جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در اظهارات اخیر خود در حوزه واردات خودرو، از سوءاستفاده برخی واردکنندگان از شرایط فعلی سوخترسانی در کشور انتقاد کرد. به گفته وی، واردات خودروهای فاقد استاندارد یورو ۶ به بهانه اینکه فعلاً سوخت مناسب این خودروها در کشور تأمین نمیشود، اصلاً بر صلاح کشور و مردم نیست.
واردات خودرو با توجه به آییننامه مصوب، دارای ابهامات بسیاری است. با این وجود قرار بود شرکتهای واردکننده در انتخاب خودروهای وارداتی، استفاده از سوخت یورو ۶ را مدنظر قرار دهند. همچنین تبصره اضافهشده به ماده ۴ آییننامه فنی در اسفند سال ۱۴۰۰، به لزوم ورود خودرو با استاندارد سوخت یورو ۶ اشاره میکند.
براساس قانون هوای پاک مصوب در سال ۱۴۰۰، وزارت نفت مکلف به تولید سوخت یورو ۶ است. ولی به دلایل مختلف از جمله کسری بودجه، تولید این سوخت به تعویق افتاده و به چند ماه آینده موکول شده است. از این رو، واردکنندگان بهانه خوبی برای نقض قانون پیدا کرده و دست روی خودروهایی گذاشتهاند که فاقد این استاندارد آلایندگی مهم هستند. در حالی که واردات خودروهای فاقد استاندارد یورو ۶ به هیچوجه به صلاح صنعت خودروسازی، هوای کشور و همینطور مردم نیست.
با توجه به وعده وزارت نفت مبنی بر تولید سوخت یورو ۶ در ماههای آینده، چه دلیلی دارد جواز ورود خودروهای آلاینده به کشور صادر شود؟ با توجه به فرایند کند اسقاط، هر خودروی وارداتی ممکن است بیش از 40 الی 50 سال در جادهها جولان دهد و اگر فاقد استاندارد آلایندگی یورو 6 باشد، باید منتظر شدت آلودگی در نیمقرن آینده باشیم.
طبق اظهارات جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، مافیای خودرو از هر بهانهای برای ایجاد رانت استفاده میکند و این بار تعویق تولید سوخت یورو 6 را دستاویزی برای هدایت بازار قرار دادهاند. ولی چنین مسائلی از چشم پلیس مخفی نبوده و با توجه به تولید سوخت مناسب در چند ماه آینده، انتظار میرود واردکنندگان خودروهای پیشرفته و باکیفیت را وارد بازار کنند.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.