مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو چگونه است؟

مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو چگونه است؟

 

با تعویض مدیران ارشد وزارت صمت در ابتدای سال 1402، رویه‌های این وزارتخانه نیز تا حدودی تغییر کرده است. برای مثال، مدیریت قبلی وزارت صمت در طول چهار ماه دو مرحله عرضه یکپارچه خودرو را برگزار کرد، درحالی‌که مدیریت جدید اعتقاد چندانی به این روش ندارد. یکی دیگر از موارد تغییر وزارت صمت در دوره جدید، تغییر روش قیمت‌گذاری خودرو است.

بنابر تحلیل روزنامه‌های اقتصادی، وزارت صمت تصمیم دارد تا قیمت خودرو را به‌سمت رقابتی‌شدن سوق دهد. این وزارتخانه تصمیم دارد با افزایش تیراژ خودروهای داخلی و افزایش تعداد خودروهای وارداتی، بازار خودرو را به تعادل برساند. این اقدام به‌معنای حذف قیمت‌گذاری دستوری است؛ موضوعی که همواره مورد انتقاد و اعتراض خودروسازان بوده است.
 
قدم به قدم تا آزادسازی کامل قیمت
البته مسئولان وزارت صمت جزئیات برنامه‌های خود را به رسانه‌ها اعلام نکرده‌اند. بااین‌حال، روند اجرایی این برنامه را طی ماه‌های اخیر در عمل شاهد بوده‌ایم. اعطای مجوز افزایش قیمت به خودروسازان دراِزای افزایش امکانات ایمنی خودروها باعث شده است تا فاصله نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا به‌مرور با قیمت‌های بازار کمتر شود. این اقدام علاوه بر افزایش سودآوری خودروسازان،‌ باعث خروج تقاضا از بازار خودرو می‌شود. این اقدام مورد‌پسند مصرف‌کنندگان نیست اما باعث به تعادل رسیدن بازار از طریق ایجاد رکود در قیمت‌ها و حذف تقاضای سفته‌بازانه می‌شود.
 
همچنین بخوانید: راهکار جدید خودروسازان برای فرار از قیمت‌گذاری دستوری: معرفی یک خودرو با نام‌های جدید!
 
از سوی دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت نیز به‌مرور از خط تولید شرکت‌ها کنار گذاشته یا با مدل‌های گران‌تر جایگزین شدند. به‌طور مثال، ایران‌خودرو سمند LX، سورن ELX و دنا معمولی را از خط تولید خود حذف کرد تا به‌جای آن‌ها سورن پلاس و دنا پلاس ساده را جایگزین کند. سایپا نیز تیبا، تیبا 2 و ساینا معمولی را از خط تولید خود کنار گذاشته است و به‌جای آن‌ها کوییک و ساینا S تولید می‌کند که خودروهایی گران‌تر هستند.
 
مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت
در طرح جدید وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودرو، هشت مشخصه برای تعیین قیمت خودرو درنظر گرفته شده است. این مشخصه‌ها عبارتند از: هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه‌های سربار تولید، هزینه‌های گارانتی، هزینه‌های توسعه محصول، هزینه‌های استهلاک، هزینه‌های سربار ستاد و فروش و سود خالص. هرکدام از این هزینه‌ها بخشی از قیمت تمام‌شده خودرو را شامل می‌شوند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:
 
مواد: سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی
 
دستمزد: سهم 10 تا 14 درصدی
 
هزینه سربار تولید: سهم 8 تا 12 درصدی
 
گارانتی: سهم 1.5 تا 3 درصدی
 
توسعه محصول: سهم 3 تا 6 درصدی
 
استهلاک: سهم 1 تا 1.5 درصدی
 
هزینه سربار ستاد و فروش: سهم 3 تا 6 درصدی
 
سود خالص: سهم 12 تا 16 درصدی

منبع

 

 

برچسب : خودرو , قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد