ناامیدی از واردات خودروهای دست‌دوم

ناامیدی از واردات خودروهای دست‌دوم

 

واردات خودروهای کارکرده ازجمله طرح‌های خبرساز مجلس یازدهم بود که با حواشی بسیار آغاز شد و با مشکلات فراوان به پایان رسید. به بیان بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این طرح مختومه شده است. همچنین این افراد معتقدند که طرح واردات خودروهای دست‌دوم جنبه تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات مجلس داشته است. انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارگان‌های دولتی از زیر مسئولیت واردات خودروهای دست‌دوم شانه خالی می‌کنند. در سوی دیگر، نمایندگان مجلس بر اجرای این طرح اصرار دارند و آن را یک قانون می‌دانند. این اصرار درحالی است که دولت ارزی برای اختصاص به واردات خودرو کارکرده ندارد.

واردات خودروهای کارکرده، دروغ بزرگ

«عماد جعفری»، فعال بازار خودرو، واردات خودروهای دست‌دوم را به یک دروغ‌ بزرگ تشبیه می‌کند. او می‌گوید: «از همان ابتدای تصویب خودرو‌های کارکرده معلوم بود که این قانون به اجرا درنمی‌آید. واردات این خودرو‌ها صرفاً یک خبرسازی و خبردرمانی برای کاهش التهاب بازار بود که سعی شد از این طریق بازار را وارد رکود کنند. اکنون به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی وعده واردات خودرو‌های نو بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است و هنوز هم پس از چندین سال به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود.»

درحال‌حاضر و پس از گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو، حتی پنج هزار دستگاه خودروی صفرکیلومتر نیز وارد کشورمان نشده‌اند. بدیهی است در این شرایط، واردات خودروهای کارکرده که با دشواری‌های بیشتری همراه است، چندان امکان‌پذیر نخواهد بود. به گفته جعفری، هنوز هزار دستگاه خودروی وارداتی به مردم تحویل داده نشده است، اما وزارت صمت اعلام می‌کند که ماهانه 10 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می‌شود. این میزان واردات با آمار گمرک در تضاد است. جعفری پیشنهاد کرد که به‌جای واردات خودروهای دست‌دوم، تعرفه واردات خودروهای صفرکیلومتر کاهش یابد.

واردات خودروهای کارکرده

کارشناس بازار خودرو در ادامه افزود: «واردات خودرو‌های دست‌دوم به‌احتمال‌قوی فعلاً اتفاق نخواهد افتاد و شاید در آینده این پرونده به‌کلی مختومه شود. درحال‌حاضر جریانی در کشور شکل گرفته است که بسیاری از مسئولین قصد افزایش محبوبیت خود را دارند و به همین دلیل، دست به اعمالی می‌زنند که به نفع مردم نیست. در شرایط فعلی بازار، بسیاری از افرادی که نیاز به خودرو دارند، اقدام به خرید نمی‌کنند و این می‌تواند گواهی بر ضرر مردم باشد.»

صنعت خودروسازی یا مونتاژکاری؟

بسیاری از مسئولین صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی همواره واردات خودروهای کارکرده و نو را به‌عنوان عاملی برای شکست صنعت خودرو ذکر می‌کنند. عماد جعفری دراین‌باره می‌گوید که عملاً صنعت خودروسازی در کشور وجود ندارد. این صنعت از مونتاژکارانی و قطعه‌سازانی تشکیل شده که درحال‌حاضر نگران آزادسازی واردات هستند. ورود خودرو‌های کارکرده به جهت افزایش رقابت با خودروسازان داخلی به نفع مردم خواهد بود.

به گفته جعفری، انحصار در بازار خودرو ایران باعث شده است که خودروسازان نیازی به خلاقیت و نوآوری نداشته باشند. قطعه‌سازان نیز اعلام می‌کنند که خط تولید آن‌ها فرسوده شده است و قادر به نوسازی خط تولید، به‌دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها، نیستند. بنابراین با صنعت خودرویی مواجه هستیم که قطعه‌ساز با استفاده از تجهیزات قدیمی، قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کند و عمده قطعات موردنیاز (مانند قطعات های‌تک) به‌دلیل قیمت تمام‌شده پایین‌تر، مستقیماً از چین تأمین می‌شود.

خودرو دست دوم

در شرایط فعلی کشور و با وجود تحریم‌های مختلف، قطعه‌سازان نیازی به همکاری با برندهای معتبر نمی‌بینند. آن‌ها می‌توانند قطعه موردنیاز را با کیفیتی پایین تأمین کنند و سود کلانی از این راه به جیب بزنند؛ بنابراین انحصار همه‌جانبه در بازار خودرو کشور باعث نابودی صنعت خودرو شده است و واردات خودرو در این بین نقشی ندارد.

 

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , واردات , کارکرده , دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین لگن : 11اذر ساعت ۱۱جلو سایپا دزد تو جاده مخصوص کرج
Puya : سلام آره دادا تاریخ تحویلم هفته اول مرداد بود الان توی دعوتنامه نوشته: حداکثر ۲۰روز کاری پس از واریز وجه برای تکمیل‌وجه هم ۱۵ روز کاری مهلت داده
A5 : ممنون لطف كردين شماهم شكايت كردين بابت تاخير؟
سایپای دزد : خراسان رضوی کسی نیست با هم بریم؟
علیرضا : دروغه عزیزان من سیزدهم آذر شاهین g هستم هنوز زده درحال تخصیص
علیرضا : من سیزدهم واریزی داشتم ولی خبری نیس فاکتور نشده هنوز
علیرضا : ما هم تاریخ 13 آذر واریز کردیم 596 تومن ولی هنوز خبری نیس خدا لعنتشون کنه مال مردم خورا
تارا v4 : سلام این مابه تفاوت برای چی هست؟
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : سلام کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج
تارا v4 : سلام این مابه تفاوت برای چی هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 3تیر : سلام 3 تیرم هنوز ن6
نسرین : الان اوکی شد. سپاس
ساینا دوگانه 27 اسفند : تا جه تاریخی دوگانه ها رو فاکتور کردن
هرمزگان : سلام مال منم از 906 شده 908 الان 45 روز داره تو فاکتور میچرخه پیش فروش پرداخت اول 14 اسفند تکمیل وجه 20 اردیبهشت تحویل 31 تیر هنوز خبری از فاکتور نیست نوشته دهه ی سوم خرداد درحال فاکتور
تحویل 31 تیر بود هنوز خبری نیس : کسی هست تحویلی 04/31 که پلاک شده باشه
تحویل 31 تیر بود هنوز خبری نیس : دوستان کی امروز فاکتور شده تحویلی کی بودین بگین ما هم بدونیم
کوییگ آر اس : با سلام هر کسی امروز فاکتور شده اعلام کنن با تشکر
تحویل شهریور : سلام من دی ماه1403 پیش فروش رزرو برنده شدم نصف مبلغ پرداخت کردم و در تاریخ دهم تیرتکمیل وجه انجام دادم و دقیقا همون روز بعد از مراجعه من به نمایندگی پیامک اومد پرونده شما دریافت شد وتاریخ آماده برای صدور فاکتور بیست و چهارم تیرماه بروز شد ردیف قرارداد هم 152092 می باشد بنظرتون امکان داره زودتر فاکتور بشه؟ چون خیلی از دوستان ردیف قراردادشون 154 هستش و فاکتور شدن
متین : آقای شوتی من خودم پارس دارم داداشم . از نمایشگاه پارس 401 خریدم 30000 کیلومتر راه رفته بود الان یکسال دسته خودمه تو کیلومتر 83000 واشر زدم همین چند روز پیش بود فاکتور هم دارم چرا مردم گمراه میکنی بعد در ضمن شتاب و کشش ماشین نسبت به موتور قبلی خیلی ضعیفتره حالا شانس شما خوب بوده بحثش جداست