مورد افزایش پژو پارس پس از اعمال استانداردهای 85گانه، با انتشار آمار زیان چشمگیر ایرانخودرو همراه شده است. گزارش تلفیقی عملکرد ایرانخودرو در سال 1401، زیان انباشته 106 هزار میلیارد تومانی را در کارنامه این شرکت نشان میدهد. این زیان که تا به امروز بیشتر هم شده است، باعث شده تا ایرانخودرو در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار گیرد و خطر انحلال آن را تهدید کند. ایرانخودرو در تلاش است تا از مسیر تجدید ارزیابی داراییها، زیانهای خود را کمتر از آمار واقعی نشان دهد. موضوعی که در این بین همچنان حلنشده باقی میماند، هزینههای جاری این شرکت شامل حقوق و دستمزدها به همراه هزینه تولید خودرو است.
طبق صورتهای مالی ۹ ماهه ایرانخودرو، ۱۵ هزار و ۷۹۰ نفر در بخش تولید این شرکت فعالیت میکنند. ایرانخودرو در این مدت دو هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان صرف دستمزد مستقیم و ۱۰ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان صرف دستمزد غیرمستقیم کرده است. با جمع دستمزد مستقیم و غیرمستقیم و تقسیم بر تعداد کارکنان تولیدی در ۹ ماهه سال جاری، رقم ۹۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهدست میآید. برای تهیه چنین دستمزدی، باید قیمت محصولات افزایش یابد. ازاینرو ایرانخودرو طی ماههای گذشته نسخههای ارتقایافته از محصولات مختلف خود را روانه بازار کرده است که نسبت به مدلهای قبلی، اختلاف قیمت قابلتوجهی داشتهاند. پس از ادامه تولید پژو پارس در سال 1403، این اتفاق برای سدان محبوب ایرانیها نیز رخ خواهد داد؛ بنابراین دیگر پژو پارس را با محدوده قیمت 300 الی 330 میلیون تومان نخواهیم دید.