تصادف جزئی جداییناپذیر از اتفاقات روزمره روی کره خاکی است و بسیاری از رانندگان در زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه میکنند. در گذشته احتمال صدمه جدی به سرنشینان در تصادفات خیلی بالا بود. اما خودروهای امروزی آنقدر مدرن و پیشرفته هستند که در کنار حفاظت عالی از جان سرنشینان در سوانح، میتوانند حتی از وقوع تصادف در برخی سناریوهای معین جلوگیری کنند. حالا مرسدس بنز به عنوان یکی از خودروسازان پیشگام به دنبال اینست که احتمال وقوع تصادف را در تمامی سناریوها تا سال 2050 به صفر برساند.
مرسدس بنز ویژن زیرو یک برنامه بلندپروازانه
برنامه مرسدس بنز برای حذف تصادف از جادهها، ویژن زیرو (Vision Zero) نام دارد. با این برنامه بلندپروازانه، اشتوتگارتیها میخواهند سیستمهای کمک راننده پیشرفته را به زیرساختهای شهری متصل کنند. نتیجه این امر درک بهتر از شرایط و محیطهای خطرناک با احتمال تصادف بالاست.
بر اساس برنامه ویژن زیرو، مرسدس بنز قصد دارد تا سال 2030 میزان تلفات یا صدمات جدی به سرنشینان محصولات خود را در سوانح جادهای به نصف رقم سال 2020 برساند. تا سال 2050 هم این کمپانی پیشگام میخواهد احتمال وقوع تصادف را در تولیدات خود بطور کامل از بین ببرد. به عبارت بهتر اشتوتگارتیها در صدد هستند در سال 2050 هیچ خودرویی از مرسدس بنز دچار تصادف نشود.
سیستمهای کمک راننده پیشرفته، لازمه تحقق ویژن زیرو
برنامه ویژن زیرو کمی خوشبینانه به نظر میرسد و حتما خواهید پرسید مرسدس بنز چگونه این هدف را محقق خواهد کرد؟ در پاسخ باید گفت تجهیز خودروها به سیستمهای خودران بسیار پیشرفته یکی از لازمههای این امر است. در حال حاضر خودروهای مدرن مرسدس بنز، دارای 40 سیستم کمک راننده فعال هستند که در سناریوهای معین یا از وقوع تصادف پیشگیری میکنند و یا از شدت برخورد میکاهند.
سیستم ترمز اضطراری خودکار و دستیار فرمان دو مورد از بهترینها در این زمینه هستند. بجز اینها میتوان به سیستم Pre-Safe Sound نیز اشاره کرد که در صورت تشخیص حتمی بودن وقوع تصادف، تنها چند میلی ثانیه قبل از برخورد، صدای مخصوصی پخش میکند. این صدا احتمال صدمه به گوش و کمشنوایی ناشی از صدای بلند لحظه تصادف را کاهش میدهد!
متغیر غیرقابل کنترلی به نام رفتار سایر رانندگان
احتمالا خواهید گفت مرسدس بنز برای پیشگیری از تصادف فقط روی محصولات تولیدی خود میتواند سیستمهای پیشرفته نصب کند. پس رفتار سایر رانندگان چگونه مدیریت خواهد شد؟ اشتوتگارتیها در پاسخ به این امر میگویند رفتار سایر رانندگان همواره یک متغیر غیرقابل کنترل از معادله است. با وجود این میتوان با ایجاد تغییراتی در زیرساختهای ترافیکی، تا حدودی به مقابله با آن پرداخت. این تغییرات که شامل تغییرات فیزیکی نیز میشوند، معلوم نیست چه زمانی و چگونه پیاده خواهند شد.
کمپانی آلمانی برای اجرای دقیقتر و بهینهتر تغییرات، بیش از 5000 تصادف رخ داده در 50 سال گذشته را به دقت بررسی کرده است. جالب آنکه اطلاعات حاصل از این تصادفات توسط سیستم Road Safety Dashboard مورد استفاده قرار میگیرد. هنگام نزدیک شدن خودرو به محل وقوع هر یک از این تصادفات، سیستم مذکور با پخش هشدار به راننده اطلاع میدهد که آن نقطه حادثهخیز است.
پل دیک (Paul Dick) مدیر بخش ایمنی خودروهای گروه مرسدس بنز، در این رابطه میگوید:
«ما در مرسدس بنز رویای خود از یک زندگی بدون تصادف را دنبال میکنیم. به عبارت دیگر هیچ تصادفی برای محصولی از مرسدس بنز. ما با تمام سرعت به تلاشهایمان برای دستیابی به این هدف ادامه میدهیم. اتوماسیون بالا و رانندگی خودران از فاکتورهای کلیدی در تحقق این هدف هستند. ایمنی خودرو همیشه یکی از مشخصههای اصلی برند مرسدس بنز بوده و ما میخواهیم این مشخصه را در آینده به مراتب تقویت کنیم.»