آشنایی با فناوری چهارچرخ محرک چری؛ ماحصل 20 سال تحقیق و توسعه خودروسازان چینی

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

اگر پیگیر اخبار منتشر‌شده در رسانه‌های ایرانی باشید، حتماً متوجه شده‌اید که اخیراً خودروهای چری با سیستم انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک به بازار عرضه شده‌اند. این سیستم ماحصل 20 سال تحقیق و توسعه چری است و حالا به مزیت رقابتی محصولات این برند نسبت به سایر خودروسازان چینی بدل شده است. اما این سیستم چیست و چگونه چری به‌صورت ناگهانی انبوهی از کراس‌اوورهای دو دیفرانسیل را روانه بازار کرده است؟

نخستین خودرویی که از این سیستم بهره می‌برد، چری تیگو 8 پرومکس بود که با این سیستم به بازار خاورمیانه، روسیه و آمریکای جنوبی رسید. اتومبیل‌های چری که به سیستم AWD مجهز هستند، با پسوند پرومکس مشخص می‌شوند. نسخه‌های تک‌دیفرانسیل آن‌ها نیز با پسوند پرو به بازار عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به چری تیگو 8 پرو (فونیکس تیگو 8 پرو در بازار ما) اشاره کرد.

سیستم تمام‌چرخ محرک به‌کار‌رفته در خودروهای چری، نوعی سامانه توزیع قدرت هوشمند الکترونیکی است که خودروساز چینی آن را Chery’s system AWD می‌نامد. هدف این سیستم بهبود فعالیت خودرو در معابر آفرودی است. به گفته چری، این شرکت حدود 20 سال زمان را برای توسعه این سیستم تمام‌چرخ محرک صرف کرده است. چری را می‌توان نخستین خودروساز چینی دانست که از سیستم تمام‌چرخ محرک یا AWD توسعه‌یافته توسط خودش در خودروهایش استفاده می‌کند. با‌این‌حال نمی‌توان ادعا کرد که این سیستم به‌طور کامل توسط مهندسان چری توسعه یافته است. در‌واقع چری سیستم تمام‌چرخ محرک توسعه‌یافته توسط ZF را توسعه داده است و از آن برای افزایش توانمندی خودروهایش استفاده می‌کند.

حالات مختلف سیستم AWD در خودروهای چری

سیستم AWD در اتومبیل‌های چری چند حالت رانندگی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این حالت‌ها شامل نرمال، اسپرت، کمپینگ، اسکی و تمام شرایط یا all-terrain است. چری از پیشرانه‌های توربوشارژر در خودروهایش بهره می‌برد. همین مسئله باعث شده است تا اکثر گشتاور موتور در دورهای کمتر از 3000 نیوتن‌متر در اختیار سیستم تمام‌چرخ محرک قرار گیرد. بنابراین خودرو می‌تواند بدون نگرانی از گیر‌کردن، در جاده‌های گلی، شنی، سنگریزه‌ یا باتلاقی حرکت کند. با‌این‌حال خودروهای مجهز به سیستم AWD برای آفرودهای سنگین مناسب نیستند و نباید توقع تویوتا لندکروزر را از چری تیگو 8 پرومکس داشته باشید.

آشنایی با فناوری چهارچرخ محرک چری؛ ماحصل 20 سال تحقیق و توسعه خودروسازان چینی

چری در خودروهای مجهز به سیستم تمام‌چرخ محرک، از پیشرانه‌های قوی‌تری استفاده می‌کند. برای مثال چری تیگو 8 پرومکس که سامانه AWD را به-همراه خود دارد، به موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز است که 250 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. دیگر نسخه‌های خودروهای چری نیز از همین ترکیب استفاده می‌کنند. برای مثال چری تیگو 7 پرومکس یا فونیکس اومودا 5 تمام‌چرخ محرک با موتورهای 1.6 لیتری توربوشارژر به بازار عرضه می‌شوند، در‌حالی‌که نسخه‌های تک‌دیفرانسیل معمولاً با موتورهای 1.5 لیتری شناخته شده‌اند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چهارچرخ محرک چری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد