واردات خودروهای دست‌دوم چه زمانی به واقعیت می‌پیوندد؟

 

واردات خودروهای دست‌دوم چه زمانی به واقعیت می‌پیوندد؟

 

پیش از این، تیرماه به‌‌عنوان ماه ورود خودروهای خارجی اعلام شده بود. اما برخی معتقدند که عرضه این خودروها به این زودی محقق نخواهد شد؛ بنابراین مصرف‌کنندگان همچنان باید برای واردات خودروهای دست‌دوم و صفرکیلومتر صبر کنند.

مهم‌ترین چالش‌ در این زمینه، مشکل تأمین ارز برای واردات خودرو است. همین مسئله منجر به ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ شده و هنوز هم با وجود وعده‌های متعدد، نقش اصلی را در عدم واردات خودروهای خارجی ایفا می‌کند. یکی دیگر از چالش‌ها، اصرار بر رعایت استانداردهای ۸۵گانه خودروهای وارداتی است که ورود خودروهای خارجی به کشور را دچار مشکل کرده. سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست استانداردهای مختص به خود را درباره خودروهای وارداتی دارند که واردات را دشوار کرده است.

در این بین، سیاست‌گذار به‌جای حل این مشکلات، موضوع واردات خودروهای دست‌دوم را مطرح می‌کند. اگرچه واردات خودروهای کارکرده نیاز به منابع ارزی کمتری دارد و در شرایط فعلی می‌تواند تا حدودی بازار را ساماندهی کند، اما عجیب است که متولی صنعت خودرو که توانایی تهیه ارز لازم برای واردات خودروهای جدید را نداشته است، طرح دیگری برای واردات خودروهای کارکرده را در دستور کار خود قرار دهد.

اگر نهاد سیاست‌گذار ارز لازم برای واردات را دارد، چرا برنامه سال گذشته خود ره که مجوز واردات ۱۰۰ هزار خودرو وارداتی را داشته و حتی متقاضیان اقدام به ثبت‌نام نیز کرده‌اند، اجرایی نمی‌کند؟ 

در آینده‌ای نزدیک شاهد واردات خودروهای دست‌دوم و صفر‌کیلومتر خواهیم بود؟

در پاسخ به این پرسش دو رویکرد اصلی مطرح است. در رویکرد اول براساس اظهارات برخی از دست‌اندرکاران و واردکنندگان، اگرچه هنوز خودرویی به دست مشتریان نرسیده، اما گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است. به اعتقاد این افراد، در شش ماه گذشته اقداماتی برای ثبت سفارش و تأمین ارز خودروهای وارداتی انجام شده؛ به‌‌طوری‌که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً تا تیرماه آینده شاهد ورود وارداتی‌ها به بازار کشور خواهیم بود. البته واردات خودروهای دست‌دوم در این زمان صورت نمی‌گیرد و تنها واردات مربوط به خودروهای صفر‌کیلومتر است.

البته موضع همه نسبت به ورود خودروهای وارداتی تا این حد خوش‌بینانه نیست. برخی دیگر معتقدند زور چالش‌ها به اقدامات انجام‌شده می‌چربد و امیدی نیست که دست‌کم در آینده نزدیک واردات خودرو عملی شود.

این افراد برای ادعای خود سه دلیل اصلی را مطرح می‌کنند؛ اول اینکه هنوز مکانیزم قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی مشخص نیست و با توجه به اینکه شورای رقابت زمان زیادی را صرف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی کرده است، حتی اگر امروز کار قیمت‌گذاری و تعیین شیوه و مکانیزم آن آغاز شود، این فرایند زمان‌بر خواهد بود و قرار نیست در آینده نزدیک خودروهای وارداتی به دست مشتریان برسند.

دوم اینکه با وجود عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه و اولویت‌بندی متقاضیان براساس قرعه‌کشی، هنوز سازوکار دریافت خودرو مشخص نیست. برای مثال، تاکنون فقط خودروی چانگان CS35‌ پلاس توانسته است از سد واردات عبور کند. اما همه متقاضیانی که با انگیزه خرید خودروی خارجی، ۵۰۰ میلیون تومان از حساب آن‌ها بلوکه شده است، به‌دنبال خرید چانگان نیستند. بنابراین چگونه این افراد متضرر نمی‌شوند و به خودروی مدنظر خود خواهند رسید؟

منتظر واردات خودرو در کوتاه‌مدت نباشید!

دلیل آخر با تکیه بر رفتار سیاست‌گذار مطرح شده است. حدود یک هفته پیش شورای رقابت قیمت‌ خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. سخنگوی این شورا پس از اعلام قیمت‌های جدید در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که اگر واردات خودروهای دست‌دوم و صفر‌کیلومتر انجام شود، به‌دلیل رقابتی‌شدن بازار، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی خارج خواهد شد. اگر سیاست‌گذار مطمئن بود که به‌زودی واردات خودرو انجام خواهد شد، لزومی نداشت که وارد حوزه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی شود؛ چرا که باید بلافاصله واردات انجام شده و مجبور به خروج گردد. با توجه به اینکه شورای رقابت تصمیم گرفته است قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کند و حتی بگوید که قیمت‌گذاری بعدی سه ماه دیگر انجام خواهد شد، این شورا نیز امیدی به واردات خودرو در کوتاه‌مدت ندارد.   

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودروهای دست‌دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : این یک آدم بدبخت که جای من حرف میزنند خودش اینقدر وجود ندارد که جای خودش حرف بزنه بدبخت بهش نگیریم کم بود داره
علی مدبر : توی که الان جای من پیام دادی خیلی بدبختی
شاهین جی : بازم....... الله اکبر بدبیرا دلت میخواد
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فاکتور نشدن
جی ۷ دی : الهی فردا دعوتنامه دی بیاد خسته شدم از استرس و انتظار خسته از استرس قیمتا
تارا اتو : فروش فوق‌العاده تا ۲۴ دی رنگ سفید فاکتور شده ولی ۳ دی رنگ تیتانیوم هنوز نشده فروش فوری طرح فرسوده هم که کلا دیر میدن اصلا ولی در کل رنگ سفید بهتره کاش ما هم سفید میزدیم
جی ال 27خرداد : آقای مدبر لطفا اگر ماشین تحویل گرفتی لطف کن دیگ توی این سایت نظر نده و برو پی زندگیت به اندازه کافی سایپا روی اعصاب و روان مردم رفته توی این شرایط مردم کاری نکن نفرینت کنن چون زندگیت تباه میشه برای خودتون شخصیت قائل باشید روز خوش
نازنین j7 : یکی مثل من یکیم مثل اون نیکی فلان شده من کلی زحمت کشیدم تا مستقل ماشین بخرم بعد اون میاد تو گروهی که هزاران نفرهستن میگه من فلان کردم تا ماشین گرفتم واقعا متاسفم امثال شماها جایگاه زن رو تو جامه خراب کردید..
تار اتومات طرح فرسوده : سلام عزیزان تارا اتومات تا چه تاریخی فاکتور شدید.تشکر
NIKi : نمیتونم عنوان کنم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اپشنال : بله فردا میرسه. روزی همه عزیزان.
دنا : شما هم آخر بهمن بودید فاکتور شدید؟
مصی : سلام فوری بودی یا فوق العاده
GLX : واریزی چه تاریخی هستین
اکستند : نیسان اکستند 1050. التماس میکنن کسی نمیخره خیلی خوشحال نباشین. که نیسان مدل 403ثبتنام کردین سود بخورین از این خبرها نیست عزیزان
خدا نگذره از سایپا : دوست عزیز شماره پذیرشتون چنده بود که فاکتور شدین؟؟
اطلس نوک مدادی تکمیل 21 اسفند : این حرف که میگن (حالا کاریه که شده دیگه!) از هر اهانتی بدتره. چه بسیار افرادی که ماشین منبع درآمدشون بود و به امید نو کردن ماشین قراضه شون، فروختنش و ماه ها توی خرج روزانه شون موندن و شرمنده خانواده هاشون شدن. چه بسیار افرادی که از خانواده و اطرافیانشون متلک و تیکه شنیدن و از دلشون شکست. چه بسیار افرادی که هر روز در سرما و گرما کیلومترها راه رو پیاده طی کردن ، در حالی که پول کامل یک خودرو رو پرداخت کرده بودن و حالا توی این گرونی ها شاید یه هزینه ی اسنپ ساده هم براشون سنگینه. چه بسیار افرادی که خودشون یا خانواده شون بیمار بودن و در نبود خودرویی که پولش رو کامل پرداخت کردن، حالا در کنار مشکلات مالی و مستاجری و ... چیزی جز رنج و درد بیشتر نمیکشن. درد اونجاست که اگر شما یه روز قسط بانک رو دیر پرداخت کنی سودش رو برات حساب میکنن، البته سایپا هم سود تاخیر رو گفته میده ، رنج های کشیده شده و حرص های خورده شده و خانواده های آسیب خورده و روح و روان و اعصاب خورد شده رو چطور میشه جبران کرد؟ این نه با انسانیت سازگاره نا با دین و عدالت و نه هیچ چیز دیگه..آخرشم میگن کاریه که شده دیگه..
دنا دستی شش دنده : دنایی که موعود تحویلش 30 دی بوده آخرین تاریخی که فاکتور شده کی بود؟ من واریزی دومم 1404.8.12 بوده ولی هنوز فاکتور نشده.
قباد : دیدی گفتم ثبت نام بکنید نیسان گران میشه یه عده گفتن تبلیغ میکنی نیسان اکسنت شد حدود 1150 توی شرکت
ساینا دوگانه : حیف که پیامها را نمیذارن و گرنه جواب این اشکی را باید داد یکی از عوامل سایپا... فلان فلان تو را خدا یه شماره موبایلتا بذار مردم زنگت بزنن جوابتا بدن