گره تولید خودروهای بی‌کیفیت توسط خودروسازان داخلی کجاست؟

 

گره تولید خودروهای بی‌کیفیت توسط خودروسازان داخلی کجاست؟

 

طی سالهای اخیر و علیرغم کاهش قابل توجه تیراژ خودروهای داخلی، همچنان معضل کیفیت به قوت خود باقیست و خودروسازان تاکنون نتوانسته اند تا راه حلی کارآمد را برای بهبود کیفی محصولات خود ارائه دهند، در همین رابطه معاون کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اظهارات اخیر خود به عدم تلاش کافی و فقدان انگیزه خودروسازان برای بهبود کیفیت محصولات اشاره کرده و نبود تعادل میان عرضه و تقاضا را به عنوان یکی از دلایل اصلی این موضوع مطرح کرده است.

درواقع، تولید بسیاری از خودروهای داخلی بر مبنای یک فرایند زیان ده صورت می‌گیرد. چندین سال متمادی است که خودروسازان در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند و به طرق مختلف خواستار افزایش قیمت خودروها شده‌اند. این افزایش قیمت در نهایت به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود و به همین خاطر تقاضا برای خودروهای اقتصادی روز به روز افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر، افزایش قیمت به شرطی منطقی و موجه است که ساختار خودروسازی‌ها و کیفیت محصولات آن‌ها اصلاح شود. در غیر این صورت تحمیل هزینه بالا اجحاف در حق مصرف‌کنندگان بوده و نارضایتی آن‌ها را به همراه خواهد داشت.

با این وجود، شرط بهبود کیفیت نیز تنها با افزایش نقدینگی خودروسازان تحقق پیدا می‌کند و مجددا بحث افزایش قیمت مطرح می‌شود. وجود این گره کور باعث فقدان انگیزه خودروسازان برای بهبود کیفیت محصولات شده و جای تعجبی ندارد صنعت خودروسازی کشور پیشرفت چندانی در سال‌های اخیر نکرده است.

با توجه گفته‌های اخیر نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بازار خودروی کشور یک بازار انحصاری است و دولت نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. رهایی از این شرایط در وهله اول مستلزم اصلاح ساختار خودروسازی‌ها است و افزایش قیمت به غیر از تحمیل هزینه اضافی روی دوش مصرف‌کنندگان و افزایش نارضایتی آن‌ها، نمی‌تواند تأثیر چندانی در بهبود عملکرد شرکت‌های خودروسازی داشته باشد. 

در حقیقت حتی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها نمی‌تواند موجب کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا در بازار شود. چون به هر حال در شرایط اقتصادی امروز، خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود و مصرف‌کننده مجبور به خرید است. افزایش قیمت کارخانه‌ای موجب افزایش قیمت بازار آزاد می‌شود و نباید انتظار داشت مشکل مربوط به عدم تعادل در بازار که یکی از دلایل اصلی فقدان انگیزه خودروسازان برای بهبود کیفیت محصولات است، با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها بهبود خاصی پیدا کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد