شرکت جنرال موتورز یکی از خودروسازان با سابقهای است که با جدیت ورود به بازار خودروهای برقی را دنبال میکند. این کمپانی بزرگ آمریکایی با توسعه پلتفرم موسوم به اولتیوم (Ultium) تصمیم دارد گوی سبقت را از رقبای خود برباید. تاکنون اطلاعات دقیق و کاملی از پلتفرم اولتیوم منتشر نشده و جنرال موتورز هر از چند گاهی به برخی از ویژگیهای جالب آن اشاره میکند. در تازهترین مورد این چنینی اعلام شده که پلتفرم اولتیوم میتواند از حرارت بدن سرنشینان برای افزایش برد حرکتی استفاده کند.
به گفته جنرال موتورز در پلتفرم اولتیوم پمپهای حرارتی مخصوصی وجود دارند. این پمپها هر گونه حرارت اضافی از پیشرانه، محیط اطراف و حتی بدن سرنشینان را جذب میکنند.
داگ پارکس (Doug Parks) معاون ارشد و مدیر بخش توسعه، خرید و زنجیره تامین جنرال موتورز در این رابطه گفته:
«داشتن یک پلتفرم اختصاصی برای خودروهای برقی به ما اجازه میدهد که قابلیتهایی مثل سیستم بازیابی انرژی را به صورت استاندارد ارائه کنیم. این سیستم کمک میکند راندمان و عملکرد را ارتقا بخشیده و مشتریان را از مزایای خودروهای برقی خود بهرهمند سازیم.»
بد نیست بدانید پیکاپ الکتریکی هامر بر مبنای پلتفرم اولتیوم تولید خواهد شد. در این پلتفرم علاوه بر حرارت، از رطوبت محیط اطراف و داخل کابین هم برای افزایش برد حرکتی بهرهبرداری میشود. شاید بپرسید حرارت بدن سرنشینان چگونه باعث افزایش برد حرکتی میشود. جنرال موتورز میگوید با پایش و مهار دمای بدن افراد حاضر در داخل کابین، میزان فشار بر سیستمهای الکترونیکی خودرو کاهش مییابد. در نتیجه امکان پیمایش ۱۰ درصد مسافت بیشتر میسر میگردد.
شاید معنای دیگر این توضیح، این باشد که عملا سیستم هوشمند خودرو اجازه فعالیت بیش از حد نیاز کولر یا بخاری را به سرنشینان نمی دهد و با هدف بهبود پیمایش همواره دمای کابین را در سطحی استاندارد حفظ می کند.
سیستم مدیریت حرارت پلتفرم اولتیوم یک مزیت دیگر نیز دارد. این سیستم با تهویه باتری، باعث افزایش سرعت شارژ آن میشود. همچنین این سیستم با کمک سایر قابلیتها به هامر برقی اجازه میدهد در زمانی زیر ۳ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند.