درحالحاضر بین ۲۷ الی ۲۸ میلیون خودروی سواری، سنگین و نیمهسنگین در سطح کشور تردد میکنند. اما شمار بالایی از این خودروها از قابلیت احتراق کامل برخوردار نیستند و بهسبب فرسودگی، حتی استانداردترین سوختها را تلف میکنند. تعداد خودروهای فرسوده در تهران به ۲.۹ میلیون دستگاه میرسد که جزو مقصران اصلی آلودگی هوا محسوب میشوند. هرچند برخی از کارشناسان نیز نظر دیگری دارند و معتقدند که با توجه به حضور این تعداد خودرو در سالهای قبل، دلیل آلودگی عجیب امسال را باید در مسائل دیگری جستجو کرد.
عوامل متعددی در آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور نقش دارند که ازجمله مهمترین آنها میتوان به منابع متحرک و غیرمتحرک، کیفیت سوخت، ناوگان فرسوده و تردد خودروهای اسقاطی و فرسوده اشاره کرد. رفع این عوامل آلاینده به تصمیمگیریهای چندوجهی نیاز دارد که یکی از آنها، اجبار استانداردسازی گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره است. بهعلاوه، دولت باید تسهیلات ویژهای را برای نوسازی خودروها در اختیار مالکین خودروهای فرسوده قرار دهد.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، هماکنون بنزین باکیفیت یورو ۴ در سطح شهر تهران عرضه میشود؛ هرچند حواشی و بسیاری از کلانشهرهای کشور از این نوع بنزین محروم ماندهاند که مسبب آن را میتوان وزارت نفت دانست. وزارت نفت باید بهسمت استراتژیهای جدیدی پیش رود و ضمن رعایت حقوق شهروندی، موضوع سوخت را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کند.
در جلسات اخیر شورای عالی، استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو و همینطور بخشی از قانون هوای پاک اصلاح شده است. همچنین فعلاً مقرر شده گازوئیل۶۵۰۰ ppm، بهجای نفت کوره ۳۵۰۰۰ ppm سوزانده شود که همین امر نقش بسزایی در کاهش انتشار گوگرد دارد. بااینحال تا زمانی که چارهای جهت کاهش تعداد خودروهای فرسوده در تهران اندیشیده نشود، متعاقباً نمیتوان به کاهش آلودگی هوا امیدوار بود.
دو میلیون و ۹۰۰ وسیله نقلیه موتوری اسقاطی در سطح شهر درحال تردد هستند که حتی با بهترین سوختها نیز موجب آلودگی هوا میشوند. بخش اعظمی از ناوگان حملونقل نیز در سن فرسودگی بهسر میبرند و نیاز به اسقاط دارند.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.