صادرات خودرو به روسیه ناکام ماند

صادرات خودرو به روسیه ناکام ماند

 

طی روزهای اخیر، شاهد رونمایی از خودروهای روسی لادا در کشورمان بودیم که به‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه خواهند شد. پیش از این نیز خودروهای یواز در سروش دیزل مونتاژ شده بودند. در سوی دیگر، به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی توفیق چندانی در صادرات خودرو به روسیه نداشته‌اند. براساس گزارش رسانه روسی گازتا، سایپا بازار این کشور را بدون فروش خودرو ترک کرده است.

از رویا تا واقعیت صادرات خودرو به روسیه

شهریورماه امسال بود که سایپا اعلام کرد قصد ورود همه جانبه به بازار خودرو روسیه را دارد. مسئولان این شرکت در گفتگوهای خبری خود اعلام کردند که این شرکت تصمیم دارد 120 هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کند. تنها دوماه و نیم پس از انتشار این خبر، رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که سایپا از حضور در بازار روسیه منصرف شده است.

براساس اعلام گازتا، توزیع کننده انحصاری شرکت خودروسازی ایرانی سایپا در روسیه به دلیل تغییر شرایط اقتصادی از عرضه محصولات این برند منصرف شده است. این شرکت بست موتورز (Best Motors LLC) نام دارد. الکساندر استپانوف، مدیر کل بست موتورز در گفتگو با خبرنگاران روسی از انحلال این شرکت خبر داد. به گفته آن‌ها واردات خودروهای ایرانی به روسیه بسیار گران تمام می‌شود و فروش آن‌ها در روسیه توجیه اقتصادی ندارد. به گفته وی، بست موتورز متوجه شد که نمی تواند خودروهای سایپا را با قیمتی که از ابتدا پیش بینی شده بود به فروش برساند.

صادرات خودرو به روسیه

طی ماه مارس 2023 یعنی اوایل سال 1402، بست موتورز به مشتریان روسی وعده داده بود که به زودی شاهین، ساینا و کوییک را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. در آن زمان قرار بود تا خودروهای سایپا با قیمتی بین یک الی 1.7 میلیون روبل (500 الی 900 میلیون تومان) به فروش برسند. در ماه آوریل نیز کاتالوگ و مشخصات فنی خودروهای ایرانی در دسترس مصرف‌کنندگان روس قرار گرفت اما فروش این خودروها هرگز آغاز نشد. افزایش نرخ دلار در بازار روسیه و همچنین افزایش هزینه‌های مربوط به واردات و انبارداری، باعث شده است تا قیمت خودروهای ایرانی در روسیه از محدوده مشخص شده خارج شود.

کارشناسان اقتصادی از ابتدا این موضوع را می‌دانستند

برخلاف صحبت‌ها و وعده‌های خوش‌بینانه بست موتورز، کارشناسان اقتصادی روسیه از ابتدا شانس موفقیت اندکی را برای سایپا متصور بودند. به گفته آن‌ها، محصولات سایپا باید با خودروهای برند دولتی اتوواز رقابت می‌کردند. این خودروها در واقع همان محصولات لادا هستند که نسبت به خودروهای سایپا ارزان‌تر و گاهی مجهزتر هستند. تیراژ تولید آن‌ها نیز بسیار بالا است، بنابراین دلیلی برای خرید محصولات سایپا وجود ندارد.

سرگئی بورگازلیف، مشاور مستقل صنعت خودرو در این باره می‌گوید: «خودروساز ایرانی برای حضور موفق در بازار روسیه، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی داشت. همچنین باید سالیانه 1500 الی دو هزار دستگاه خودرو را طی سال در بازار روسیه می‌فروخت تا مشتریان روسی با این برند آشنا شوند.»

از ابتدای سال 2023 میلادی، تنها ایران خودرو 100 دستگاه خودرو در روسیه فروخته و سایپا نیز حضور چشمگیری در بازار این کشور نداشته است. مشتریان روس خودروهای ایرانی را نمی‌شناسند و البته مشخص نیست خودروهای ایرانی چه عملکردی در زمستان استخوان‌سوز روسیه به نمایش می‌گذارند.

تارا در روسیه

البته خودروهای ایرانی شانس موفقیت را در بازار این کشور دارند. خودروسازان روسیه پس از تحریم بین‌المللی، توانایی چندانی برای ارائه خودروهای مقرون به صرفه همراه با سیستم کنترل پایداری و گیربکس اتوماتیک را ندارند. خودروهای چینی نیز بسیار گران‌قیمت هستند. خودروهای ایرانی می‌توانند فاصله بین خودروهای روسی و چینی را در بازار روسیه پر کنند اما به نظر می‌رسد تمایلی برای سرمایه‌گذاری گسترده در این بازار وجود ندارد.

تنها صادرات خودرو به روسیه متوقف نشده است

علاوه بر روسیه، توزیع‌کنندگان انحصاری خودروهای ایرانی در بلاروس نیز از عدم تمایل خودروسازان ایرانی به پیگیری مراحل قانونی خبر داده‌اند. شرکت بلاروسی Lucky Care تصمیم داشت تا خودروهای سایپا را به بازار این کشور عرضه کند. با این حال پروسه دریافت OTTS یا گواهی ورود خودرو به بلاروس تا سال 2024 به تعویق افتاده است.

صادرات خودرو به روسیه

سرگئی واچینسکی، مدیر کل Lucky Care به خبرگزاری گازتا گفت: «ما برنامه ای برای ماندن خودروها در محل آزمایش به مدت شش ماه نداشتیم.». با این حال، واچینسکی شکی ندارد که اسناد گواهینامه به زودی تکمیل می شود و اولین دسته از خودروها به بلاروس می رسند. این شرکت حتی انتظار مونتاژ خودروهای سایپا در بلاروس را دارد، موضوعی که نیازمند تایید مدیران ارشد سایپا است.

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , صادرات , روسیه , سایپا , ایرانخوردو , بدون فروش , بازار روسیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی
0

چرا چرت و پرتی میگی حالا سایپا رو نمی‌دونم ولی همین الان فروش دنا پلاس ایران خودرو تو سن پترزبورگ روسیه خیلی خوب بوده البته بخاطر قیمتش هم هست که به پول ما حدود 900 میلیون به فروش میرسه
اما دقت داشته باشین که الان تو ایران بهترین و جدیدترین دناپلاسی که به فروش میرسه حدود 830 تومنه یعنی صادراتش در ظاهر حدود 70 تومن سوده
13:00  1402/10/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد