سرانجام پس از گمانه زنی های بسیار، اطلاعاتی نسبتا رسمی از جلسه معاون وزارت صمت با نمایندگان مجلس منتشر شده است و براین اساس برخی از شروط درج شده در آیین نامه واردات خودرو مشخص شده است. تعیین سقف قیمتی 20 هزار دلاری، تعرفه 10 الی 20 درصدی برای واردات خودروهایی با قیمت کمتر از 10 هزار دلار و تعیین محدودیت ارزی 1 میلیارد دلاری برای واردات خودرو از جمله این مواردند.
البته نمایندگان مجلس با تمام این شروط موافق نیستند وعقیده دارند که سقف قیمت 20 هزار دلاری و یا تعیین محدودیت ارزی می تواند بر روی نتایج واردات تاثیر عکس بگذارد. با این حال وزارت صمت ظاهرا یک پیشنهاد جانبی را نیز برای واردات گسترده تر خودرو مطرح کرده است که به تامین ارز از منشا صادراتی و تسهیل قوانین واردات به شرط سرمایه گذری و تولید خودروهای خارجی در ایران مربوط می شود.
پیشنهادی که با توجه به شدت تحریم های یک جانبه آمریکا و محدودیت های اقتصادی، کمی دور از اجرا به نظر می رسد.
از طرف دیگر با توجه به تورم بین المللی، شمارخودروهایی که می توان با قیمت کمتر از 10 هزار دلار وارد کشور کرد بسیار معدود است و به چند هاچ بک شهری ضعیف چینی و هندی محدود می شود. به عبارت دیگر چنانچه قرار به واردات یک خودرو شهری 9000 دلاری با تعرفه ای در حدود 20 درصد باشد، با نرخ فعلی دلار (در محدوده 32 هزار تومان) عملا با بازه قیمتی بیش از 300 میلیون تومان مواجه خواهیم بود که حتی چنین خودروهایی را نیز دور از دسترس قشر ضعیف جامعه قرار می دهد.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران میگوید: «در حال حاضر همه طرفها در بازار خودرو چه فروشنده و چه خریدار منتظر تعیین تکلیف واردات هستند از این رو حتی نوسانات نرخ دلار هم روی قیمتهای خودرو تأثیری نگذاشته است.»
نکته قابل توجه آن که حتی با گذشت یک ماه از تابستان که به طور معمول فصل خرید و فروش خودرو است باز هم بازار خودرو تکان نخورده و در رکود به سر میبرد؛ موتمنی در این ارتباط میگوید: «خروج مصرف کنندگان از بازار در شرایط فعلی یک امر طبیعی است زیرا متقاضیان ترجیح میدهند صبر کنند تا واردات خودرو انجام شود و سپس اقدام به خرید خودرو با کیفیت بهتری کنند و یا اینکه با ریزش قیمتها، خودرو با قیمت بهتری بخرند. بنابراین به نظر میرسد تا زمان انجام واردات خودرو، بلاتکلیفی بازار ادامه خواهد داشت.»