تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

 

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

 

امروزه سیستم انتقال قدرت محرک جلو بسیار متداول بوده و چیز خاصی به نظر نمی‌رسد زیرا برای سال‌ها آن را دیده‌ایم اما چند دهه پیش دیفرانسیل جلو یک بدعت مهندسی عجیب محسوب می‌شد. این سیستم مزیت‌هایی مثل صرفه‌جویی در فضا به خاطر حذف میل‌گاردان و همین‌طور کاهش هزینهٔ ساخت را به همراه دارد ولی از چند مشکل مثل کم‌فرمانی، فرسودگی لاستیک‌های جلو و افزایش دایرهٔ چرخش خودرو به دلیل شلوغی قسمت جلو هم رنج می‌برد؛ اما با وجود همهٔ این‌ها، انتقال قدرت دیفرانسیل جلو در صنعت خودروسازی به یک استاندارد تبدیل شد. برای درک اینکه چگونه این نوع طراحی این‌قدر محبوب شد باید به تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ نگاه کنیم؛ بنابراین، طی دو قسمت به معرفی ۲۰ خودروی دیفرانسیل جلو خواهیم پرداخت که با تحت تأثیر قرار دادن خودروسازان سراسر جهان، صنعت خودروسازی را تغییر دادند.

کورد L-29

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

شرکت کورد در سال ۱۹۲۹ تأسیس شد و اولین خودروی خود را با نام L-29 معرفی کرد. فلسفهٔ محصولات کورد ساخت خودروهایی با تکنولوژی پیشرفته، پیشرانه‌های قدرتمند و طراحی‌های چشمگیر بود اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودروها انتقال قدرت محرک جلو بود. کورد L-29 اولین خودروی دیفرانسیل جلوی تولیدی جهان محسوب می‌شد. شخصیت رانندگی، کیفیت ساخت و پرفورمنس این خودرو عالی بود اما متأسفانه L-29 درست پس رکود اقتصادی بزرگ دههٔ ۳۰ به بازار عرضه شد و نتوانست در بخش فروش موفق عمل کند.

سیتروئن ترکشن آوانت

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

در سال‌های دور سیتروئن به خاطر نوآوری‌های خود شهرت پیدا کرده بود و مدل ترکشن آوانت که در سال ۱۹۳۴ معرفی شد هم به این شهرت دامن زد. این یک سدان خانوادگی میان سایز بود و سیتروئن می‌خواست چیزی فراتر از رقبا باشد. بدین منظور، برای این خودرو انتقال قدرت محرک جلو در نظر گرفته شد. همچنین در زمانی که همهٔ خودروها از شاسی‌های نردبانی سنگین استفاده می‌کردند، ترکشن آوانت ساختاری یکپارچه داشت. سیتروئن در هر دو محور از تعلیق مستقل استفاده کرده بود که در آن زمان حرکت بسیار پیشرفته‌ای محسوب می‌شد. این ویژگی‌ها ترکشن آوانت را به یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای اروپایی قبل از جنگ جهانی دوم تبدیل کرده بودند تا جایی که دیگر خودروهای آن دوران همگی در برابر این مدل سیتروئن قدیمی به نظر می‌رسیدند. خوشبختانه بازار هم روی خوشی به ترکشن آوانت نشان داد و این خودرو تا سال ۱۹۵۵ تولید شد.

سیتروئن ۲CV

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

ایده‌ای که منجر به تولد سیتروئن ۲CV شد ارائهٔ ارزان‌ترین خودروی خانوادگی ممکن بود. این خودرو رسماً در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و خیلی زود در فرانسه و دیگر کشورهای اروپا به فروش بسیار بالایی دست پیدا کرد. نسخه‌های اولیهٔ ۲CV با یک پیشرانهٔ دو سیلندر تخت کوچک با تنها ۹ اسب بخار قدرت عرضه می‌شدند اما بعداً موتورهای قوی‌تر با حداکثر ۲۹ اسب بخار قدرت هم ارائه شد. ۲CV خودرویی محرک جلو بود که در آن زمان بسیار غیرمعمول به‌حساب می‌آمد و این فرانسوی ارزان‌قیمت را به یکی از اولین خودروهای اقتصادی محرک جلوی جهان تبدیل کرد.

آستین مینی

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

مینی که در سال ۱۹۵۹ معرفی و تا سال ۲۰۰۰ تولید می‌شد، یکی از مهم‌ترین خودروهای بریتانیایی تاریخ محسوب می‌شود زیرا این خودرو یک شگفتی تکنولوژی بود. در مینی از ترکیب پیشرانهٔ عرضی و دیفرانسیل جلو استفاده شده بود یعنی چیزی که آن سال‌ها در هیچ خودروی دیگری دیده نمی‌شد. هم‌اکنون که بیش از شش دهه از آن زمان می‌گذرد، تمام خودروهای کامپکت محرک جلوی جهان از همان طرح مینی استفاده می‌کنند. مینی از بیرون کوچک اما در داخل جادار بود و با وجودی که تنها ۳۴ اسب بخار قدرت داشت اما به لطف وزن کم، چابکی ناشی از انتقال قدرت محرک جلو و هندلینگ دقیق توانست در برخی از معتبرترین مسابقات رالی جهان مثل مونت‌کارلو پیروز شود.

لانچیا فولویا کوپه

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

زمانی که لانچیا فولویا کوپه در سال ۱۹۶۵ معرفی شد، توجه جهان خودرو را به خود جلب کرد. فولویا کوپه یک خودروی کوچک ۲+۲ دودر با یک پیشرانهٔ V4 زاویه تند بود که نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. این طرح منحصربه‌فرد هندلینگ فوق‌العاده‌ای را پدید آورد. همچنین فولویا به لطف وزن کم، پرفورمنس چشمگیری داشت. در آن سال‌ها که همهٔ کوپه‌ها محرک عقب بودند، لانچیا تصمیم گرفت جور دیگری عمل کند. فولویا کوپه هرچند بین ۸۵ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما خودرویی فوق‌العاده برای رانندگی سریع در جاده‌های پیچ‌درپیچ بود و به قهرمان رالی تبدیل شد. به همین دلیل، فولویا کوپه دیگر خودروسازان را به فکر استفاده از انتقال قدرت محرک جلو در این کلاس انداخت.

الدزمبیل تورنادو

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

الدزمبیل در دههٔ ۶۰ به خاطر تکنولوژی‌های ابتکاری خود شهرت یافته بود و به‌عنوان پیشتاز تکنولوژی‌های جنرال موتورز، محصولاتی را ارائه می‌کرد که بسیار از زمان خود جلوتر بودند. یکی از مشهورترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ یعنی تورنادو هم ساخت این شرکت است. این یک کوپهٔ بزرگ و قدرتمند بود که در سال ۱۹۶۶ معرفی شد یعنی زمانی که تمام خودروهای آمریکایی محرک عقب بودند. الدزمبیل اما قصد ساخت چیز جدیدی را داشت و بنابراین یک سیستم محرک جلوی نوآورانه را توسعه داد. تورنادو به یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 با ۳۸۵ اسب بخار قدرت مجهز بود که تمام این نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. تورنادو به خودروی موفقی تبدیل شد زیرا نه‌تنها شخصیت رانندگی فوق‌العاده‌ای را معرفی کرد بلکه رقبا را هم در گردوغبار خود جا می‌گذاشت.

کادیلاک الدورادو

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

نسل هشتم کادیلاک الدورادو که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد انقلابی در تاریخ این خودرو محسوب می‌شد. الدورادو سال‌ها بهترین و لوکس‌ترین کوپهٔ جنرال موتورز بود اما در اواسط دههٔ ۶۰ دیگر برندهای این شرکت مدل‌های مشابهی را برای رقابت با الدورادو توسعه دادند. به همین دلیل، کادیلاک به مدل جدیدی نیاز داشت تا همچنان الدورادو را در صدر این کلاس حفظ کند. بدین منظور، کادیلاک پلت‌فرم محرک جلوی الدزمبیل تورنادو را گرفت و آن را برای استفاده در الدورادوی جدید کمی بهبود بخشید. تغییر انتقال قدرت به محرک جلو بزرگ‌ترین تغییر نسل هشتم الدورادو بود. با این کار الدورادو به هندلینگ عالی و رانندگی بهتری دست یافت درحالی‌که همچنان ویژگی‌های کلاسیک خود مثل موتور V8 قدرتمند با ۳۴۰ اسب بخار قدرت را حفظ کرده بود.

سیتروئن SM

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

سیتروئن که در اواخر دههٔ ۶۰ مالکیت مازراتی را به دست آورد، تصمیم گرفت از پیشرانه‌های قدرتمند و دانش مدل‌های اسپرت این شرکت برای ساخت یک کوپهٔ لوکس و سریع با طراحی و سبک خاص خودش استفاده کند. نتیجهٔ این تصمیم تولد مدل SM در سال ۱۹۷۰ بود که یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین محصولات تاریخ سیتروئن محسوب می‌شود. این یک کوپهٔ زیبای فرانسوی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و انتقال قدرت محرک جلو بود اما بجای پیشرانه‌های چهار سیلندر ضعیف سیتروئن از موتور ۲.۷ لیتری V6 مازراتی استفاده می‌کرد که پرفورمنس قابل‌توجهی را پدید می‌آورد.

فولکس‌واگن گلف GTI

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

در اواسط دههٔ ۷۰ فولکس‌واگن با عرضهٔ محصولات کاملاً جدیدی مثل گلف، پولو و پاسات، قصد داشت تصویر اقتصادی و کسل‌کنندهٔ دوران بیتل را از بین ببرد. بااین‌حال، مدلی که به بهترین نحو ممکن این کار را انجام داد گلف GTI بود که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد. این خودرو با ویژگی‌های اسپرت بیرونی، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۹ ثانیه‌ای، فوراً موردتوجه خریداران قرار گرفت. گلف GTI یکی از اولین خودروهایی بود که نشان داد خودروهای محرک جلو می‌توانند مدل‌های پرفورمنس و جذابی باشند. محبوبیت GTI روی دیگر خودروسازان هم تأثیر گذاشت و حتی اصلاح هاچ‌بک داغ را ابداع کرد.

ساب ۹۰۰ توربو

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

ساب ۹۰۰ توربو در اواخر دههٔ ۷۰ به بازار آمد یعنی زمانی که توربوشارژ تکنولوژی جدیدی بود. در آن سال‌ها صرفاً چند خودرو مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ و پورشه ۹۱۱ از توربوشارژر استفاده می‌کردند و ساب ۹۰۰ برای مدت کوتاهی در اواخر دههٔ ۷۰ تنها خودروی غیر اسپرت با موتور توربو محسوب می‌شد. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو در ابتدا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم بعداً به ۱۸۵ اسب بخار رسید. در دههٔ ۸۰ محصولات ساب بین خریداران طبقهٔ متوسط رو به بالا، روشن‌فکران و هنرمندان محبوب بودند و ۹۰۰ توربو با تکنولوژی‌های بروز و قدرت و پرفورمنس مناسب، انتقال قدرت محرک جلو را به طبقه‌های بالاتر معرفی کرد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دیفرانسیل جلو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G دهنمو سرویس کرد : امروز کارشناس میگه هنوز از۱۱ آذر به بعد فاکتور نشده و کمبود قطعه داریم.هفته پیش کارشناس میگه شروع کردیم به فاکتور ۱۲ آذر به بعد.اینا فقط یه مشت دزدن که دور هم جمع شدن
تارادستی‌سفید : مبارک‌باشه
سوم بهمن : متاسفانه نوشته قراردادهاي دهه سوم بهمن سال 1403 در حال فاكتور مي باشد هنوز خبری نیست
شاهین 403 : سلام آقا بر فرض این که یه سری تحویل گرفتن من و شما میتونی کاری کنیم جز انتظار این روهم در نظر بگیر اینجا ایرانه و اگه بشه کاریش هم کرد دردسر و استرس و اعصاب خوردی و ... همه چیزاش ارزش داره یا نه ؟ مطمئن باش اگه کسی هم تحویل گرفته باشه نیازی نداره بیاد توی این گروه ها و نظر بده پس همه کسایی که اینجا هستیم یه جورایی مثل هم هستیم بهترین کار این هست که به نظرات هم احترام بزاریم و خیلی با بی احترامی و موارد دیگه اعصب خودمن و بقیه رو به هم نریزیم امیدوارم همه به زودی به ماشینشون برسن و شاد باشن
هادی : کرمان موتور واقعا دروغگو و کلاهبرداره به خدا بار اول و آخرمه از این خودروساز خرید میکنم واقعا دزدن تحویل x5 اسفند 1403 بوده خودرو 23 فروردین شاسی شده هنوز توی صف بارگیری هست هر بار هم زنگ میزنیم درست جواب نمیدن
وحید : هنوز خبری نیست میگن شرکت سرامیک نمیکنن گفتن حذف کنم
وحید : سلام موعد تحویل کی بوده برای شما منم 28 آذر تکمیل وجه کردم تحویل‌ 30 اسفند بوده
عباس : اونی که تحویل گرفته بگه، با تاریخ شاسی وتحویل، میگن گفتن اومد فلان بمدان نداریم، تحویل گرفتیم بگین
J7 : امروز برگ سبز ماشین هم رسید ولی خود ماشین هنوز نه شاسی و فاکتور 25 اسفند
سجاد : سلام به ما افزایش قیمت نمیخوره چون ما 17. آذر تکمیل وجه کردیم تازه اونا تاخیر کردن باید یه چیزی هم به ما بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نازی : از طرح ماددان پانا رینگ فولادی فروش فوری کسی بعد از 16 و 17 خردا فاکتور شده ممنون میشم جواب بدین
دنا اپشنال پیش 31 خرداد : امروز فاکتورشد 2/25 مابه التفاوت رو پرداخت کرده بودم چند بار به روز شد برگشت اماده برای فاکتور و بالاخره امروز فاکتور شد کسی میدونه چقدر طول میکشه پلاک و تحویل؟
جلیل : سلام داداش کدکم طرح هستی مدل ماشینت چیه پانا هست طرح مادران هستین
علی : سقف شیشه مادران 18خرداد فروش فوری کی فاکتور می شه؟
اطلس آذر : واقعا خیلی بی دروپیکر منم مثل شما این همه ضرر کردیم اخرشم افزایش قیمت خورد پول اسفند میدادیم طلا میفروختم نقد به جای اینکه دوبار تکمیل وجه کنم ماشین میخردیم😭😭😭
محمد : سلام آریسان فروش فوری ثبت نام کردم الان 29/700/000 دعوت نامه اومده بریزم به حساب
22 مهر : سلام زنگ زدم نمایندگی میگه پلاک ام بشی تحویل نمیگیری ب این زودی چون کامیون دارا اعتصاب کردن معلوم نیس کی شروع ب کار کنند گف یک هفته اس هیچ ماشینی برای ما نیومده اگ میخوای حضوری تهران بگیر از بوشهر رابیوفتم تهران اخه💔🥲 یه زن تنها
دنا اپشنال 31 خرداد : مابه التفاوت مالیاتی رو پرداخت کردین؟
مهدی : سلام راناپلاس تحویل 7 خرداد امروز فاکتور و پلاک شد.
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام بر همه،بر رضا و منتظر. ای بابا،پس هنوز ماشین نیومده تا نمایندگی. چاره ای نیست،باید صبر کرد دیگه