دلیل قیمت چندبرابری خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران چیست؟

 

دلیل قیمت چندبرابری خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران چیست؟

 

طی چند‌سال اخیر روند قیمت خودروهای مونتاژی (عموماً چینی)‌ سیر صعودی شتابناکی داشته است و حالا قیمت فروش خودر‌وهای مونتاژ داخل به ۲ الی ۳ برابر قیمت‌های واقعی در بازار جهانی رسیده است. طبیعی است که برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد، اما تاکنون اقدامی عملی در این زمینه رخ نداده و بازار خودروی کشور طی سال‌های گذشته در خلأ خودروهای وارداتی، به یک بازار انحصاری برای تولیدکنندگان و مونتاژکاران تبدیل شده است. تا جایی که خودروهای مونتاژ عملاً با دلار ۶۰ الی ۷۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند، دلیل این اختلاف عظیم را باید در تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های جانبی در کنار انحصاری‌بودن بازار خودرو کشورمان جستجو کرد.

سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به‌منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری‌شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم‌کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ‌شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد.

این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود، اما نکته‌ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ‌شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند؛ نرخ‌هایی که بعضاً ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ است.

هایما اس 7

این موضوع مورد تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسید؛ منوچهر منطقی در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژ‌شده بازار را در دست گرفته‌اند، گفته بود که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند.

در این رابطه «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر‌اساس شکایتی که در مورد قیمت و وضعیت فروش اتفاق می‌افتاد، ورود می‌کند.»

وی افزود: «در واقع بر‌اساس پرونده‌هایی که برای خودروسازان بسته می‌شود، سازمان حمایت ورود و در صورت احراز تخلف، برخورد می‌کند. سازمان حمایت در چند مورد هم ورود و برخورد هم کرده است‌.»

آن‌طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، مونتاژکاران خودروهای خود را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به‌صورت ۴ تا ۵ ماهه می‌فروشند؛ به‌عنوان مثال، اگرچه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد، اما در حقیقت ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

فونیکس تیگو ۸ پرو

در این راستا سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید: «شرکت‌های ایرانی قطعات منفصله را به‌صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می‌کنند، اما به‌جای اینکه نرخ دلار را نرخ روز در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند و خودروهای مونتاژ‌شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدأ می‌فروشند. در واقع بازار خودروی ایران در حال حاضر در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژی است و به دلیل عرضه محدود، این خودروها با قیمت‌های دلبخواهی به فروش می‌رسند.»

بررسی قیمت‌های بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به یک ماه پیش با افزایش میانگین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مواجه شده‌اند.

نکته قابل توجه آنکه خودروهای هایما، دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم پس از عرضه در بورس در بازه زمانی تقریباً یک‌ماهه ۱۵۰ میلیون تومان در بازار گران شده‌اند.

تحویل زودهنگام نخستین سری لاماری ایما

براساس گفته‌های یکی از کارشناسان صنعت خودرو، با توجه به هزینه‌های بالای گمرکی و هزینه‌های سربار تحمیلی در پروسه واردات قطعات منفصله و مونتاژ، افزایش قیمتی در حدود ۱.۶۷ برابر برای خودروهای چینی متداول اتفاق می‌افتد، اما فاصله این رقم با ارقام ۲ و ۳ برابری که در‌نهایت مشتری پرداخت می‌کند، قاعدتاً چیزی نیست جز سود و سهم درآمدی شرکت مونتاژ‌کننده که گاهی به اندازه قیمت اصلی خودرو، از پروسه عرضه محصولات در ایران، سود کسب می‌کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای مونتاژی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مریم : منم ۶۰ گرم طلا فروختم آذر ماه الان طلا دوبل شده ماهم بی ماشین
ج ج : نه بعضی نمایندگیا زودتر میزنن خودشون گفتن زودتر بیار منم اخرای بهمن بردم
شاهین cvt : روزی که تکمیل وجه میکنید. نمایندگی پرینت سخا رو اسکن میکنه و میفرسته سازمان فروش.
شاهین cvt : سلام چه تاریخی نمایندگی پرینت سخا رو به سازمان فروش ارسال کرد؟؟ 18 اسفند؟؟ 19 اسفند؟؟
تارا v4 : دیرتر شاید بدن ولی زودتر نه
ج ج : کسی اطلاعی داره چطوری باید شماره موتور ثبت شده و پلاک شدن رو ببینیم
شاهین جی ۱۷ آذر : شما که تبدیل زدید وحید آقا با قیمت قبل حساب کردن؟ بعد سود تاخیر این چند ماه که منتظریم چیشد ممنون میشم راهنمایی کنید
علی تاراv1p : سلام من خودم موقع واریز انتخابش نکردم به نظرم نمی ارزه که واسه اون خدمات یه همچین مبلغی پرداخت بشه الان بیمه بدنه تارادستی با چند تا آپشن اضافی کلا میشه ۲۲۰۰ به نظرم کارت طلایی اونقدری که پولش از بیمه بدنه بیشتره، خدماتش بیشتر نیست
ج ج : سلام من الان فاکتورشدم به شش ماه تاخیر 3مهر1402 واریز اولیه 16 اسفند1403 تکمیل وجه و اخربهمن 1403 سخا
شاهین پلاس : 5مرداد تکمیل وجه کردم امروز ماشین به دستم رسیده خیلی صبر میخواد ولی یه روز میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31مرداد : سلام دوستان فرق اون ماشین با اینکی که تبدیل اومده چیه
محمود : اینا لزوما شبیه هم نیستن. کارت طلایی و بیمه بدنه دو خدمت متفاوت هستند. کارت طلایی شامل خدماتی مانند امداد جاده ای، سرویس های دوره ای و تعمیرات تخصصی است؛ در حالی که بیمه بدنه فقط خسارات مالی ناشی از حوادث را پوشش می‌دهد.
دلی : فروش نیسان 1401 صفر دوگانه فابریک روش تماس تو دیوار قم بزنید خریدار موتور شماره تماس آگهی
ساینا : داداش 12156822 دارم پذیرش 13 بهمن
پیش فروش دهه فجر : پیش فروش دهه فجر 12168632 کی میدن؟؟
13 بهمن : داداش من 12156992 هستم پدیرش 13 بهمن
S شهریور اول : نگران نباشین کوییک اس هرماهو از20ام به بعد فاکتورمیکنن...بیخود ته دل مردمو خالی نکنید مگه کوییک اس چی اصافه دلره که قطعه کم بیارن
عباسی : من هم پلاک شده البته من اس هست کی تحویل مان میدن
24 بهمن فوق العاده : آخرین شماره پذیرش فوق العاده مرحله اول بهمن تا 12156800 هست کلا 700تا دونه مونده 13 بهمن تموم بشه اصل حجم برای 10 و 11 بود که تمومه
کوییک rs : دروغ میگه از من 17 تیر بود فاکتور شده . سیستم اونا بروزرسانی نشده