خودروهای جدید به سبب تجهیز به موتورهای توربوشارژ به بنزین باکیفیت احتیاج دارند. ولی با گذشت حدودا پنج هفته از کم شدن این سوخت در کشور، هنوز هم بنزین سوپر در پمپبنزینها پیدا نمیشود. مشکل نبود بنزین سوپر در جایگاههای سوخترسانی موجب نگرانی مالکین خودروهای جدید شده است، چراکه بنزینهای معمولی مخرب تدریجی پیشرانههای مدرن هستند.
صنعت خودرو کشور رو به پیشرفت است و در حال حاضر اکثر خودروهای موجود در بازار برای پیروی از استانداردهای آلایندگی به موتورهای توربوشارژ مجهز شدهاند. اما به سبب محدودیت در پیشرفت موتورها، نهتنها خودروهای داخلی، بلکه عمده ماشینهای وارداتی چینی نیز با موتورهای ۱.۵ لیتری توربو عرضه شدهاند. فناوری توربوشارژ راهحلی برای بهبود عملکرد موتور از لحاظ کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت به حساب میآید.
با این وجود، پیشرانههای توربوشارژ برای عملکرد بهینه به سوخت باکیفیت با عدد اکتان بالا مثل بنزین سوپر احتیاج دارند. ولی حدود ۵ ماه است که این ماده حیاتی در پمپبنزینها یافت نمیشود و به نظر نمیرسد شرایط رو به بهبود باشد.
ناگفته نماند که رویکردهای کوتاهمدتی برای جبران مشکل نبود بنزین سوپر در جایگاه های سوخت پیشنهاد شده که از جمله آنها میتوان به کاربرد ادتیوهای بنزین یا اکتان بوسترها اشاره کرد. ولی این پیشنهادات به نوبه خود مشکلات بیشتری را برای مالکین خودروها به همراه دارند. به عنوان مثال، بازار مملو از اکتان بوسترهای تقلبی است که موجب تخریب زودهنگام موتور میشوند.
مشکل نبود بنزین سوپر در جایگاه های سوخت در حالی مطرح است که خودروسازان ملزم به تولید محصول مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۶ هستند و در واقع اجازه ساخت خودروی دیگری را ندارند. بدیها رعایت هر الزامی منوط به فراهم آوردن شرایط از سوی قانونگذار است. تولید خودروهایی که سوخت مناسب آنها در کشور یافت نمیشود، هرچند با خواست قانونگذار مطابقت دارد، ولی در نهایت ضرر بزرگی را به مصرفکننده و تولیدکننده وارد میکند، چراکه موتورهای توربوشارژ به کیفیت سوخت حساس هستند و بنزین معمولی برای آنها حکم سم دارد!
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.