آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

 

آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

 

بدون شک در تمام کشورها دنیا، نیاز به مدل‌های ارزان قیمت و باکیفیت وجود دارد. ابعاد کوچک این خودروها، مناسب تردد در ترافیک و معابر شهری است؛ درحالی‌که مصرف سوخت پایین و هزینه نگه‌داری مناسب نیز فراهم می‌کنند.

از اولین سال‌های تولید خودرو، مردم شرق آسیا به مدل‌های کوچک و ارزان‌قیمت علاقه نشان دادند. جمعیت زیاد در شهرهای شلوغ و اوضاع اقتصادی نامناسب مردم ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، منجر به ظهور سبک خاصی از خودروها به نام کی کار (Kei car) شد.

کی کار ژاپن

کی‌کار از نظر کلاس خودرو، در گروه میکرو یا اولترا مینی طبقه‌بندی می‌شود. یک مدل کی‌کار، معمولا هاچبک دودر یا چهاردر است اما به شکل مینی‌ون چهارنفره یا وانت هم تولید دارد. طول این نوع خودروها، ۳/۵ تا ۴ متر است و معمولا با عرض بدنه‌ی ۱/۵ متر همراه ارتفاع سقف ۲ متر ساخته می‌شود.

ابعاد، طراحی بدنه و فضای سرنشین در کی‌کار

طراحی کی‌کار امروزی به گونه‌ای است که برای افراد بلند قد تا ۱/۹ متر نیز قابل استفاده باشد. به بیان بهتر، یک سرنشین با قامت معمول در کشورهای مختلف جهان، به‌راحتی در کی‌کار می‌نشیند و فاصله‌ی مناسب سر تا سقف دارد. از سویی دیگر، افراد چاق و پهن پیکر، معمولا در صندلی عقب کی‌کار فضای کافی و راحتی ایده‌آل ندارند.

کی کار

به بیان بهتر، صندلی جلو در اکثر خودروهای کی‌کار امروزی برای افراد با اندازه‌های مختلف (حتی چاق و بلند قد) مناسب است. مدل‌های بزرگ کی‌کار، مثل نیسان ساکورا، نیسان دایز، سوزوکی آلتو و سوبارو استلا، با توجه به راحتی برای سرنشین جلو ساخته شده‌اند.

آیا کی کار فقط در ژاپن تولید و فروخته می‌شود؟

البته ژاپن، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی کی‌کار است و مشتریان پرتعداد ژاپنی برای این قبیل خودروها وجود دارند؛ اما کشورهای دیگر نیز خریدار کی‌کار هستند.

کی کار سوزوکی

به دلایل مختلف، معمولا مردم شرق آسیا، شامل اندونزی، تایلند، مالزی، ویتنام و بنگلادش، در امور مختلف از بازار ژاپن الگو می‌گیرند و البته خریدار کی‌کار هستند تا در شلوغی شهرها و خیابان‌های باریک، استفاده کنند. از سویی دیگر، این نوع خودروها معمولا برای مردم کره جنوبی، جذابیت کمتری داشتند؛ احتمالا به این دلیل که ترافیک شهری در اکثر شهرهای کره، چندان سنگین نیست و معابر عریض هستند.

کابین کی کار
کابین کی کار سوزوکی اسپاسیا

سه کشور دیگر، شامل هند و چین و پاکستان نیز، بازار بزرگ کی‌کار محسوب می‌شوند. این کشورها، میزبان خط مونتاژ مدل‌های مختلف کی‌کار نیز هستند.

معایب و مزیت‌های کی‌کار به عنوان یک خودروی شهری

طبیعتا کی‌کار اساسا برای تردد داخل شهر طراحی شده است. هرچند که سفرهای بین شهری با هر نوع خودرو حتی کی‌کار نیز غیرممکن نیست اما محدودیت‌ فضا، راحتی سرنشینان عقب و ایمنی نامناسب در هنگام حوادث سنگین بزرگراه، مهم‌ترین نکات منفی در این نوع خودروها محسوب می‌شوند.

فراتر از قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین و ابعاد کوچک که همگی نکات مثبت در خودروهای شهری هستند، مزایای دیگری نیز برای کی‌کار وجود دارد که آنها را از هاچبک‌های معمولی متمایز می‌کند.

آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

سقف بلند برای کی‌کار قابلیتی بسیار مهم است. این موضوع باعث می‌شود، حمل بار با کی‌کار، تسهیل شود. کشیدگی بدنه در حدود ۴ متر، به معنی فضای مناسب پشت راننده است که می‌تواند برای سرنشینان یا اجسام بزرگ مفید و کاربردی باشد.

به بیان بهتر، کی‌کار برای دو نوع کاربری در مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است. خصوصا در نسخه‌های مجهز به در عقب کشویی مشابه مینی‌ون، کی‌کار یکی از پرکاربردترین خودروهای استفاده شده برای تاکسی محسوب می‌شود. طبیعتا کی‌کار با این شرایط، مناسب حمل بار و مرسولات نیز هست.

دایهاتسو هایجت

بازار ایران برخلاف بسیاری دیگر کشورهای دنیا، نسبت به خودروهای کلاس ون و مینی‌ون، بی‌توجه است. مسافربری و حمل بار با انواع ون کوچک یا بزرگ، منحصر به جوامع کم‌درآمد نیست و سراسر جهان را شامل می‌شود. نگاهی به خیابان‌های غرب اروپا این موضوع را نشان می‌دهد.

واردات کی‌کار به ایران، می‌تواند مثل یک تیر و چند نشان عمل کند. از یک سو نیاز بسیاری از مردم به یک خودروی کوچک و کم‌مصرف شهری را رفع می‌شود. از سویی دیگر، شرایط رانندگان تاکسی و حمل بار را بهبود دهد. البته نباید فراموش کرد که حالت رویایی با تردد میلیون‌ها کی‌کار در ایران، تاثیری شگفت‌انگیز بر مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت.

بررسی چند کی‌ کار پرفروش ساخت ژاپن

باتوجه به اینکه اساسا کی‌کار خودرویی داخل شهری است، شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از پیشرانه‌ی تمام برقی دارد؛ چراکه شارژ خودرو در ساعات پایان شب یا بامداد، امکان‌پذیر است و طی روز، توان پیمایش کافی فراهم می‌شود. البته ابعاد کوچک کی‌کار با موتور بنزینی کم‌حجم، مصرف سوخت پایین ارائه می‌کند؛ پس لزوما نیازمند هیبرید یا تمام برقی بودن نیست چراکه موتور الکتریکی و باتری، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و می‌توانند کی‌کار را از حالت اقتصادی خارج کنند.

هوندا N باکس

پرفروش‌ترین کی‌کار ژاپن طی ۷ سال اخیر، هوندا N باکس است. نسل دوم این خودرو، سال ۲۰۱۷ معرفی شد و هم‌اکنون با دو پیشرانه‌ی تنفس طبیعی یا توربوشارژ ۶۶۰ سی‌سی تولید می‌شود که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۵ تا ۱۶ ثانیه دارند.

هوندا ان باکس

هوندا N باکس در نسخه‌ی پایه، ۵۸ اسب بخار قدرت دارد و برای مدل توربوشارژ، ۶۴ اسب بخار ارائه می‌دهد. تمامی مدل‌های N باکس مجهز به گیربکس CVT هستند و میانگین مصرف سوخت ۳/۵ تا ۴ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم می‌کنند. همچنین ترمز خودکار (تصادف از جلو) و هشدار خروج از خط نیز، آپشن‌های استاندارد هستند.

نسخه‌ی پایه از هوندا N باکس حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد اما همراه با آپشن‌های لوکس و سیستم دو دیفرانسیل، در ژاپن به قیمت ۲۰ هزار هزینه فروخته می‌شود.

نیسان ساکورا EV

امسال، اولین کی‌کار تمام برقی نیسان معرفی شد. ساکورا فعلا فقط با بدنه‌ی چهاردر معمولی تولید می‌شود و فاقد نسخه‌ی مینی‌ون است.این خودرو با طول بدنه‌ی ۳/۴ متر، کی‌کار بزرگ و جادار مناسب حمل بار نیست؛ اما برای تردد شهری کاربرد دارد.

نیسان ساکورا

ساکورا از یک موتور برقی ۶۴ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتن‌متر همراه باتری لیتیون یون ۲۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. توان پیمایش خودرو با هر شارژ، ۱۸۰ کیلومتر است. ساکورا برقی نسبت به یک کی‌کار بنزینی، گشتاور بالاتری دارد، به همین دلیل شتاب‌گیری بهتری با نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌دهد.

نیسان ساکورا EV علاوه‌بر ژاپن در انگلیستان نیز فروخته خواهد شد. قیمت مدل پایه، ۱۴ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

 

 دایهاتسو تنتو و دایهاتسو هایجت

دایهاتسو زیرمجوعه‌ی تویوتا محسوب می‌شود و برندی محبوب برای مدل‌های اقتصادی ساخت ژاپن است. تنتو (Tanto) عنوان پرفروش‌ترین خودروی دایهاتسو را دارد و هایجت، برای باربری یا حمل مسافر تولید می‌شود. تنتو و هایجت از نظر پیشرانه و تجهیزات فنی، مشابه هستند.

دایهاتسو تنتو
دایهاتسو تنتو

نسل اول تنتو سال ۲۰۰۳ معرفی شد و امروزه با نسل چهارم، در ژاپن تولید می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۴ تا کنون، رتبه‌ی دوم یا سوم پرفروش‌ترین کی‌کار ژاپن را دارد. مدل جدید، تنتو سال ۲۰۱۹ با دو نوع پیشرانه معرفی شد.

نسخه‌ی پایه از دایهاتسو تنتو و هایجت، موتور ۳ سیلندر ۶۵۸ سی‌سی تنفس طبیعی با قدرت ۵۸ اسب بخار و گشتاور ۶۴ نیوتن‌متر دارد. این خودروها، با وزن خالص ۸۸۰ تا ۱۰۵۰ کیلوگرم، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کنند.

دایهاتسو هایجت کارگو
دایهاتسو هایجت کارگو

قیمت مدل پایه از دایهاتسو تنتو  و هایجت مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT و موتور ۵۸ اسب بخار، ۱۰ هزار دلار است. در کمال تعجب، این خودروها نسخه‌ی توربوشارژ با قدرت ۶۴ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ نیوتن‌متر، همراه امکانات لوکس در کابین و سیستم دو دیفرانسیل نیز دارند.

سوزوکی اسپاسیا

از نظر فنی تفاوت خاصی بین سوزوکی اسپاسیا و دایهاتسو تنتو توربو دیده نمی‌شود. محصول سوزوکی هم، دارای موتور ۶۶۰ سی‌سی، با قدرت ۶۴ اسب بخار و گشتاور ۹۵ نیوتن‌متر است.

سوزوکی اسپاسیا

سوزوکی اسپاسیا از معدود خودروهای کی‌کار محسوب می‌شود که نسخه‌ی هیبرید با امکانات لوکس و سیستم دیفرانسیل دارد. برخلاف ایران، بسیاری از ثروتمندان ژاپن علاقه‌مند کی‌کار تجهیز شده، همراه با راننده‌ی شخصی هستند تا تردد آن‌ها در ترافیک، تسهیل شود.

 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کی کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ۱۴آذر : همانروزسخا وتکمیل وج هرهفته یک دروغ میگن سانروف نداریم .قطعه نداریم شروع کردن دارن میدن ۵۹۴واریزکردم ۱۰۰حواله خریدم ۷ماه خبری نیست همش دروغ میگن فک کنم میخوان قیمت ببرن بالا
Somayeh : پاسخ ب sr3 سلام، شما ک لطف کردید پیگیری کردید حالا کی قراره شاسی بشه پس؟ آخر خردادیم دیگه! موعد تحویل ۳۱خرداد بود
Sr3 : من صحبت کردم گفتن تولید شده فقط شاسی باید بشه
طاهر : ۲ اسفند ۱۴۰۲ نیمه شعبان ۳۲۰ ملیون ۹ اسفند ۱۴۰۳ سخا و تکمیل وجه همچنان در انتظار پلاس ها رو دارن میدن تند تند
شاهین G دهنمو سرویس کرد : کارشناس ها با هم هماهنگ هستن.امروز زنگ میزنی میگن کمبود قطعه،فردا زنگ میزنی میگه شروع کردیم،پس فردا زنگ میزنی میگه تاریخ سخا کیه،روز بعدش زنگ میزنی میگه از قبل عید فاکتور نزدیم،بعد زنگ میزنی میگه دو روزه شروع شده.بابا از اردیبهشت به من که ۱۴ سخا دارم،میگن نوبت بعدی شمایی.هر روز هر هفته همین حرفشونه.یه مشت دروغ گو.دزد،سران مملکت هم از خودشونن
شاهین پلاس : تکمیل وجه 20 اسفند سخا 22م یه مرحله رفت عقب ولی الان برگشت اماده تخصیص
Arash : سلام خدمت دوستان محترم تو این گروه کسی هست که فروردین تک میل وجه کرده باشه
وحید ۲۱ اسفند : دوباره رفت آماده تخصیص
حسین : فاکتور که بشی همون روز یا روز بعد پیامک میاد میگه به سایت فلان مراجعه کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : سلام آقای محمود رضا .افزایش قیمت شامل فوق العاده که وجه کامل ریخته فکر نکنم شود تو قرار داد هم امده
علیم : تحویل شهریور کی فاکتور میشه
سورن به رانا : بخاطر اینکه سورن قطع تولید شده تبدیل شدیم به رانا خیلیا اینجوری گرفتار شدیم
دوستان اتو : آقا کسی فاکتور نشده هنوز اعلام کنید
نگار : 6اسفند تکمیل وج کردم پیش فروش هنوز فاکتور نشدم
راهنمایی : سلام دوستان بزرگوار بنده رو راهنمایی میکنید من هفته گذشته یه 207 پانا مدل 11 1403 خرید کردم و ماشین کارکردش صفر بود. سر چه کیلومتری یا چند ماه بعد از تولید ماشین من باید برم برای سرویس اولیه!؟ باتشکر از شما
علی : سلام نه عزیز منظورشون اکستربم vx هست
حمیدرضا 7بهمن : سلام داداش زنگ زدم ولی گفتن هنوز فاکتور نشدی تا آخر این ماه انشاالله
چین : خودرو چینی با 30درصد تخفیف میفروشن اونوقت اینجا دنبال گرونی هستن
توحید ارومیه : سلام دوستان کسی از فوق العاده ها فاکتور نشده و فعلا هم نمیشه تا اسفند تمام نشه خودتونو اذیت نکنین این دوستانم بی محل کنید که خدا شفاشون بده