تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

نماینده مجلس گفت:چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟

دیده‌بان نوشت: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده و البته طرح پی‌درپی شایعات گرانی بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، گفت: در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.

شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟ 

شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.

وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.

شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این توزیع هم باید بیاید روی کارت بانکی اجرایی شود، چرا؟ چون شبکه قابل اطمینان، قابل رصد، قابل کنترل است زیرساخت‌هایش هم موجود است. هزینه‌اش را هم نیاز نیست دولت بپردازد چراکه با توجه به انجام تراکنش‌ها و آورده‌ای که برای بانک خواهد داشت، خود بانک نسبت به تامین زیرساخت و امکانات اجرایی اقدام خواهد کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تخصیص بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی ری را : طبق تجربه ای که از دوستان داشتم حتی یک یا دو روز دیرتر تکمیل وجه کردن باعث تاخیر یک یا دوماهه خودرو شده
A5 شهریورماه سفید : سلام وقت بخیر تنها راه شما مراجعه حضوری به CRM جنت آباد به همراه یک فرد هیکلی و شلوغ کاری هستش در غیر اینصورت همچنان می بایست منتظر باشی. من که با همین روش جواب گرفتم
رضا شاهین پلاس : روز شنبه 11 مرداد بیشرف هرکسی که یه 4 لیتری بنزین دستش نگیره نیاد دم شرکت سایپا حتی اگه شده آب بریزین تو 4 لیتری بیاین دم سایپا تا به حقمون برسیم تا چیزی نگیم همینه که هست ماشین بده نیستن شنبه 11 مرداد دوستان یادشون بمونه
شاهین پلاس : ۲۶ اسفند فاکتور نشده
GL تکمیل وجه اردیبهشت : من که اعلام کردم ولی یه نفر پیدا شده میگه شما نماینده سایپا هستی و میخوای نفرات از تجمع دور کنی. واقعا آدم نمیدونه چی بگه
Reza : ثبت نامی چه تاریخی هستی؟
Reza : ثبت نامی چه تاریخی هستی؟
فرهاد علی بابایی : با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی به طرفیت شناسه ملی سایپا (داخل اینترنت هس)از طریق خدمات قضایی ثبت کنید 2 تا نکته هم مد نظر بگیرید داخل قرارداد همگی نوشته شده سود تاخیر خودرو 16 درصد مشارکت به اضافه 12درصد تاخیر سالیانه که بشه 28 درصد سالیانه. گولتون نزنن که 12 درصده 28 درصده این تا اینجا ماجرا از هزینه دادرسی هم اصلا نگران نباشید من حدود 20 تومن شد دادم میتونید هم اعسار بزنید یکم زمان بر میشه اما نتیجه داره اعسار هم سعی کنید اعسار نزنید چون زودتر نوبت رسیدگی میخوره و اینکه شرکت طبق قرارداد محکومه و باید هزینه دادرسی را به انضمام خسارت تاخیر 28 درصد از 30 روز پس از تکمیل وجه بده نداد هم اموال توقیف میکنیم بسه التماس اینجوری یه هزینه چشمگیری پیاده میشه شرکت تا بفهمه جواب درست بده ما
Mostafa : سلام ما که همچنان از شهریور پارسال منتظر شاسی هستیم فقط دروغ میگن .از a5 کسی تواین ماه شاسی شد
صمد : باسلام. من تحویلی دی ماه بودم هفتم اردیبهشت تکمیل وجه کردم و هشتم سخام تایید شد. پنجم مرداد ماه هم فاکتور شد برام.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رسول : رضا پشی فروش تو کوتاه بیا خون خود کثیف تر نکن
سورنن : سلام مورد داشتیم بعد یک ماه تحویل گرفته البته تاریخ تحویلش 17خرداد بود دقیقا 21اردیبهشت فاکتور شد کلا قاعده وقانون خاصی ندارد کارو بار ایرانخودرو
6 تیر : ردیف قرارداد تون چند هست ؟؟ رانا هستید یا تبدیل به 207 یا موارد دیگه اعلام بفرمایید ؟
رضا پیش فروش : خیلی بیشوری تو خودت کی هستی تو اپن کاملی
ارسلان : .......... دروغگو🤫
زهرا : من زنگ زدم شرکت سایپا دقیقا همچین چرتی رو خودشون تحویل مردم میدن که براساس سخا فاکتور میشه...
وحید : 🤣🤣🤣👏👏👏👏
توحید ارومیه : فاکتور هم از پیش فروش اسفند کم مونده فک کنم تعداد کمی 10و11موندن که فاکتور نشدن.احتمالا از هفته بعد پیش فروش فوق العاده بهمن فاکتور میشه بعد میاد پیش فروش های امسال.برای دوگانه هم کلا قضیه اش با ساینا تک فرق داره.شرکت کلی خودروی ناقص داره به دلیل کسری قطعه.مطمین باشید سایپا اندازه سر سوزن دوست نداره که خودرو به تاخیر بره و برای مشتری سود تاخیر بده اما همه اینا از بی برنامه گی و بی صاحابی شرکت هست.امیدوارم همه اونا رو سریع تکمیل و فاکتور و تحویل بده
توحید ارومیه : علوی اگه برای کار نگرفتی و برای سود ثبت نام کردی به نظر من کارت خوب نبوده.میتونستی گزینه های بهتری سرمایه گذاری کنی مثل سکه و طلا و دلار و یا خیلی چیزهای دیگه
ساینا تکمیل 23 بهمن : کاربر: ساینا تکمیل 23 بهمن 0 امروز به نمایندگی و سایپا دوتاش زنگ زدم نمایندگی میگه هیچی معلوم نیست و ما هیچ کاره هستیم با ما تماس نگیرید سایپا هم برعکس روزای دیگه ک خانما جواب میدادن امروز یه اقا بود که میگفت باید همکاری کنید گفتم همکاری چی دیگه؟ بیام وایسم بالای خط تولید؟ گفت که انشالله مشکلی پیش نیاد اخر ماه فوق العاده ها رو فاکتور میکنیم 😂 خدا لعنت کنه اول و اخر همشون