در این بین احتمال میدهیم تا خرید خودروسازان ایرانی توسط دانگ فنگ شانس بیشتری داشته باشد. این خودروساز دولتی چینی یک ابرشرکت به حساب میآید و از قدرت مالی بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل حضور گزینشی در بازارهای صادراتی، تأثیر کمتری از تحریمهای اقتصادی ایالاتمتحده میبیند. براساس اخبار منتشرشده در رسانههای اقتصادی داخلی، دانگ فنگ تصمیم دارد تا سهام شرکت سایپا سیتروئن را خریداری کند. بنابراین احتمال دارد تا در آینده نزدیک خط تولید سایپا کاشان بهطور کامل در اختیار شرکت دانگ فنگ قرار بگیرد. بنابراین فعالیت دانگ فنگ در بازار ایران، شباهت بسیاری به نحوه فعالیت شرکت چری در کشورمان خواهد داشت.
در سوی دیگر چانگان مشتری سهام پارس خودرو است. این خودروساز که زیرمجموعه سایپا به حساب میآید، شرایط نامناسبی را سپری میکند. پس از آغاز تحریمهای اقتصادی و توقف تولید محصولات برلیانس، شرایط تولید و فعالیت پارس خودرو با اختلال جدی مواجه شد. پارس خودرو طی سالیان اخیر به تولید کوییک پرداخته است و اکنون در تدارک تولید سهند است که نسخه ارتقایافته ساینا محسوب میشود.
خصوصیسازی صنعت خودرو، بخشی از فرامین هشتگانه خودرویی رئیسجمهور به شمار میآید. گویا دولت تصمیم دارد به هر شکل ممکن خودروسازان زیانده را به فروش برساند و بخشی از هزینههای سربار خود را کاهش دهد. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد سفر وزیر صمت و معاون اول رییس جمهور به چین را در این موضوع تأثیرگذار تلقی کرده است. مسئولان دولتی هر نوع تفاهمنامه یا توافق با چینیها را در راستای سند جامع همکاری ۲۵ساله ایران و چین عنوان کردهاند.