خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

طبق محاسبات در صورت مصرف استاندارد خودروهای داخلی و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.

واردات گسترده واکسن و افول کرونا در ایران از اواسط سال 1400 منجر شد که فنر فشرده شده مصرف بنزین در سال‌های قبل از آن به ناگهان و با سرعت زیادی رها شود و این موضوع در کنار بی‌توجهی به احداث پالایشگاه جدید و رشد تولید بنزین، در نهایت منجر به ناترازی بنزین در کشور شده است.

طبق محاسبات، با بررسی روند 10 سال رشد مصرف بنزین طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (تصویر 1)، میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه 120 میلیون لیتر و میانگین تولید متعارف از پالایشگاه‌ها 105 میلیون لیتر برآورد می‌شود که حکایت از یک ناترازی 15 میلیون لیتری در روز است.

*آسیب ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین به اقتصاد کشور

به نظر می‌رسد پیش‌بینی مصرف بنزین بر مبنای رشد 10 ساله مصرف دقیق بوده و تا نیمه سال اعداد واقعی مصرف با این پیش‌بینی تطابق دارد. علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین ارقام مصرف بنزین تا شهریور عنوان کرد: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون، روزانه 116 میلیون لیتر است ولی در دوره مشابه 1401 این عدد 102.5 میلیون لیتر بوده که حاکی از رشد 13.5 میلیون لیتری است.

طبق آمار گمرک، ایران در سال گذشته (سال 1401) هیچ صادرات بنزینی نداشته و در حالت خوشبینانه در حالت تراز قرار داشته است و در نتیجه با افزایش 13.5 میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری، این عدد به ناترازی بنزین در کشور منجر شده است.

البته ظاهرا وزارت نفت با استفاده از راهکارهایی تاکنون مانع از واردات بنزین شده است که این راهکارها می‌تواند شامل مواردی مانند افزایش کمیت تولید با کاهش کیفیت در پالایشگاه‌های موجود، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها برای تامین مواد اولیه بنزین، سوآپ بنزین و غیره باشد.

اما به هر حال، این موضوع بدان معناست که عدم‌النفع ناشی از افزایش مصرف 13.5 میلیون لیتری بنزین به نحوی به اقتصاد کشور تحمیل شده که اگر به صورت واردات بنزین نباشد قطعا به صورت افت تولید پتروشیمی‌ها و کاهش کیفیت بنزین تولیدی خواهد بود.

*تامین مالی احداث یک پالایشگاه با اصلاح صنعت خودروسازی

اما آیا راهکاری برای حل ناترازی بنزین وجود دارد؟ قطعا راهکار اساسی حل این مشکل، اصلاح صنعت خودروسازی کشور است، صنعتی که خودروهایی تولید می‌کند که دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند. 

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با فارس گفت: در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش‌روی احداث پالایشگاه‌ها و افزایش تولید بنزین، کمبود منابع مالی است. احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تامین آن حتی در شرایط غیرتحریمی نیز مشکل است.

طبق محاسبات اگر صنعت خودروسازی کشور در وضعیت استاندارد قرار داشت، هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور نصف شده و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. یعنی هر سال منابع مالی احداث یک پالایشگاه تامین می‌شد!

به بیان دیگر، اصلاح صنعت خودروسازی نه تنها مشکل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین را حل می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین و سپس صادرات آن برای درآمدزایی بیشتر را نیز فراهم کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هدررفت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد ایلام : همون بهتر نزدی من خرداد تبدیل زدم هنوز نیومده
تارا v1 : سلام وقت بخیر من تحویل ۴ شهریور هستم هنوز فاکتور نشده
محمد شیراز : چه رنگی؟ چه ساعتی واریز وجه انجام دادید؟؟
فرشادX5 : سلام دوستان من ۲۸تیرامسال ثبت نامX5نقدی با۹۰ روز کاری کردم به نظرشما حدودا کی ماشین و تحویل میدهند
X5 : سلام کسی اطلاع داره برای فعال سازی گارانتی خودر‌و کارکرد باید چند هزار باشه
تارا : تارا دستی تحویل ۴ شهریور هنوز فاکتور نشده
محمد شیراز : سلام، هرکی امروز فاکتور شد، لطفا اطلاع رسانی کنید زمان واریز وجه رو هم بگید
علی : سلام.امروز کسی فاکتور شد خبر بده ممنون
علی : سلام.امروز کسی فاکتور شد خبر بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوق العاده : 😒
سپهر : اخر دلالی بخاطر اونه خدا لعنتت کنه
ساینا اس بهمن : داداش ببین چراغ تحویلت نسوخته باشه نگاهی بکن
پلویز : یعنی هیچی سایپا گفته به کتفم که اعتراض داری
دنا 5 دنده تحویل 26 مرداد تبدیل به 6 دنده : باسلام تبدیل به 6 دنده زدیم نوشته قرارداد های دهه سوم در حال فاکتور شدن میباشد ولی اونجایی که تیک سبز می‌خورد 1 مرحله برگشته عقب (آماده برای صدور فاکتور) به نطرتون چند روز طول میکشه فاکتور بشه
رضا : دعوتنامه من هنوز نیومده میخواستم بدونم برای شما هم نیومده؟
ایزدیار : سورن جدید فوق العاده عادی موعد تحویل 12 مرداد هستم فاکتور نشدم تبدیل هم نزدم اما نکته مهم دوستان، در طرح فوق العاده اگر شما 626 میلیون واریز کرده باشید باید حدودا روزی 700جریمه تاخیر بگیرید اما شرکت 10 روزشو داره میکشه بالا من هر روز چک میکردم10روز اضافه م نشد به مبلغ جریمه خوب بود تا الان 27 میلیون جریمه دیرکرد باشه اما 20 میلیونه مواظب باشید جریمه هاتون هاپولی نشه شکایت کنید
رضا : داداش به نظرت دعوت نامه ها کی میاد؟
اطلس : سلام آقا ان شاءالله تحویل بگیرید اما دنبال اطلس انقد نرید پیکان بهتر این اطلسه من همش تو نمایندگیم اتاقش صدا افتاده دو هفته نشده ترمز خراب کولر میگیری موتور جاش میخواد در بیاد اصلا زور نداره 100 تا که میری انگار میخواد بپاشه از هم لعنت بر شرف همشون پول مال مردمو میگیرن یه اشغال تحویل میدن
فروش فوق العاده : شماره پذیرش بدید لطفا