اصول رانندگی در زمستان؛ روش‌هایی برای لذت بردن از برف و یخبندان

 

اصول رانندگی در زمستان؛ روش‌هایی برای لذت بردن از برف و یخبندان

 

زمستان نه چندان زودرس امسال باعث مشکلات بسیاری در نقاط مختلف کشور شد و حوادث متعدد پیش آمده هم گواه این امر است که کمبود آمادگی در مواجه با فصل سرما می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

حتما تصاویر مربوط به تصادفات اتفاق افتاده در بخش های شمالی تهران را پس از بارش برف مشاهده کرده اید. در اکثر این حوادث خودروی عامل از نوع چهارچرخ متحرک SUV (شاسی بلند) مجهز به قفل دفرانسیال است. شاید جالب باشد که چرا این گونه خودروها هم بر روی سطوح برفی به راحتی لیز می خورند.

رانندگی برفی

در واقع در این جا نه مدل خودرو و نه سیستم تعلیق چهارچرخ متحرک کمک بسیاری به راننده نخواهند کرد و تنها راه چاره استفاده از تجهیزات الزامی همچون زنجیر چرخ، تایرهای یخ شکن و داشتن آمادگی قبلی برای مواجه با چنین شرایطی است.

جاده برفی

در ادامه نکات مهم و جامعی را برایتان شرح خواهیم داد تا بلکه در حین رانندگی در این فصل به کمکتان بیاید. طبق آمار اعلام شده بیش از 1300 مرگ بر اثر حوادث بزرگ راهی در این فصل در کشور آمریکا اتفاق می افتد و 116000 مصدومیت، جبران پذیر و جبران ناپذیر ماحاصل حوادث جاده ای است.

این ارقام در کشور ما می توانند بسیار متفاوت باشند، پس با توجه به یک سری نکات بسیار مهم می توان تا حد قابل قبولی از بروز این حوادث پیشگیری کرد.

آمادگی پیش از حرکت

prepping-620x416-w600-h600

حتما قبل از آغاز حرکت یک وارسی سریع از تمام نقاط مهم وسیله نقلیه  انجام دهید. ضد یخ کافی، شرایط و باد لاستیک و شرایط باتری می تواند از مهم ترین ها باشد.

علاوه بر تجیهزات مکانیکی مورد نیاز، یک باتری اضافه و چراغ قوه و همینطور پوشش مناسب می تواند به شما کمک بسیاری کند. در هنگام بارش برف انعکاس نور خورشید از طریق برف کف جاده بیشتر از فصل تابستان است پس حتما از عینک آفتابی در طول روز استفاده کنید.

رانندگی آرام به همراه شتاب گیری آرام از چرخش بیش از حد چرخ ها جلوگیری می کند

driving-winter-onroad-sports-drift-training-austria_1180x559-w600-h600

فرقی نمی کند که یک SUV چهارچرخ متحرک را می رانید یا یک سدان محور متحرک جلو معمولی، در شرایط برفی رانندگی با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت با هر وسیله نقلیه ای خطرناک است.

شتاب گیری ناگهانی و همینطور ترمزگیری ناگهانی باعث می شود تا وسیله نقلیه شما به یک وسیله غیرقابل کنترل تبدیل شود و به راحتی هرچه تمام تر به یک حادثه و برخورد منجر شود.

snowtire-w600-h600

استفاده از دنده های سنگین تر کمک خوبی به شما می کند تا از چرخش بیش از حد چرخ ها و همینطور احتمال از دست دادن چسبندگی و اصطکاک چرخ ها جلوگیری کند.

در شرایطی که جاده لغزنده است رانندگی آرام تر می تواند فرصت بیشتری به شما دهد تا عکس العمل بهتری داشته باشید. ترمزگیری، چرخش و حتی شتاب گیری به میزان بسیار بیشتری در کنترل شما خواهد بود.

فضای بسیار بیشتری را به ترمزگیری اختصاص دهید

در مقایسه با شرایط رانندگی بر روی مسیر خشک، باید 3 برابر فضای بیشتری برای ترمزگیری به خود دهید و این رقم حتی در سرازیری ها می تواند بیشتر از این هم باشد. فاصله خود را با اتومبیل جلویی به مقدار بسیار مناسبی حفظ کنید زیرا خطر برخورد تحت چنین شرایطی بسیار بالاست.

how-to-drive-in-snow-2-1200x450-c-w600-h600

حتی اگر این برخورد تنها منجر به شکسته شدن سپر شما شود باز هم ارزشش را ندارد که تحت چنین شرایطی تصادف را تجربه کنید. اگر فکر می کنید که اتومبیل جلویی بیش از حد کند حرکت می کند با صبر و فراهم شدن موقعیت مناسب سبقت گیری را انجام دهید.

سیستم تک مرحله ای را در حین پیچیدن اجرا کنید

mercedes-benz-driving-events-10-1140x677-w600-h600

در چنین شرایطی انجام دو کار مختلف همچون، ترمزگرفتن و چرخیدن چندان توصیه نمی شود. پس در حین گذر از پیچ ها تمامی مراحل را تک به تک انجام دهید، سرعت را کم کرده و سپس پا را از روی پدال ترمز بردارید. فرمان را به مقدار گردش پیچ بچرخانید و از پیچ گذر کنید. پس از آن مجاز به شتاب گیری هستید.

در حین گذر از پیچ ها از اقدامات ناگهانی اجتناب کنید

رانندگی برفی

یک مانور ناگهانی، ترمز گیری ناگهانی، چرخش سریع فرمان و حتی شتاب گیری ناگهانی می تواند باعث برهم خوردن دینامیک وسیله نقلیه شود و جابه جایی وزن خودرو به راحتی تعادل آن را برهم خواهد زد، این مورد به خصوص خود را در شرایط گذر از سطوح لغزنده نشان خواهد داد.

آمادگی هرگونه لیز خوردن را داشته باشید

مهارت رانندگی در برف

هنگامی که شروع به لیز خوردن می کنید و یا حتی محور عقب خودرو شروع به لیز خوردن می کند. هر دو پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. فرمان را به سمت جهت لیز خوردن بچرخانید تا زمانی که خودرو به مسیر مورد نظر شما باز گردد. سیستم کنترل پایداری در چنین شرایطی می تواند به شما کمک کند اما توانایی غلبه بر قوانین فیزیک را ندارد.

سیستم های چهارچرخ متحرک کمکی به شما نخواهند کرد

رانندگی در برف

به طور کلی می توان گفت که سیستم های چهارچرخ متحرک همچون 4WD یا AWD  تنها ترکشن یا اصطکاک بیشتری در حین شتاب گیری را برای شما فراهم می کند و کمکی بزرگی در زمینه ترمزگیری یا پیچیدن بهتر به شما نخواهد کرد، از این رو بهتر است در شرایط آب و هوایی سخت حساب ویژه ای بر روی خودرو دو دیفرانسیل خود باز نکنید و درست مانند یک خودرو تک دیفرانسیل محتاطانه رفتار کنید.

از کروز کنترل استفاده نکنید

استفاده از کروز کنترل تبدیل به عادت بسیاری از افراد در حین سفرهای طولانی و خارج شهری شده است. اما استفاده از آن در فصل زمستان شرایط خطرناکی را برای شما به وجود خواهد آورد. استفاده از این سیستم در شرایط برفی، یخی و حتی بارانی خطرناک است.

اگر خودرو دچار لیز خوردگی شود، به طور دائمی سعی در حفظ سرعت خودرو دارد و این باعث می شود تنها چرخ های شما بیش از حد چرخش کنند و کنترل را به راحتی از دست خواهید داد.

در فصل زمستان و حتی جاده های خشک هم به دلیل سردی هوا چسبندگی چرخ ها (اصطکاک) به میزان زیادی به نسبت دیگر فصل ها کم می شود.

بنابراین در صورت برودت هوا حتی بدون بارش باران یا برف باید نسبت به شرایط دمایی متعادل محتاطانه تر رانندگی کنید.

رانندگی زمستانی

در پایان دانستن نکات زیر را هم مهم ارزیابی می کنیم. نکاتی که می تواند در نحوه رانندگی شما در فصل سرما تاثیر گذار باشد.

1. میزان مصرف سوخت در دمای -6 درجه سانتی گراد می تواند تا 12 درصد بیشتر از دمای 25 درجه باشد.

2. میزان اصطکاک بین موتور و جعبه دنده در هوای سرد افزایش می یابد، زیرا مجموعه روغن کاری موتور و جعبه دنده و دیگر مایعات هم به مقدار بسیار زیادی دور از شرایط دمای کاری خود هستند.

3. موتور برای رسیدن به بهترین شرایط دمایی زمان بسیار بیشتری را لازم خواهد داشت. این مسئله به خصوص خود را در سفرهای کوتاه شهری نشان خواهد داد زیرا خودرو در طی گذر از مسیر به شرایط دمایی مطلوب خود نرسیده است.

4. گرمکن صندلی ها، المنت گرم کن شیشه عقب و آینه ها، فن بخاری و همه این ها نیروی بیشتری را از باتری خودرو طلب می کنند، پس باتری ها در این مورد هم بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت.

5.هوای سرد متراکم تر است. پس این باعث افزایش نیروی درگ در حین حرکت در سرعت های بزرگراهی می شود و خود عاملی برای افزایش مصرف سوخت است.

6.فشار لاستیک ها در هوای سرد کاهش پیدا می کند و این مقاومت غلتشی را افزایش می دهد.

7.باتری ها عملکرد ضعیف تری در آب هوای سرد دارند، پس دینام برای شارژ باتری ها در شرایط کاری سخت تری قرار می گیرد.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اصول رانندگی در زمستان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم
کوییکrs : سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
207اتو سقف فلز30دی : این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم