بعد 4 ماه از اولین پیشفروش اطلس G حالا مشتریان آن متوجه شدند که منهای احتساب هزینههای جانبی و مالیات باید برای محصول جدید سایپا حدود 344 میلیون تومان بپردازند. عددی که باعث میشود اطلس G بهعنوان فیسلیفت جدید کوییک، در کارخانه نسبت به امثال رانا پلاس و 207 که به موتور TU5 مجهز شدند، بسیار گرانتر باشد.
اطلس G؛ گرانتر از ۲۰۷، رانا و حتی پژو پارس
قیمت اطلس G و چهار محصول دیگر سایپا در شهریور امسال مشخص شد. شورای رقابت بعد از ماهها تاخیر قیمت اطلس G که اردیبهشت امسال از طریق سامانه یکپارچه برای اولین بار پیشفروش شده بود را دقیقا ۳۴۴ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان تعیین کرد. تازه به این عدد فاکتور مالیات و هزینههای جانبی هم اضافه میشود و قیمت اطلس G در کارخانه تا مرز 400 میلیون تومان بالا میرود.
علیالحساب اگر همان عدد ۳۴۴ میلیونی که شورای رقابت برای اطلس G تعیین کرده آن را بعد از شاهین بهگرانترین محصول سایپا در کارخانه تبدیل میکند و باعث میشود قیمت اطلس G در کارخانه از مدلهایی مثل ۲۰۷ دستی، رانا و سدانهایی مثال پژو پارس هم بیشتر باشد. پژو ۲۰۷ دستی تیپ ۵ که اتفاقا گرانترین تیپ این مدل بهحساب میآید، در کارخانه با احتساب همه هزینههای جانبی ۳۴۸ میلیون تومان قیمت دارد و پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU۳ که ارزانترین تیپ این خانواده است، ۳۲۸ میلیون تومان فروخته میشود.
رانا پلاس سقفشیشهای که از نسخههای سقف فلزی گرانتر است، قیمتش در کارخانه به ۳۴۳ میلیون تومان رسیده است و گرانترین نسخه پژو پارس که با موتور XU۷P قابل سفارش است، ۳۲۷ میلیون تومان فروخته میشود. با این اوصاف حداقل انتظاری که از محصول جدید سایپا داریم این است که در بخش فنی و امکانات رفاهی نسبت به مدلهایی که اسم بردیم، دست بالاتر را داشته باشد. اما محصول جدید سایپا واقعا چه چیزی در چنته دارد؟
اطلس G؛ تقریبا همان کوییک
اطلس ذاتا فیسلیفتی از کوییک است که در بخش فنی تفاوت خارقالعادهای با آن ندارد. قرار است سایپا به کمک مگاموتور از موتور بهبود یافتهای بهعنوان قلب تپنده اطلس استفاده کند که در عمل بهشکل جزیی باعث افزایش تقریبا شش درصدی قدرت و ارتقا پنج درصدی گشتاور موتور آن درمقایسه با کوییک میشود. از یک طرف دیگر قرار است بهلطف همین موتور ۱.۵ لیتری مصرف سوخت اطلس به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود دودهم لیتر کمتر از میزان مصرف سوخت کوییک باشد؛ همین.
مشخصات فنی اطلس نشان میدهد حداکثر گشتاور خروجی و نهایت قدرت موتور آن بهترتیب ۱۳۷ نیوتنمتر و ۹۰ اسببخار خواهد بود. همین دوتا عدد برای پژو ۲۰۷ تیپ ۵ که در کارخانه یکی از رقبای اقتصادی اطلس است، بهترتیب ۱۴۲ نیوتنمتر و ۱۰۵ اسببخار است. رانا پلاس هم که با پیشرانه مشترک با ۲۰۷ راهی بازار میشود، همین شرایط دارد و موتور پژو پارس هم لااقل جلو موتور اطلس اوضاع بهتری دارد.
اطلس G؛ بدون فرمان برقی و کروزکنترل
اطلس G درحالی نسبت به رقبای اقتصادی خودش گرانتر فروخته میشود که در بخش امکانات رفاهی تقریبا هیچ آپشن بیشتری ندارد. همانطور که ایرانخودرو با معرفی ۲۰۷ تیپ ۵ بیخیال آپشنهایی مثل کروز کنترل شد و در رانا پلاس هم خبری از این آپشن نیست، اطلس G بدون کروز کنترل راهی بازار میشود. اطلس G از فرمان برقی هم محروم است و مثل اغلب دستپختهای قبلی سایپا با فرمان هیدرولیک پا به بازار میگذارد.
اطلس G بهجز این حرفها با قیمت تقریبا ۳۴۴ میلیونی که در کارخانه دارد، نسخه فولآپشن این محصول بهحساب نمیآید و سایپا قرار است بعدا سراغ اطلس E برود. همین اطلس G درمقایسه با اطلس E از آپشنهایی مثل کیلس استارتر، صندلی برقی، گرمکن صندلی و سنسورهای باران و تشخیص نقطهکور محروم است، اما قیمتی که شورای رقابت برای آن تعیین کرده باعث میشود از امثال رانا، ۲۰۷ و حتی پژو پارس گرانتر فروخته شود.