واردات مقطعی خودرو، راهکار خلاصی از آشفته بازار موجود

 

واردات مقطعی خودرو، راهکار خلاصی از آشفته بازار موجود

 

کارشناسان، واردات هرچند مقطعی خودروهای ارزان‌قیمت و غیرلوکس را راهکار خلاصی بازار خودرو از آشفتگی کنونی قلمداد می‌کنند. موضوعی که در صحبت‌های امروز رییس مجلس در صحن علنی شورای اسلامی نیز به‌درستی به آن اشاره شد.

در ماه‌های گذشته موضوع واردات خودرو در کشاکش بین دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و هر از گاهی مسوولان در این زمینه و انجام شدن یا انجام نشدن آن، همچنین مزایا و معایب آن به بحث و صحبت پرداختند.

در آخرین نظر، «منوچهر منطقی»‌ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است و با توجه به این‌که مجری این موضوع وزارتخانه است، هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.

در حقیقت دیدگاه وزارت صمت این است که یکی از مواردی که به کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می‌انجامد، واردات خودرو است. بنابراین برای تنظیم بازار خودرو به واردات دید مثبت دارد.

امروز (شنبه) نیز رییس مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در برابر پراید ۲۰۰ میلیون تومانی، با پنج‌هزار دلار و ارز ۲۵ هزار تومانی، می‌توان خودرو با کیفیت عالی وارد کرد.

«محمدباقر قالیباف» خاطرنشان‌کرد: این خواسته مجلس بوده و مجمع نیز با آن همراهی کرد؛ این موضوع در ارتقای کیفیت تولید، قیمت تمام شده و تیراژ تولید موثر خواهد بود، بر این اساس از پافشاری مجلس و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌کنم.

کارشناسان معتقدند: امروز گران‌ترین خودروی چینی در ایران بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نمی‌ارزد اما می بینیم به چه قیمت هایی فروش می‌روند، با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که آقایان به بهانه تولید و اشتغال، هرچه می‌خواهند بر سر مردم می‌آورند، اما وقتی به عملکرد خود در تنهایی می‌نگرند چیزی جز سرافکندگی نمی‌بینند.

اگر واردات آزاد شود، نخستین اثر آن این است که قیمت خودروی خارجی واقعی می‌شود، این در حالی است که اکنون قیمت خودروها با دلار ۵۸ تا ۷۰ هزار دلاری محاسبه می‌شود.

پس از آن، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار نیز خواهد داشت.
 

پرداخت ۲ تا ۳ برابر قیمت جهانی برای خودروی خارجی

در این زمینه رییس اتحادیه  نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به ایرنا گفت: امروز رییس مجلس شورای اسلامی به نکته خوبی اشاره داشت و با اجازه یافتن واردات خودرو، می‌توان در این محدوده‌های قیمتی برای تنظیم بازار وارد شد و خودرو وارد کرد.

«سعید موتمنی» بیان‌داشت: امروز در بازار با کمبود خودرو مواجهیم و همه نوسانات، واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها به دلیل کمبود خودرو است.

وی گفت: امروز در حالی سانتافه مدل ۲۰۱۵ حدود ۱.۷ میلیارد تومان در بازار قیمت دارد که در آن سوی مرزها حتی با دلار ۳۰ هزار تومانی، بین هفت تا هشت هزار دلار قیمت دارد.

این مقام صنفی اظهار داشت:‌ از سال ۲۰۱۱ تاکنون با اینکه همه برندهای خوشنام جهان تغییراتی در تزئینات خودرویی، اتاق‌ها و آپشن‌ها و امکانات تولیداتش‌شان داده‌اند، اما هیچ افزایش قیمتی را در محصولات‌شان شاهد نبودیم.

وی ادامه‌داد: خودروی سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۲ بسته به امکانات آن در بازار جهانی بین ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد و حتی اگر بالاترین قیمت آن را با دلار ۳۰ هزار تومانی محاسبه کنیم ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود که در ایران با این پول حتی خودروی چینی هایما هم نمی‌توان خرید.

موتمنی معتقد است: امروز مصرف‌کنندگان ایرانی بین ۲ تا سه برابر قیمت‌های جهانی پول بابت خودروها پرداخت می‌کنند، در حالی که اگر واردات (حتی خودروهای کارکرده و ارزان)‌ اجازه داده شود، هیچ وقت هایما به ۹۰۰ میلیون تومان نخواهد رسید.

وی گفت: ‌به‌طور مثال خودروی هیوندای آی۲۰ از نوع کارکرده با مدل ۲۰۱۵، در بازار جهانی بین سه تا چهار هزار دلار قیمت دارد، همچنین النترا مدل ۲۰۲۲ صفر کیلومتر ۲۲ هزار دلار قیمت دارد که حدود ۶۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، اما در بازار ما بیش از ۱.۵ میلیارد تومان قیمت خورده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تصریح‌کرد: تنها راه نجات این بازار، واردات خودروی ارزان و کارکرده و نه خودروهای لوکس به صورت مقطعی است.
 

بازار داخل رقابتی شود

در این زمینه، «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هرچند خودروی صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۲ که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه ایران را پاس کند، در بازه قیمتی پنج‌هزار دلاری نمی‌توان یافت، اما خودروی کارکرده و دست دوم می‌توان پیدا کرد.

این مقام صنفی بیان‌داشت: با مشخصات یاد شده، حداقل قیمت خودروها بین هفت تا هشت هزار دلار خواهد بود.

وی گفت: با فرض ورود خودروی پنج‌هزار دلاری، با توجه به اینکه تعرفه واردات به نرخ آزاد است، اگر ۶۰ درصد تعرفه را در دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی ضرب کرده و هزینه‌های عوارض، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و شماره‌گذاری، همچنین اسقاط چهار تا هشت دستگاه خودرو (هر اسقاط ۲۰ میلیون تومان) را به آن اضافه کنیم، قیمت این خودرو به ۱۲ هزار دلار خواهد رسید که به معنای خودروی ۳۶۰ میلیون تومانی است.

دادفر خاطرنشان‌کرد: اکنون در بازه قیمتی کمتر از هشت هزار دلار خودروهایی از شرکت‌های معتبر جهانی همچون کیاموتورز، فیات، سوزوکی، داتسون و غیره در مدل ۲۰۲۲ و صفر کیلومتر وجود دارد.

وی بیان‌داشت:‌ از جمله مواردی که سبب می‌شود قیمت‌ها تا حد زیادی افزایش یابد، تعرفه‌های واردات و همچنین استانداردهای ۸۵ گانه است، اما اگر بتوان همین استانداردها را متناسب با اقلیم کشور تعدیل کرد، برخی مشکلات و همچنین قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه باید بازار داخل را به سمت رقابتی شدن پیش برد، تاکید کرد: به‌طور قطع سیاست بر این خواهد بود که فاصله قیمتی بین خودروی داخلی و وارداتی حفظ شود، در غیر این صورت هیچ کس خودروی داخلی نمی‌خرد.

وی در خصوص تاثیر صحبت‌های مطرح شده بر بازار خودرو و قیمت‌ها، تصریح‌کرد: دست‌کم یک سال و نیم است که در این زمینه صحبت می‌شود، اما دیگر کسی به این حرف‌ها توجه نمی‌کند، مگر اینکه بازار در عمل و اجرا چیزی ببیند.

دادفر گفت: مسوولان نیز گرچه شاید یک به یک موافق موضوع واردات خودرو باشند، اما نظرات جمعی همواره مخالف این موضوع بوده است.

وی اظهار داشت: امروز همه مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید واردات انجام شود، باید وضعیت بازار و تقاضای آن مدیریت شود، حال کی، کجا، چگونه و با چه شیوه ساختاری، هنوز کسی نمی‌داند.

این مقام صنفی گفت: امروز همه معتقدند خودروی داخلی از نظر کمی و کیفی جوابگوی بازار نیست، اما چه زمان این تابو شکسته شود، مشخص نیست.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات مقطعی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد