به تازگی آمار و دادههای مربوط به پرفروشترین خودروها و برندهای بازار چین در سهماهه اول ۲۰۲۳ منتشر شده و بر این اساس شرکتهای BYD، فولکسواگن و تویوتا در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
دادههای انجمن خودروهای سواری چین CPCA نشان میدهد در سهماهه ابتدایی سال جاری میلادی تعداد ۴.۲۶۹ میلیون دستگاه خودروی جدید در این کشور به فروش رسیده که افت ۱۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ نشان میدهد. از این رقم ۸۹۱ هزار دستگاه به خودروهای برقی و ۴۲۳ هزار دستگاه نیز به خودروهای پلاگین هیبریدی اختصاص دارد. سهم خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی از فروش خودروهای جدید در چین حدود ۳۱ درصد است که نسبت به سهماهه ابتدایی پارسال تفاوت چندانی ندارد.
علیرغم افت کلی فروش در چین برخی برندها عملکرد خوبی داشتهاند. در بین ۵ برند پرفروش سهماهه ابتدایی ۲۰۲۳ بازار چین BYD رتبه اول را با فروش ۴۸۴,۵۴۵ دستگاه و سهم ۱۱.۳۵ درصدی از بازار به خود اختصاص داده است. فولکسواگن با فروش ۴۴۲,۲۰۳ دستگاه و سهم ۱۰.۳۶ درصدی در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن نیز به ترتیب تویوتا، چانگان و هوندا دیده میشوند که سهم هریک از بازار کمتر از ۱۰ درصد بوده است.
در بین ۱۰ برند پرفروش بازار چین در سهماهه ابتدایی ۲۰۲۳، به غیر از BYD و تسلا همه برندها افت فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردهاند. در واقع فروش BYD رشد ۷۱ درصدی داشته و تسلا نیز بهبود فروش ۲۶ درصدی را تجربه کرده است. برای اولین بار تسلا توانسته در بین ۱۰ برند ابتدایی جدول قرار گیرد. با نگاه به پرفروشترین برندهای برقی و پلاگین هیبریدی بازار چین در مدت یاد شده نیز میتوان شرکتهای BYD، تسلا و آیون را در رتبههای اول تا سوم دید. همین برندها از نظر فروش خودروهای تمام برقی نیز جایگاه خود را حفظ کردهان
پرفروش ترین برندهای سازنده خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی (سمت راست) و تمام برقی (سمت چپ) بازار چین در سهماهه ابتدایی ۲۰۲۳
اما برسیم به پرفروشترین خودروها در سهماهه ابتدایی ۲۰۲۳ که در رتبه اول BYD سانگ پلاس دیده میشود. این خودرو به دو صورت پلاگین هیبریدی و برقی عرضه میشود و در این مدت به خانه ۱۰۲,۸۲۶ چینی راه یافته است. دومین و سومین خودروی پرفروش چین در سهماهه ابتدایی ۲۰۲۳ نیز تسلا مدل Y و BYD شین پلاس بودهاند. به عنوان سخن پایانی باید گفت چین یارانه خودروهای برقی را در سال جاری میلادی حذف کرده اما سهم خودروهای برقی از بازار همچنان در حال افزایش است. از بین ۱۰ خودروی پرفروش بازار چین در بازه زمانی موردبحث ۶ خودرو از قوای محرکه پلاگین هیبریدی و برقی استفاده میکنند. وضعیت کلی بازار خودروهای جدید چین رو به کاهش است اما خودروهای بدون آلایندگی همچنان با افزایش تقاضا روبرو هستند. با شدت گرفتن جنگ قیمتی بین خودروسازان، رقابت شدیدتر از همیشه ادامه خواهد یافت.