اوایل امسال بود که کمپانی چینی بی وای دی (BYD) اعلام کرد تولید خودروهای صرفاً بنزینی را متوقف میکند. حالا پس از چند ماه یک خودروساز چینی دیگر از اتخاذ تصمیمی مشابه خبر میدهد. این خودروساز شرکتی نیست جز دانگ فنگ-فنگ شینگ (Dongfeng Fengxing) که یکی از زیرمجموعههای گروه بزرگ دانگ فنگ موتور محسوب میشود. براساس استراتژی جدید این شرکت قصد دارد در عرض ۵ سال آینده به تولید خودروهای درونسوز خاتمه دهد. ماجرا زمانی جالبتر می شود که بدانیم این شرکت هماکنون بزرگترین همکار ایران خودرو محسوب میشود و انواع محصولات پژونشان این روزهای بازار کشور، درواقع ماحصل داخلسازی نسخههای چینی دانگ فنگ هستند که در بازار ایران نیز عرضه میشوند.
شرکت دانگ فنگ-فنگ شینگ که در ایران با لاماری ایما و محصولات فردا موتور حضور دارد، میخواهد روی تولید خودروهای مبتنی بر انرژیهای نو تمرکز کند. با این کار، این شرکت پس از بی وای دی دومین خودروساز چینی خواهد بود که سیاستی مشابه را در پیش میگیرد. شاید بدانید بی وای دی از نظر حجم فروش بزرگترین تولیدکننده خودروهای مبتنی بر انرژیهای نو بهشمار میرود.
تصمیم خودروسازان چینی برای توقف تولید خودروهای مجهز به پیشرانههای فقط بنزینی یا دیزلی بسیار قابلتوجه است. این کشور در عین حال که بزرگترین بازار خودروی جهان است، عنوان بزرگترین بازار خودروهای برقی دنیا را نیز در اختیار دارد. بیتردید دستیابی به این عنوان در سایه حمایتهای دولتی فراوان و وضع قوانین پشتیبان از سازندگان خودروهای الکتریکی است.
دانگفنگ و عرضه ده مدل برقی تا سال 2025
بد نیست اشاره کنیم شرکت دانگ فنگ-فنگ شینگ همزمان با اعلام خبر توقف تولید خودروهای بنزینی در عرض ۵ سال آینده، از یک شاسیبلند برقی جدید نیز رونمایی کرد. این شاسیبلند سبز لیتینگ (Leiting) نام دارد و علاقهمندان به آن میتوانند از همین حالا نسبت به پیشخریدش اقدام کنند. جالب اینکه موتورهای برقی این خودرو ساخت شرکت بی وای دی هستند، هوای هم سیستم مدیریت حرارت آن را طراحی کرده است.
طبق استراتژی جدید شرکت دانگ فنگ-شینگ فنگ تا سال ۲۰۲۵ ده مدل سبز جدید را به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. این مدلها شامل انواع شاسیبلند، سدان و مینیون میشوند.
تأثیر برقیشدن خودروهای چینی بر بازار ایران
دانگ فنگ علاوه بر ایران خودرو با شمار زیادی از دیگر شرکتهای ایرانی نیز کار میکند و طبیعتاً برقیشدن کامل محصولات آن بهمعنی تغییر شرایط بازار خودرو ایران خواهد بود؛ چرا که بهدلیل تیراژ اندک، ممکن است تولید خودروهای متفاوت برای بازار ایران از صرفه اقتصادی برخوردار نباشد. از سوی دیگر زیرساختهای انرژی ایران نیز بعید است به استفاده گسترده از خودروهای برقی اجازه بدهد و از این رو میتوان حدس زد که در صورت تداوم روند فعلی، در آینده بازار ایران از خودروهای روز چینی نیز خالی خواهد شد و خودروسازان ناچار به عرضه محصولات تولیدی کمپانیهای درجه 2 و درجه 3 میشوند که حاضر به عرضه مدلهای بنزینسوز برای بازار ایران باشند.