ایلان ماسک مشابه بسیاری از ابرثروتمندان دنیا، علاقهمند خودروهای متنوع است؛ درحالیکه توجهی به خرید املاک نشان نمیدهد. از سویی دیگر، ایلان ماسک بنیانگذار یکی از مهمترین شرکتهای خودروسازی دنیا محسوب میشود و نگاه او به مدلهای مختلف، اهمیت دارد.
ایلان ماسک ۵۱ ساله و متولد افریقای جنوبی است. او در خانوادهای با شرایط اقتصادی مناسب و بالاتر از سطح متوسط متولد شد اما بدون تکیه بر کمکهای خانوادگی، شرکتهای مختلف در زمینههای متفاوت را بنیان نهاد. به عنوان یک کار آفرین و انسان دارای قدرت مالی، ایلان ماسک مهمترین شخصیت قرن ۲۱ محسوب میشود. او با دارایی ۲۱۰ میلیارد دلار تخمینی در آبان ۱۴۰۱، ثروتمندترین انسان جهان است.
نکات جالبی در میان خودروهایی که ایلان ماسک دارد یا قبلا خرید و فروش کرده، دیده میشود. مثلا علاقهی خاص او به مدلهای اسپرت آلمانی محرز است؛ اما ظاهرا، علاقه چندانی به خودروهای امریکایی و ژاپنی ندارد. همچنین، در سابقهی معاملاتی او، انواع پورشه، آئودی و بیامو دیده میشود اما خبری از مرسدس بنز نیست.
در ادامهی مطلب، تعدادی از خودروهای ایلان ماسک به ترتیب زمان خرید معرفی شدهاند. این احتمال وجود دارد که بعضی از مدلهای تحت مالکیت او از دید رسانهها و خبرنگاران مخفی مانده باشند.
بی ام و ۳۲۰i ساخت ۱۹۷۸
اولین خودرویی که ایلان ماسک با درآمد شخصیاش خرید، ۳۲۰ کلاسیک است. این مدل، به نسل اول سری ۳ تعلق دارد و ایلان ماسک در سال ۱۹۹۴ بعد از ۱۶ سال کارکرد به قیت ۱۴۰۰ دلار خرید. بهگفتهی او، خودرو در ابتدا شرایط مناسبی نداشت و به مرور زمان، تعمیر شد.
بیامو ۳۲۰i با موتور ۲ لیتر، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتنمتر گشتاور داشت. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت بود.
مکلارن F1 ساخت ۱۹۹۷
ثروتمندترین مرد جهان، دوران جوانی را به تاسیس شرکت و فعالیتهای وقتگیر گذراند. او خیلی زود به ثروت میلیون دلاری رسید و زمانیکه ۲۸ ساله بود، یکی از شرکتهای تحت مالکیتاش به نام Zip2 را فروخت. این معامله، ازش ۳۰۵ میلیون دلاری داشت که بین ایلان ماسک و برادرش تقسیم شد.
ایلان در سال ۱۹۹۹، یکی از ۷ مکلارن F1 وارد شده به امریکا را خرید. این ابرخودروی نقرهای رنگ، سالها توسط ماسک استفاده میشد. او بارها فاصلهی ۶۰۰ کیلومتری بین شهرهای لسانجلس تا سانفرانسیکو را با مکلارن F1 پیمود.
سال ۲۰۰۷، زمانیکه کارکرد خودرو به ۱۸ هزار کیلومتر رسیده بود، ایلان ماسک به همراه یک سرنشین، تصادف سختی با مکلارن F1 داشت. خسارت سنگین به خودرو وارد شد اما ماسک و دیگر مسافر F1 صدمهای ندیدند. در نهایت، ایلان ماسک تصمیم به فروش ابرخودروی نقرهای رنگ گرفت. او بعدها اعلام کرد، مصرف بالا و آلایندگی مکلارن F1 مورد توجه خبرنگاران بود و عملکرد او در حمایت از محیط زیست را تحت تاثیر قرار میداد.
لوتوس اسپریت وت نلی ساخت ۱۹۷۶
در فیلم سینمایی جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me) سال ۱۹۷۷، از خودروی لوتوس اسپریت برای رانندگی شخصیت اصلی فیلم استفاده شد. در فیلم، لوتوس قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی دارد و جیمز باند با فشار یک دکمه، از خودرو برای تردد زیر آب استفاده میکند.
در واقع خودروی واقعی با قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی وجود ندارد. برای فیلم، یک زیردریایی به شکل خودرو ساخته شد تا هنگام فیلمبرداری زیر آب، جایگزین لوتوس اسپریت جیمز باند شود. این مدل توسط شرکت perry oceanographic inc تولید و وت نلی (Wet Nellie) نام گرفت.
ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ با پرداخت مبلغ ۵۵۰ هزار پوند (معادل ۶۴۰ هزار دلار)، وت نلی استفاده شده در فیلم جیمز باند را از حراجی RM خریداری کرد.
فورد مدل T ساخت ۱۹۲۰
ایلان ماسک به عنوان فردی تاثیرگزار بر اقتصاد جهانی، نگاهی ویژه به هنری فورد دارد. شرکت فورد با ابتکارات هنری فورد توانست تولید انبوه خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را ممکن کند. مهمترین محصول فورد با نام مدل T، از ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ به تعداد ۱۵/۵ میلیون دستگاه تولید شد و حدود ۵۰ سال، پرفروشترین خودروی تاریخ باقی ماند.
حضور مدل T در کلکسیون ایلان ماسک باتوجه به علاقهی او به صنعت خودروسازی و هنری فورد، عجیب نیست. ماسک احتمالا نامگذاری خودروهای تسلا به شکل مدل S، X، Y و ۳ را از فورد مدل T الهام گرفته است.
جگوار E تایپ رودستر ساخت ۱۹۶۷
یکی از معدود خودروهای انگلیسی که تحسین انزو فراری را برانگیخت، جگوارE تایپ بود. ایلان ماسک در سن ۱۷ سالگی برای اولینبار، این خودرو را از نزدیک دید و تصمیم به خرید E تایپ گرفت. ایلان ماسک E تایپ رودستر قرمز رنگ را در کلکسیون شخصی خود دارد اما معتقد است خرابیهای متعدد مانع از لذت رانندگی با آن میشود.
بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ سری اول جگوار E تایپ تولید شد. این خودرو با دونوع پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳/۸ و ۴/۲ لیتری، قدرت مشابه ۲۶۵ اسب بخار داشت. در زمان تولید، E تایپ به نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر برساعت میرسید و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه داشت. قیمت کلسیونی این خودرو در نسخههای مختلف، امروزه ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآورد میشود.
بیامو M5 تیونینگ هامان ساخت ۲۰۰۶
پیشرانهی ۱۰ سیلندر، مدتی کوتاه برای تولیدات بیامو استفاده شد. این موتور ۵ لیتری برای M5 قدرت ۵۰۰ اسب بخار فراهم میکرد اما مهندسان هامان، توانستند قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار برسانند. نهایت سرعت محدودشده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت هم در نسخهی هامان به ۳۲۰ کیلومتر برساعت رسید.
ایلان ماسک با خرید M5 هامان در سال ۲۰۰۶، خودرویی چهاردر برای تردد روزانه و خانوادگی تهیه کرد. با این ترفند، جلب توجه عمومی از او و فرزندانش کمتر شد.
آئودی Q7 ساخت ۲۰۱۰
دیگر خودروی ایلان ماسک برای تردد روزانه آئودی Q7 بود که سال ۲۰۱۰ خرید. او در همان زمان نیز، یکی از ثروتمندترین انسانهای جهان بود اما از انتخاب خود در کلاس شاسیبلند، پشیمان شد.
براساس اخبار غیررسمی، انتقادات ایلان ماسک از طراحی آئودی Q7 منجر به خلق تسلا مدل X با حالت خاص درهای عقب و صندلیهای سه ردیفه شد. ماسک با فرزندان پرشمار، علاقهمند خودرویی بود که برای سوار و پیادهشدن افراد قد کوتاه یا بلند قد، راحت باشد. همچنین هر سرنشین بدون مزاحمت برای سرنشینان ردیف دوم، به آسانی بتواند از صندلی ردیف سوم استفاده کند. این شرایط، با درهای فالکون وینگ (بال شاهین) تسلا مدل X ممکن شد.
پورشه ۹۱۱ توربو ساخت ۲۰۲۱
یکی از جدیدترین خودروهای خریداریشده توسط ایلان ماسک، پورشه ۹۱۱ توربو است. میلیادر مشهور، هنوز با این خودرو درحال رانندگی دیده نشده و البته خوب میداند که رانندگی با محصول پرچمدار پورشه، انتقادات ناخوشایندی از سوی حامیان محیط زیست خواهد داشت. به هر شکل، پورشه ۹۱۱ نقش مهمی در موفقیتهای ایلان ماسک و برند تسلا دارد.
ماجرای خرید سهام تسلا توسط ایلان ماسک، روایتهای گوناگون دارد. در یکی از این موارد، گفته میشود که ایلان تصمیم داشت پورشه ۹۱۱ خود را در سال ۲۰۰۳ به یک مدل تمام برقی تبدیل کند. تحقیقات او منجر به آشنایی با جفری استرابل (JB Straubel) شد که فارغالتحصیل ممتاز دانشگاه استانفورد در رشتهی مهندسی انرژی بود. استرابل ، ایلان ماسک را با آلان کوکُنی (Alan Cocconi) آشنا کرد. آلان در سال ۱۹۹۲ با همکاری چند مهندس دیگر، اقدام به تاسیس شرکتی به نام AC Propulsio برای تبدیل خودروهای بنزینی به برقی کرده بودند.
استارتآپ تسلا توسط مهندسانی از AC Propulsio به نامهای مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ اواسط دههی ۹۰ میلادی شکل گرفت اما تا سال ۲۰۰۳ فعالیت خاصی نداشت. آشنایی این افردا با ایلان ماسک و جذب سرمایهی ۷/۵ میلیون دلاری، منجر به شکلگیری تسلا موتورز با هدف عرضهی خودروهای تمام برقی شد. در نهایت، بدون آنکه پورشه ۹۱۱ ایلان ماسک به یک سوپراسپرت تمام الکتریکی تبدیل شود، بخش اصلی سهام تسلا به ارزش ۳۰ میلیون دلار خریداری شد. جفری استرابل نیز سمت مدیر ارشد فنی تسلا را تا سال ۲۰۱۹ در اختیار گرفت.
انوع تسلا از رودستر تا مدل S و سایبرتراک
براساس شنیدهها، ایلان ماسک به خودروهای تولیدی تسلا علاقهی زیادی دارد. او علاوهبر تست فنی و رانندگی با انواع تسلا در اطراف کارخانه، مدلهای متنوعی از محصولات قدیمی و مدرن را به گاراژ شخصی خود منتقل کرده است.
تسلا رودستر نسل اول که بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تولید شد، نقش بسیار مهمی در موفقیت تجاری شرکت سازنده داشت. این خودروی اسپرت تمام برقی، براساس پلتفرم لوتوس الیزه، ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و ۳/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید.
علاقهی ایلان ماسک به تسلا رودستر قدیمی به حدی بود که تصمیم گرفت نسخهی ۲۰۱۰ تحت مالکیت خود را با موشک اسپیس X به فضا بفرستد. این خودرو همراه یک آدمک مجهز به لباس فضانوری، از سال ۲۰۱۸ تا کنون در مدار زمین قرار دارد.