کوییک S، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

 

کوییک S، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

 

با توجه به شرایط بازار خودروی کشورمان، سایپا کوییک یکی از خودروهایی است که طی چند سال اخیر موردتوجه خریداران قرار گرفته و فروش بالایی داشته است. به همین دلیل، سایپا هم از این موفقیت به که به لطف بازار انحصاری حاصل شده نهایت استفاده را برده و نسخه‌های مختلفی از این خودرو را با اضافه کردن حروف انگلیسی گوناگون به بازار عرضه کرده است! جدیدترین عضو این خانواده، کوییک S است که چند وقتی است راهی بازار شده است. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

معرفی کلی کوییک S

کوییک یک کراس هاچ‌بک کوچک است که بر اساس تیبا ۲ یا همان هاچ‌بک شکل گرفته است و در اسفند سال ۱۳۹۵ رونمایی شد. در کوییک، طراحان سایپا با بازطراحی کامل دماغه و همین‌طور تغییرات بزرگی در قسمت عقب، هویت متفاوتی نسبت به تیبا ۲ ایجاد کرده‌اند. البته طراحی قسمت جلوی خودرو از ساینا گرفته شده و چراغ‌ها کاملاً با این سدان جمع‌وجور یکسان هستند ولی به لطف طراحی جدید سپر و جلوپنجره، شاهد فرم پخته‌تری هستیم. در عقب نیز چراغ‌های دوتکه و انتقال جا پلاک به روی درب صندوق، نمای متفاوتی را نسبت به تیبا ۲ ایجاد کرده‌اند. همچنین به سبک همه خودروهای کراس، در کوییک هم شاهد روکش‌های پلاستیکی در دهانه گلگیرها، محافظ‌های نقره‌ای در زیر سپرها و ریل‌های روی سقف هستیم.

کوییک S

تغییرات کوییک S

پس از عرضه کوییک به بازار و استقبال خریداران، سایپا سریعاً دست‌به‌کار شد و نسخه‌های جدیدی از آن را ارائه کرد. نسخه اول، کوییک R بود که با طرح دورنگ بدنه به بازار آمد. پس از آن نیز سایپا مدل جدید کوییک S را به بازار فرستاد که یک فیس‌لیفت جزئی محسوب می‌شود. تنها تغییر ظاهری کوییک S در قسمت جلو صورت گرفته است یعنی جایی که شاهد سپر و جلوپنجرهٔ جدیدی هستیم. اصلی‌ترین ویژگی در این قسمت خطوط مشکی‌رنگی هستند که چراغ‌های جلو را به قاب مه شکن‌ها و دی‌لایت‌ها متصل کرده‌اند. گفته شده این طراحی از چهره یوز ایرانی الهام گرفته است اما قضاوت در مورد اینکه آیا این تغییرات توانسته ظاهر کوییک را زیباتر و مدرن‌تر کند یا نه، با شما. درهرصورت، در کوییک S هنوز هم سایز کوچک رینگ‌ها (که همچنان فولادی و با قالپاق هستند) کاملاً توی ذوق می‌زند و لطمهٔ بزرگی به ظاهر خودرو وارد کرده است؛ بنابراین، بهتر بود سایپا در این نسخهٔ جدید از رینگ‌های بزرگ‌تر آلومینیومی استفاده می‌کرد تا ظاهر خودرو جذاب‌تر شود.

کوییک S

در داخل کوییک S نیز شاهد همان داشبورد و طراحی کلی هستیم ولی حالا در اینجا غربیلک فرمان جدید D شکلی ارائه شده که قبلاً آن را در کوییک اتوماتیک دیده بودیم. این غربیلک ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به کوییک معمولی دارد هرچند که در اینجا خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک نیست و جای آن‌ها کور شده است. علاوه بر این، در کوییک S طراحی صفحه آمپر هم تغییر کرده و یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانه آن تعبیه شده که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان می‌دهد. همین دو تغییر نه‌چندان بزرگ، حال و هوای کابین کوییک S را بهتر از قبل کرده‌اند. البته سایپا این خودرو را در نسخه دیگری بنام کوییک G هم ارائه کرده که از طراحی جدید داشبورد و تجهیزات بیشتری سود می‌برد. در کوییک G کنسول میانی کاملاً بازطراحی شده و با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر لمسی در بالا، بسیار مدرن‌تر و بهتر به نظر می‌رسد. البته کوییک G هنوز به بازار عرضه نشده است.

کوییک S

تجهیزات کوییک S

کوییک S از لحاظ تجهیزات، پیشرفت چندانی نسبت به کوییک معمولی نداشته است که این یعنی هنوز هم با خودروی بسیار فقیری از لحاظ امکانات طرف هستیم که تجهیزات اصلی آن شامل همان مواردی می‌شود که در کوییک معمولی دیده‌ایم یعنی آینه‌ها و شیشه‌های برقی در هر چهاردر، کنترل تهویهٔ دیجیتالی، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS، دو ایربگ، ریموت کنترل و گرم‌کن شیشهٔ عقب. بااین‌حال، در کوییک S چند آپشن جدید به این تجهیزات اضافه شده که شامل کامپیوتر سفری، سوئیچ تاشو، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت و شارژر USB موبایل می‌شود. کوییک S همچنین به‌صورت استاندارد به دی‌لایت هم مجهز است. کوییک G اما از تجهیزات بسیار بیشتری بهره می‌برد که عبارت‌اند از نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک، ناوبری، شیشه‌های دودی و رینگ آلومینیومی. بااین‌حال، حتی در کوییک G هم ترمزهای عقب همچنان کاسه‌ای هستند.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت کوییک S

کوییک S و G هیچ‌کدام هیچ تغییری در پیشرانه نداشته‌اند و هردو از همان موتور قدیمی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کنند که با کوییک معمولی و تیبا مشترک است. این موتور تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نشان از بازدهی بسیار پایینی دارد. مصرف سوخت این موتور نیز از سوی سایپا به‌صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که شاید عدد مناسبی به نظر برسد اما نسبت به پیشرانه‌های مدرن مصرف بالایی به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، مزیت اصلی پیشرانهٔ M15 سایپا سادگی، استهلاک کمتر و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به پیشرانه‌های ایران‌خودرو است که همین موضوع برای بسیاری از خریداران اهمیت زیادی دارد. این پیشرانه همچنین در کوییک S، مثل موتور TU5 به دریچه گاز برقی مجهز شده است که نظرات در مورد آن متفاوت است و برخی معتقدند واکنش‌های مدل برقی کندتر از نسخه‌های قدیمی شده است. انتقال نیرو در کوییک S هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد که البته برای استفاده‌های معمولی شهری کافی خواهد بود.

کوییک S

رانندگی و سواری کوییک S

تغییرات کوییک S صرفاً به موارد ظاهری و اضافه شدن چند آپشن جزئی محدود می‌شود و همان‌طور که گفته شد، در قوای محرکه هیچ تفاوتی با کوییک معمولی ندارد؛ بنابراین، تجربهٔ رانندگی کوییک S هم مشابه همتای معمولی خود خواهد بود. این یعنی در اینجا هم شاهد ورود بسیار زیاد صدای موتور به کابین هستیم که ایراد بزرگی است. حس و حال رانندگی خودرو نیز همچنان ریشه‌های پرایدی خود را نشان می‌دهد و به‌عنوان‌مثال، هنگام استفاده از کولر شاهد لرزش خودرو و افت توان چشمگیری هستیم. همچنین هنگام افزایش دور موتور، شاهد سروصدا و لرزش زیادی از سوی پیشرانه هستیم و فرمان نیز علیرغم برخورداری از سیستم هیدرولیک، نسبتاً سفت احساس می‌شود. بااین‌حال، تعلیق کوییک بسیار بهتر از پراید است و ترمزهای آن نیز خیلی بهتر عمل می‌کنند هرچند که در هردو مورد همچنان با حد ایده‌آل فاصلهٔ زیادی دارد. در کوییک، موقعیت راننده پایین‌تر از خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ احساس می‌شود که این موضوع می‌تواند برای افراد کوتاه‌قد مشکل‌ساز باشد زیرا دید رو به بیرون را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اما فضای صندلی‌های عقب کوییک بسیار نسبت به ۲۰۶ جادارتر است.

کوییک S

تفاوت‌های کوییک S و کوییک G

تنها تفاوت ظاهری کوییک G نسبت به کوییک S برخورداری از رینگ‌های آلومینیومی است و این دو نسخه در دیگر قسمت‌ها ازجمله طراحی دماغه کاملاً باهم یکسان هستند. بااین‌حال، همان‌طور که در بالا اشاره شد، اصلی‌ترین ویژگی کوییک G برخورداری از داشبورد جدید و تجهیزات بیشتر است. نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، ناوبری و شیشه‌های دودی از مهم‌ترین آپشن‌های کوییک G به‌حساب می‌آیند.

کوییک G

مزایا و معایب کوییک S

وقتی صحبت از بررسی مزایا و معایب خودروهای داخلی می‌شود باید به شرایط و بضاعت صنعت خودروسازی کشور توجه داشت؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت کوییک S می‌توان به پیشرانهٔ ساده و نسبتاً کم‌خرج، کابین جادار خصوصاً در صندلی‌های عقب نسبت به کلاس خودرو، آپشن‌های نسبتاً مناسب، استهلاک پایین، هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات اشاره کرد. همچنین کوییک G هم به لطف برخورداری از تجهیزات بیشتر، در صورت عرضه با قیمت مناسب می‌تواند موردتوجه خریداران قرار گیرد. از سوی دیگر اما پلت‌فرم و پیشرانهٔ قدیمی با بازدهی بسیار پایین، سروصدای بسیار زیاد موتور در داخل کابین، کیفیت بسیار پایین داشبورد و قطعات داخلی که همگی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند، فرمان سفت‌تر در مقایسه با پژو ۲۰۶ و رینگ و لاستیک کوچک را هم می‌توان از اصلی‌ترین نقاط ضعف کوییک S دانست.

کوییک S

قیمت و رقبای کوییک S

در آشفته‌بازار خودروی کشور، قیمت خودروها روزانه تغییر می‌کند اما در زمان نگارش این مطلب، قیمت کارخانهٔ کوییک S نزدیک به ۱۸۵ میلیون تومان است که این رقم در بازار به حدود ۲۳۵ میلیون تومان می‌رسد. با این قیمت، کوییک S به‌جز هم‌خانواده‌های خود یعنی تیبا ۲ و ساینا رقیب مستقیم دیگری ندارد و به همین دلیل در بازار یکه‌تازی می‌کند. نزدیک‌ترین رقیب ایران‌خودرو برای کوییک اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که البته با قیمت بازار ۳۱۵ میلیونی، بسیار گران‌تر است. اگر رقبا را محدود به خودروهای هاچ‌بک نکنیم، رانا پلاس را هم با قیمت بازار نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان شاید بتوان یکی از رقبای غیرمستقیم کوییک S دانست. سایپا اما قیمت کوییک G را هنوز اعلام نکرده است.

کوییک ساده گیربکس دستی ۱۶۸,۰۶۱,۰۰۰ ۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R گیربکس دستی ۱۷۷,۹۰۶,۰۰۰ ۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S گیربکس دستی ۱۸۴,۵۴۹,۰۰۰ ۲۳۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک پلاس اتوماتیک ۲۷۷,۱۵۳,۰۰۰ ۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌خرج و هزینه‌های نگهداری پایین

کابین جادار

فراوانی قطعات

موارد منفی

سروصدای زیاد موتور در داخل

پیشرانهٔ قدیمی و کم بازده

کیفیت بسیار پایین متریال داخلی

مشخصات فنی کوییک S

 

پیشرانه M15
حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی
سوپاپ ۸
قدرت ۸۷
گشتاور ۱۲۸
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی
طول ۴,۰۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۷۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۳۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۰۶۵ کیلوگرم
ظرفیت باک ۴۱ لیتر
حجم صندوق بار ۲۲۵ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کوییک S






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد