پژو ۲۰۷، رانا پلاس و اخیراً ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشهای یا همان پانوراما معرفی شدهاند. قبلاً برخی ویدئوهای پربازدید در شبکههای مجازی به مشکلات این سقف از جمله نفوذ آب اشاره کرده بودند اما چند وقتی هست که اخبار عجیبی درباره مشکل شکستن سقف شیشهای یا همان پانوراما پژو ۲۰۷ منتشر شده است. ظاهراً برخی مالکان این خودرو در زمان پنچر شدن و جک زدن در یک طرف شاهد ترکخوردگی و شکستگی سقف شیشهای خودروی خود بودهاند.
گفته شده این اتفاق در صورت رخ دادن به ستونهای ۲۰۷ مربوط خواهد بود. برخی افراد نیز راهحل رفع این مشکل را جک زدن از وسط خودرو و ایجاد نیروی متوازن به منظور جلوگیری از شکستن سقف شیشهای محصولات ایرانخودرو دانستهاند.
ایران خودرو برای پاسخ به این ابهام، در نمایشگاه خودروی تهران، یک جک را زیر خودروی ۲۰۶ پانوراما قرار داد تا اثبات کند که چنین مشکلی برای این خودرو وجود ندارد.
پژو ۲۰۷ از همان پیشرانه TU5 مشهور با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر استفاده کرده است. در ماههای آینده نسخه MC (مولتی کالر) این خودرو تولید خواهد شد که به پیشرانه TU5P با خروجی ۱۱۳ اسبی و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر مجهز میشود. این پیشرانه نسخه بهبود یافته TU5 بوده و با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همکاری میکند. از جمله تغییرات ۲۰۷ دو رنگ نسبت به مدل عادی میتوان به تریم رنگی در بدنه و کابین اشاره کرد.
۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای هم یکی دیگر از ابتکارات ایرانخودرو برای بهروز نگه داشتن این خودروی پیر است. این هاچبک سالخورده تفاوت چندانی با مدلهای عادی ندارد و تنها از سقف شیشهای و برخی جزئیات دیگر همچون رینگ آلومینیومی استاندارد سود میبرد.
بهروزرسانی:
بعد از انتشار این اخبار که نگرانیهایی را برای مالکان در پی داشت؛ شرکت ایرانخودرو با انتشار بیانیهای وقوع چنین اتفاقی را رد کرد.
در بیانیه شرکت ایرانخودرو آمده است:
پیرو انتشار مطالبی پیرامون آسیب دیدن سقف شیشهای پژو ۲۰۷ هنگام جک زدن خودرو به استحضار میرساند این موضوع اساساً کذب بوده و تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.
این خودروساز با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی دال بر این موضوع در شبکه خدمات پس از فروش گزارش نشده است اظهار میدارد:
در حال حاضر تمامی خودروهای دارای سقف شیشهای، در دوره گارانتی بوده و بدیهی است، در صورت وقوع چنین موضوعی، مشتریان برای جبران خسارت به نمایندگیهای مجاز مراجعه میکردند، اما تاکنون هیچ مراجعهای به شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو برای این موضوع صورت نگرفته است.
به منظور تنویر افکار عمومی و اطلاع دقیق مشتریان از ایمنی سقف شیشهای محصولات یادآور میشود، بر خلاف سقف خودروهای عادی که از یک لایه ورق ساخته شده است، سقف خودروهای پانوراما بهصورت یک مجموعه کلاف تقویتشده هفتتکه و با ورق ضخیمتر تا میزان ۴۰ درصد تولید میشود و این امر موجب افزایش استحکام کل بدنه به خصوص در آزمونهای پیچش و خمش بدنه نسبت به خودرو سقف فلزی شده است.
شیشه سقف دستکم پنج میلیمتر با قطعات صلب بدنه فاصله دارد. میزان تغییر شکل بدنه اندازهگیری شده در آزمونهای مرتبط، چند دهم میلیمتر است و در حالتهای بسیار شدید و مخرب آزمون پیچش و خمش تا حداکثر دو میلیمتر میرسد.
چنانچه استفاده از جک باعث تغییر شکل بدنه و شکسته شدن شیشه سقف میشد، در این خودروها و همچنین خودروهای معمولی، شیشههای جلو و عقب خودرو نیز شکسته شود که چنین امری اتفاق نمیافتد و هیچگونه ریسکی متوجه این خودروها نیست.