انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

شرکت مادر Falken یعنی Sumito Rubber Industries با همکاری پروفسور هیروشی تانی از دانشگاه کانسای بر روی توسعه یک دستگاه الکترونیکی برای نظرات دقیق بر فرسودگی لاستیک کار کرده است.

 
انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با وجود تمام صحبت‌هایی که درمورد خودروهای خودران و کاهش میزان تصادفات شده است. به نظر می‌رسد که هنوز فضای زیادی برای بهبود ایمنی خودروهای معمولی وجود دارد.

بررسی وضعیت لاستیک یک مسئله حیاتی است.

 
 

اما بسیاری از رانندگان لاستیک‌های خود را بررسی نمی‌کنند و اگر ساییدگی لاستیک مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند کشنده باشد. به خصوص در آب و هوای بارانی و برفی این مسئله بشدت مهم است.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

شرکت کانتیننتال در یک آزمایش کنترل شده نشان داده که با وجود این که محدوده قانونی آج لاستیک ساییده شده برابر با 1.6 میلی متر در 75 درصد از عرض لاستیک است. اما لاستیک با آج کمتر از 3 میلی متر خط توقف طولانی‌تری در آب و هوای بارانی دارد.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

دستگاه جدید ساخته شده توسط شرکت Sumito نیاز به باتری ندارد و در عوض به کمک یک سیستم کوچک قابلیت تولید الکتریسیته را دارد تا حسگر لاستیک را تامین انرژی کند.

در نتیجه داده‌ها را از طریق یک بلوتوث کم انرژی به سیستم الکترونیکی خودرو منتقل می‌کند.

در داخل دستگاه دو لایه لاستیک پوشیده شده با یک فیلم قرار دارد که یک الکترود مثبت و منفی ایجاد می‌کند.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با تغییر شکل لاستیک، دو لایه به هم ساییده می‌شوند و الکتریسته تولید می‌کنند. مجموعه‌ای از آرایه‌های منظم به صورت یک خط در سراسر لاشه لاستیک چیده شده‌اند. و در حین حرکت، ولتاژ کمی تولید می‌کنند.

تغییر شکل موج ولتاژ بین این خطوط نشان دهنده فرسودگی لاستیک است.

در صورت ترکیب این سیستم با سیستم پایش فشار لاستیک خودرو یعنی (TPMS) می‌تواند اطلاعات زیادی را از وضعیت لاستیک به راننده منتقل کند.

خودروی خودران تسلا
 

خودروهای خودران حاضر در جاده‌ها در صورت بهره بردن از این فن آوری می‌تواند به اپراتور کنترل کننده خودروها وضعیت فرسودگی لاستیک را گزارش دهد.

در حال حاضر Sumito، کانتیننتال و گوودیر در حال کار بر روی هوشمند سازی لاستیک‌ها هستند.

سنسور پیچشی شرکت کانتیننتال اولین بار چند سال پیش معرفی شد. این سنسور با ادغام با سیستم‌های ترمز برای بهبود پایداری در هنگام ترمزگیری طراحی شده بود.

این سنسور با تشخیص انحراف خودرو از روی لاستیک واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه دیگر نیازی به سنسور Yaw نیست که گران‌ترین بخش سیستم‌های پایداری رانندگی (ESP) است.

در سال 2018 نیز شرکت گوودیر مفهوم خود از لاستیک هوشمند را معرفی کرد. این لاستیک مجهز به حسگرها و الگوریتم‌هایی است که قادر به برقراری با اپراتورهای ناوگان خودروهای تمام خودران است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد