طرح ساماندهی صنعت خودرو در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این طرح بیشتر در راستای آزادسازی واردات خودرو از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح و در نهایت نیز در صحن مجلس مصوب شد. طرح مذکور هفت بار از سوی شورای نگهبان برگشت داده شد و هر بار نیز مجلس پس از اصلاحاتی آن را برای تصویب به شورای نگهبان ارسال کرده است. در نهایت بحث و بررسی انجام شده از ابتدای سال جاری، به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو منجر شد. بر اساس ماده ۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین کند. با این حال جزئیات آییننامه واردات خودرو که قرار بود در خرداد ماه منتشر شود، هنوز منتشر نشده است و فقط حدس و گمانهایی در مورد آن وجود دارد.
جلال رشیدی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره بخشی از جزئیات تدوین آییننامه واردات خودرو، گفت: این آییننامه از سوی وزارت «صمت» تدوین شده که از نظر بنده ایرادات اساسی و جدی به آن وارد است.
وی درباره بخشی از جزئیات این آییننامه بیان کرد: در این آییننامه برای واردات خودرو سقف دلاری در نظر گرفته شده است و از نظر بنده این سقف دلاری بسیار پایین است، اصلا قرار نبود که سقف دلاری در نظر گرفته شود بلکه قرار بود که واردات با تعرفه کنترل شود یعنی برای خودرو با قیمت پایین تعرفه پایین و قیمت بالا تعرفه بالا در نظر گرفته شود.
نماینده مرودشت در مجلس ادامه داد: در واقع خودروهایی که میتوانست شامل واردات شود با این سقفی که در نظر گرفته شده از لیست حذف میشوند.
رشیدی با اشاره به دیگر ایراد این آییننامه گفت: متاسفان این آییننامه طوری تنظیم شده که منافع ۲ خودرو ساز را تامین میکند، علیرغم اینکه ما نگاهمان این بود، انحصاری که در فضای صنعت خودروسازی وجود دارد در گام اول با واردات با آن مقابله شود اما متاسفانه برایند این آییننامه به این نوعی است که نه تنها این انحصار شکسته نمیشود بلکه منافع این ۲ خودروساز تامین شده که این موضوع جای نگرانی دارد.
وی اضافه کرد: ایراد جدی دیگر این است که تعرفههایی که برای همین سقف دلاری در نظر گرفته شده، تعرفههای زیادی است و متاسفانه نسبت به گذشته تغییری نکرده ؛ با این آییننامه ما یک خودروی کاملا ارزان قیمت از لحاظ دلاری را که اگر تعرفه آن مناسب بود میتوانستند مردم با درآمد پایین و متوسط جامع هم بخرند اما با این تعرفهای که در نظر گرفته شده یک خودرو ارزان قیمت به یک خودرو لوکس تبدیل شده که اتفاق خوبی نیست.
نماینده مرودشت افزود: در این آییننامه برای خودروهایی تا سقف ۱۰ هزار دلار ۴ درصد عوارض و ۶ درصد گمرکی در نظر گرفته شده، اما برای قیمت خودروهای بالاتر به صورت دقیق در آییننامه چیزی نیامده و به مصوبات قبل استناد کردهاند.
رشیدی تاکید کرد: در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردند بسیاری از خودروها از لیست حذف میشوند همچنین با تعرفه در نظر گرفته شده خودروهای حداقلی هم قیمتشان افزایش مییابد. وی بیان کرد: با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم و مواردی که در آییننامه گنجانده شده، نفوذ موثر خودروسازیها در تنظیم آییننامه مشهود است. نماینده مرودشت در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیتهای دیگری مانند حجم موتور و عیره هم در این آییننامه برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است؟ گفت:صراحتا در این آییننامه به این موضوع اشاره نشده اما به مصوبات قبلی ارجاع داده شده است که قطعا این محدودیتها هم در نظر گرفته شده است.