آیا یک بار دیگر سرمایه داری خصوصی در حوزه خودرو را نابود می کنیم؟ 

 

آیا یک بار دیگر سرمایه داری خصوصی در حوزه خودرو را نابود می کنیم؟

 

سرمایه‌داری خصوصی در ایران راه درازی را پیموده است و حالا برای چندمین بار دوباره در آستانه  نابودی قرار گرفته است. 

بخش خصوصی در رژیم پهلوی نیز از فراز و فرودهای زیادی برخوردار بود و امید می‌رفت با وقوع انقلاب اسلامی که کار از دست ایادی رژیم گذشته خارج شد، اوضاع این بخش  بهتر شود و به دست مردم اداره شود اما با وجود محقق شدن بخش اول، بقیه ماجرا بدین شکل پیش نرفت و دولتی سازی اجباری دامن همان معدود شرکت‌هایی که کار خودشان را هم می‌کردند، گرفت.

تجربه شرکت جیب ایران در اینجا قابل ذکر است، کارخانه پول‌سازی که پیش از انقلاب هم کار خودش را می‌کرد، بازار خودرو را از این که در بست در اختیار شورلت و بیوک باشد نجات داده بود، یک سری ماشین‌های جوان پسند و چند کلاس ماشین سطح بالا تولید می‌کرد که مناسب جاده‌های ایران بود.

 

تجربه از دست رفته شرکت جیپ در ایران

شرکت جیپ ایران، کارش را از واردات خودرو شروع کرد، اما به زودی توانست در همین جاده کرج امروزی زمینی بخرد و سرمایه‌ای به هم بزند، و خط تولید وارد کند. خط تولید یعنی کار برای کارگر ایرانی، یعنی تولید برای قطعه‌ساز ایرانی، رونق کارگاه های کوچک و بزرگ، تسلط به تعمیرات خودرو و اگر دوام بیاورید و اوضاع اقتصادی قابل قبول باشد یعنی صادرات خودرو، یعنی کار بیشتر برای کارگر ایرانی و افتخار بیشتر برای نام ایران در منطقه.

 

و این اتفاقی بود که  می‌توانست بیافتد، جعفر اخوان وقتی کار شرکت جیپ را شروع کرد با تعدادی از بهترین نام‌های خودرو سازی جهان، شرکت هایی مثل جنرال موتورز قرار داد همکاری داشت، سرمایه‌اش رو به گسترش بود، خودروهای خوبی تولید می‌کرد که مردم از آنها خاطرات بدی ندارند. ماشین‌هایش هم برای جاده‌های پر پیچ و خم و اقلیم بسیار متنوع ایران مناسب بود. جیپ ایران، که یکی از اولین نمونه‌های خرید خط تولید و آغاز تولید خودرو در کشور بود، می‌توانست موتور کشنده صنعت باشد، همان طور که به شهادت بسیاری توانست شالوده صنعت خودرو در کشور را بنیان گذاری کند. بعدش چی شد؟

 

همان بلایی دامن اخوان را گرفت که هنوز که هنوز است دست از دامن کشور بر نمی دارد. همان روحیه‌ای که باعث می‌شود مردم در تاکسی و اتوبوس وقتی با هم گپ می‌زنند در مورد باجناق ثروتمند و برادر زن مرفهشان بگویند دزد است، با مصادره شرکت ها خودش را نشان می‌داد. سرمایه دار خصوصی بد بود، هر کسی که ثروتی داشت حتما دزد بود و باید هر چه داشت را از او می‌گرفتند، همان کار‌هایی که رهبر انقلاب در سخنرانی که اخیرا انجام داده‌اند، آنها را نقد کرده و فرموده‌اند که «اشتباه مهمّی که در سال‌های اوّل انقلاب اتّفاق افتاد و مبالغ زیادی از آثارش همین طور ماند، این بود که بخش خصوصی را کنار زدند و همه‌ی کارها، حتّی فروش مثلاً اجناس خُرد را به مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی سپردند؛ خطای بزرگی بود که ما انجام دادیم». (بیانات ۱۰ / ۱۱ / ۱۴۰۱)

 

حاصل این خطا ها چه بود؟ جیپ را مصادره کردند، نامش را تغییر دادند، در دو سال تعداد کارگرانش را دو برابر کردند در حالی که تیراژ خودروهایش نصف شد، و این جسد معلق بین زندگی و مرگ، با نام پارس خودرو دست به دست شد، از آن خط تولید و آن مدیریت و آن امیدها برای تولید خودروهایی در کلاس جهانی هیچ چیز باقی نماند. بنیان گذار شرکت هم چند سال بعد از مصادره اموالش در خارج از ایران درگذشت.

 

هر کسی که پول در می‌آورد، دزد نیست!

مشابه سرگذشت غم‌باری که برای جعفر اخوان و شرکتش رخ داد، در سر تا سر کشور برای بسیاری شرکت های دیگر هم رخ داده است، ترس عمومی از سرمایه گذاری خصوصی و آدم های ثروتمند، مشکوک بودن به هر کسی که می‌داند چطور باید پول در بیاورد، و دزد خواندن هر کسی که توانسته است چهار نفر دیگر را سر کار بگذارد، یکی از مهم‌ترین بحران‌های سرمایه داری، سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه در ایران بوده و هنوز هم هست.

 

این روزها کمتر می توان نمونه معاصری از تشکیل سرمایه در ایران نام برد، با این که این که سال هاست هر کسی که کوچک ترین پولی هم در دست و بالش دارد تلاش می کند آن را بیرون از مرز های ایران و در جایی که مالکیت خصوصی محترم است سرمایه گذاری کند، اما هنوز هم هستند کسانی که پیه همه مسائل و مشکلاتی که سرمایه گذاری در ایران می تواند به همراه داشته باشد را به تن خود می مالند و چرخ تولید را هر طور که شده اندکی به جلو پیش می برند.

 

یکی از این شرکت ها، شرکت قطعه سازی کروز است که از قضا به نظر می رسد فشاری کمتر از فشار جعفر اخوان را تجربه نمی کند. کروز یکی از مهم ترین شرکت های زنجیره تامین قطعه خودروسازی هاست، بدون زنجیره تامین عملا خودروسازی در کشور ممکن نیست و با این حال، در دوره های مختلف گذشته به تحریک رسانه هایی که این جا و آنجا حاشیه امنی هم داشته اند، مدام تحت فشار تبلیغاتی قرار داشته و متهم به دزدی و فساد اقتصادی شده است.

 

تلاش کروز برای توسعه و در اختیار گرفتن بخشی از سهام خودروسازی، به این فشار ها افزوده و از وقتی که این شرکت مقداری از سهام ایران خودرو را خریده، موج تازه ای علیه آن راه افتاده که مدیرانش را متهم به فساد و اختلاص و کلاه برداری و گران فروشی می کند و می خواهد هر طور شده معامله ایران خودرو به هم بخورد تا مدیریت این غول صنعتی از دست دولت خارج نشود.

 

مالک کروز البته هنوز از کشور خارج نشده، و شرکت آن طور که قبلا رسم بود در اختیار نهادهایی که نسبتی با صنعت ندارند در نیامده است. اما آیا گوش کسی بدهکار فرمایشات رهبری در مورد اشتباه ضدیت با سرمایه داری خصوصی و سرمایه داران خواهد بود؟ آیا بالاخره روزی می رسد که همان طور که رهبری فرمود « بنگاه‌های خصوصی که حضور مردم است، توانایی مردم است، ابتکار مردم است، پول مردم است، حمایت بشوند؛ وسط میدان بیایند؛ اقتصاد را اینها اداره کنند»؟ این سوالی است که شاید تجربه کروز بتواند به آن پاسخ دهد. 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سرمایه داری خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : من امروز فاکتور شدم شاهین cvt پرداختی اول اردیبهشت 403 تحویل هفته چهارم دی ماه 403 ارسال دعوتنامه 30بهمن 403 تکمیل وجه یکم اسفند 403 سخا دوم اسفند
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
محمد : بی ادبی افتخار نداره
سینا : چرا نمیگید تجمع برای شاهین ۴۰۳ پس تکلیف ماها چیه که پیش فروشیم واقعا که متاسفم یه مشت خودخواه دور هم جنع شدن ما ادم نیستیم
تارا اتو ۳۰ بهمن : ایشاالله قسمت همه ..سودتاخیرمم از ۱۶ اردیبهشت ثابت مونده الانم همون مبلغ ۱۶ ام رو تو فاکتور زدن..یعنی این ۱ ماه رو هم نوش جان کردن.. تا آخر عمر ایران خودرو رو نه میرم سمتش نه میزارم از نزدیکان کسی ثبت نام کنه
تارا اتو ۳۰ بهمن : ایشاالله قسمت همه ..سودتاخیرمم از ۱۶ اردیبهشت ثابت مونده الانم همون مبلغ ۱۶ ام رو تو فاکتور زدن..یعنی این ۱ ماه رو هم نوش جان کردن.. تا آخر عمر ایران خودرو رو نه میرم سمتش نه میزارم از نزدیکان کسی ثبت نام کنه
تارا اتو ۳۰ بهمن : سلام دوستان، تارا اتوماتیک با نانو سرامیک شنبه درخواست لغو نانو دادم دیروز فاکتور شد، حالا نمیدونم نانو هست یا نه..چون نمایندگی بم گفت درخواستت بعد تعطیلات میرسه رکت ایران خودرو
شاهین ۱۱ آذر : محمد تو حرف مفت نزن معلوم نیست از کدوم قبرستون اومدی قشنگ معلومه یکی از همون دزدایی اگه جا داشت دهنمو باز میکردم تو فک کن پشت گوشی چیا بهت گفتم . اینقد رو مخه بچه ها نرو نگو نرین تجمع . به تو هیچ ربطی نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : برا ما نوشته خرداد
شاهین جی : سلام دوستان ما خودرو شاهین ثبت نام فوق العاده الان 4ماهه داخل تاخیره هماهنگ کردیم روز شنبه 17 تجمع داریم هرکس شرایطشو داره بسم الله
علی 8241 : سلام به همه سوال داشتم از دوستانی پیش فروش بودن الان امروز نگاه کردم سایت رو دیدیم شماره پلاک زده بودن الان چند روز دیگه ماشین به دستم میرسه 29بهمن تکمیل وجه سخا 1 اسفند دوستان راهنمایی کنین ممنون 🙏🙏🙏🙏
امیر : مثل هم هستیم تحویلی 19 خرداد به جای اینکه یه مرحله کم بشه یه سنگ گذاشته میشه ایران خودرو هست دیگه
خسارت دیده از سایپا : خدایا شاید تو میخوای مرگ منو به تعویق بندازی که تولید کننده تابوت بدقولی کرده حتما حکمتی هست. یااینه یااینکه مدیر سایپا دزده
خسارت دیده از سایپا : ما درهمه چیز اولیم. در حقوق شهروندی. در سرعت نت. در موشک. درمکفی بودن حقوق کارگر. از تفریح. از گردش. از.....
خسارت دیده از سایپا : ساعت یک ربع به یک نیمه شب برق قطع شده
خسارت دیده از سایپا : بابا ماشینو بدید این تعطیلاتو همه رفتن شمال ماموندیم خونه
حامد : تاریخ تحویل پلاک برات خورده؟
محمد جواهری : والا مدم هم یکی مثل ما خبر ندارن ایجوری میکنن که الان 3 ماه و نیمه هو یه کوییک را ندادن