هربرت دیس، مدیرعامل شرکت خودروسازی فولکسواگن آلمان، دیروز دوشنبه 9 مه (19 اردیبهشت) گفت این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به هدف خود یعنی تبدیل شدن به بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی در جهان برسد، هر چند شرکت رقیبش تسلا قویتر از حد انتظار ظاهر شده است.
آقای دیس که در کنفرانس «آینده خودرو» شرکت کرده بود گفت: «رقابت فشردهای خواهد بود و راه سختی در پیش است اما ما تسلیم نخواهیم شد. باید بگویم ما انتظار نداشتیم که رقیب اصلیمان از ایالات متحده اینچنین سریع و آماده باشد.»
مدیرعامل فولکسواگن سال گذشته به دلیل مقایسه کردن مرتب شرکتش با تسلا و تحسین چابکی و سرعت خودروهای الکتریکی آن برای تحت فشار گذاشتن ساختارهای کنونی این خودروسازی آلمانی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.
تسلا امسال اولین کارخانه بزرگ اروپایی خود را در نزدیکی برلین افتتاح کرد و همتایان آلمانی خود فولکسواگن و همچنین بیام و و مرسدس بنز را در کشور خودشان به چالش کشید.
هربرت دیس با اشاره به محصولات بزرگتر فولکسواگن نظیر خودروهای لوکس و پریمیوم گفت که هنوز این شرکت فرصت آن را دارد که بتواند تا سال ۲۰۲۵ تسلا را پشت سر بگذارد و به شماره یک جهان تبدیل شود.
وی همچنین درباره فعالیت بیشتر فولکسواگن در بازار خودروی ایالات متحده و رساندن سهمش در بازار این کشور به دو برابر رقم کنونی یعنی ۱۰ درصد، گفت که این اقدام نیاز به تاسیس یک کارخانه اضافی و همچنین تولید باتری در محل دارد و به دلیل اینکه این کار فولکسواگن را بیش از پیش به چین وابسته خواهد کرد انجام آن را رد کرد.
فولکسواگن در حالی قول داده است تعداد خودروهای برقی خود را تا آخر دهه بیست به ۲۲ میلیون عدد برساند که در سالهای اخیر با موارد رسوایی متعدد در زمینه خودروهایش روبرو بوده است.
این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۵ سرانجام ادعای آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده را پذیرفت و اعتراف کرد که در ۱۱ میلیون وسیله نقلیه تولیدیاش نرمافزاری نصب کرده که به خریداران این خودروها اجازه میدهد با دستکاری آن در جریان آزمایشهای تشخیص میزان انتشار گازهای گلخانهای، تقلب کنند.
در پی این رخداد این خودروساز آلمانی در آمریکا و سایر کشورهای جهان در مجموع به پرداخت ۲۳ میلیارد یورو خسارت به مشتریان خود محکوم شد و این رقم را پرداخت کرد.