پاسخ به پرتکرارترین سوال‌ها درباره اپل کارپلی و اندروید اتو

 

پاسخ به پرتکرارترین سوال‌ها درباره اپل کارپلی و اندروید اتو

 

تاکنون شده که در متن بررسی یک خودروی کوپه یا معرفی یک شاسی‌بلند جدید با عبارت «این خودرو به اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) مجهز است» مواجه شوید؟! اگر از چگونگی عملکرد این دو سیستم که به کمپانی‌های فناوری اَپل و گوگل تعلق دارند بی‌خبر هستید، این مقاله برای شما تهیه شده است. در ادامه، به پرتکرارترین سوالات درباره این دو سیستم مشهور و کاربردی پاسخ خواهیم داد.

خودروسازان برای استفاده از سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی دلیل موجهی دارند و آن هم این است که این سیستم‌ها به‌خوبی به نیازهای کاربران پاسخ می‌دهند. غول‌های صنعت خودرو سال‌ها برای تهیه یک پلتفرم مجزا برای سیستم اطلاعات سرگرمی خود مشکل داشتند و برخی حتی از پس تهیه نمایشگرهای یکپارچه با تلفن‌های هوشمند نیز برنیامدند. درنتیجه، خریدار با یک نمایشگر کند مواجه می‌شد که عملکردی پرنقصی داشت و تنها کاری که انجام نمی‌داد، خواسته کاربر بود.

پاسخ به پرتکرارترین سوال‌ها درباره اپل کارپلی و اندروید اتو

درنهایت شرکت‌های گوگل و اپل تصمیم گرفتند به دنیای خودرو وارد شده و در این زمینه نیز به کسب سرمایه بپردازند. این شرکت‌ها که خود تولیدکنندگان سیتم‌های نرم‌افزاری گوشی‌های موبایل بودند، سیستم‌هایی را ایجاد کردند که درحقیقت، همان نسخه خودرویی گوشی‌های موبایل کاربران به حساب می‌آمد اما این‌بار، آن را روان‌تر، آسان‌تر و بار تمرکز بیشتر برروی راننده ساختند و این مجموعه را درون نمایشگر خودرو جای دادند. آن‌ها از نرم‌افزارها و اشکالی استفاده کردند که مالکان خودرو از قبل و ازطریق گوشی‌های هوشمند خود با آن‌ها آشنا بودند و همین سیستم آشنا را در تمامی خودروها به شکل یکسان عرضه کردند؛ از یک فولکس‌واگن ارزان تا یک بنتلی گران‌قیمت.

اندروید اتو و اپل کارپلی از چه گوشی‌های هوشمندی پشتیبانی می‌کنند؟!

سیستم کارپلی با تمامی محصولات آیفون پس از آیفون ۵ سازگاری دارد و کاربران را مجبور به استفاده از نرم‌افزار جداگانه نمی‌کند. در آن سو، اندروید اتو کاربرانی را که گوشی‌های مجهز به اندروید ۹ یا پایین‌تر دارند را ملرم می‌سازد تا نرم‌افزار مخصوص اتصال به خودرو را نصب کنند. خوشبختانه اگر کاربر مالک یک گوشی به‌روزتر با اندروید ۱۰ یا بالاتر باشد، نیازی به نصب نرم‌افزار جداگانه نیست.

چه نرم‌افزارهایی در اندروید اتو اپل کارپلی وجود دارند؟!

هر دو پلتفرم به نرم‌افزارهای عادی و آشنای موجود در گوشی‌های هوشمند مجهز هستند؛ نرم‌افزارهایی چون تلفن، پیام‌ها، موسیقی، نقشه، کتاب صوتی و پادکست. سازندگان این سیستم‌های خودرویی را به دستیار صوتی بهینه نیز مجهز کرده‌اند تا راننده بدون نگرانی به کاربری بدون دخالت دست بپردازد. از آنجا که کاربران تنها از نرم‌افزارهای گوگل و اپل استفاده نمی‌کنند، این شرکت‌ها پشتیبانی از نرم‌افزاری شخص سوم را نیز به سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خود اضافه کرده‌اند؛ نرم‌افزارهایی چون پخش‌کننده‌های محبوب موسیقی، سرویس‌های پیام‌رسان، نرم‌افزارهای رهیاب، پارک خودرو، خرید، ورزش و حتی شارژ خودروهای برقی.

امروزه بیش از ۵۰۰ مدل خودروی مختلف به اندروید اتو و بیش از ۶۰۰ مدل گوناگون نیز به اپل کارپلی مجهز شده‌اند. خریداران خودروهای قدیمی‌تر نیز می‌توانند درصورت پشتیبانی کارخانه، خودروشان را به این سیتسم‌ها مجهز کنند؛ برای نمونه، مزدا به‌عنوان یک بسته خدمات پس‌ازفروش، به خریداران خودروهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ خود امکان نصب جداگانه اپل کارپلی را داد؛ بنابراین مشتریان مزدا می‌توانستند با مراجعه به مراکز این شرکت و خرید این بسته که به همراه سیستم «Mazda Connect» عرضه می‌شد، خودروشان را به‌روز کنند.

جالب است بدانید که هنوز هم برخی از خودروسازان دربرابر استفاده از سیستم‌های گوگل  و اپل ممانعت می‌کنند؛ چراکه این شرکت‌ها علاقه‌ای به اشتراک‌گذاری داده‌های خصوصی کاربران خود با شرکت‌های دیگر ندارند. تویوتا یکی از این شرکت‌ها است و از هیچ‌یک از سیستم‌های گوگل یا اپل در خودروهای خود استفاده نمی‌کند. تسلا نیز از پلتفرم‌های محبوب دوری کرده و از سیستم مالکیتی خود استفاده می‌کند.

تفاوت میان اپل کارپلی بی‌سیم و سیمی چیست؟!

در بسیاری از خودروها، کاربران برای بهره‌وری از امکانات سیستم اطلعات سرگرمی باید گوشی هوشمند خود را ازطریق درگاه USB به خودروشان متصل کنند (این درگاه مخصوص احتمالا نامی خاص یا رنگ سفید خواهد داشت). شرکت اپل با رونمایی از سیستم‌عامل iOS 9 در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵، به خودروسازان امکان تجهیز محصولاتشان به اپل کارپلی بی‌سیم را داد. دستگاه‌های اندروید نیز ۴ ماه قبل از گوشی‌های اپل به این قابلیت مجهز شده بودند. امروزه تعداد زیادی از خودروسازان تنها از سیستم بی‌سیم اپل پشتیبانی می‌کنند.

برخلاف تصور بسیاری، کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم برای اتصال خود به گوشی هوشمند از بلوتوث استفاده نمی‌کنند و به‌جای آن، کابران را به اتصال به شبکه وای‌فای مجبور می‌کنند. شایان‌ذکر است که منظور از اتصال به وای‌فای، استفاده از سیستم هات‌اسپات خودرویی نیست. از آنجایی که این سیستم‌ها برمبنی داده‌های زیادی به فعالیت می‌پردازند، به اتصالی نیرومند نیاز دارند.

همین مسئله ما را به یکی از مضرات این سیستم‌ها می‌ساند: استفاده مداوم از شبکه وای‌فای باعث کاهش سریع شارژ گوشی‌هوشمند می‌گردد. البته خودروسازان برای رفع این نقیصه محصولاتشان را به درگاه‌های شارژ موبایل و شارژ بی‌سیم مجهز می‌کنند تا کاربران برای استفاده از این سیستم‌ها نگرانی خاصی نداشته باشند.

آیا اپل کارپلی و اندروید اتو به‌روزرسانی می‌شوند؟!

سیستم‌های اپل و گوگل درکنار سادگی و زیبایی خود یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارند و آن، به‌روزرسانی است. دو شرکت فناوری یاشده در یک روال مشخص، اقدام به انتشار به‌روزرسانی می‌کنند. امروزه بسیاری از خودروسازان نیز برای بهبود عملکرد خودروهایشان از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که در این زمینه، تسلا از بهترین و ساده‌ترین روش استفاده می‌کند.

به‌روزرسانی iOS 9 به خودروسازان اجازه داد تا ازطریق توسعه نرم‌افزار مخصوص iOS، به کابران خود اجازه بدهند تا ویژگی‌های مختلف خودرو را با استفاده از گوشی هوشمند کنترل کنند؛ مثلا کاربر می‌تواند با استفاده از گوشی خود سیستم تهویه‌مطبوع خودرو را کنترل کند. به‌روزرسانی‌های دیگر امکان بهره‌وری از نرم‌افزارهای رهیاب سوم‌شخص مانند «وِیز» (Waze)، نرم‌افزار سرویس پارکینگ و نرم‌افزارهای سفارش غذا را فراهم کرد.

اپل در به‌روزرسانی iOS 13 در سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین ویژگی‌های تبلت‌ها را به نمایشگر خودرو آورد. از آن پس، کابران می‌توانستند نمایشگر خودروشان را به دو قست تقسیم کرده و به‌طور همزمان از دو نرم‌افزار متفاوت استفاده کنند. ویژگی حالت شب (Night Mode)، تنظیم آلبوم در صفحه «Now Playing» و حالت «مزاحم نشوید» از دیگر ویژگی‌های اضافه شده توسط iOS 13 بودند. اپل در سال ۲۰۲۱ نیز به کاربران خود اجازه داد تا با استفاده آیفون خود، برخی از خودروهای خاص را باز و روشن کنند. این سیستم امکان اشتراک‌گذاری داشته و تا ۵ ساعت پس از خاموش‌شدن آیفون نیز کار می‌کند.

گوگل نیز به‌طور مداوم اندروید اتو را به‌روز می‌کند اما علاقه‌ای به نرم‌افزارهای رهیاب سوم‌شخص نداشت؛ بنابراین کابران تنها از «گوگل مپز» و «ویز» استفاده می‌کردند. در به‌روزرسانی‌های اخیر این مشکل نیز رفع شده است. گوگل در سال ۲۰۱۶ نرم‌افزار «Android Auto» را منتشر کرد که به‌طور هماهنگ با سیستم‌عامل خودرویی «Android Automotive OS» کار می‌کرد و تاکنون تنها چند خودروساز مانند پول‌استار از آن استفاده می‌کنند (برای مطالعه تفاوت این سیستم با اندروید اتو به انتهای مقاله مراجعه کنید).

به‌روزرسانی‌های دیگر ویژگی‌هایی جدید را معرفی کردند که از میان آن‌ها می‌توان به دستیار صوتی گوگل، چهره جدید رابط کاربری، امکان شخصی‌سازی صفحه خودرو ازطریق موبایل، دسته‌بندی الفبایی نرم‌افزارها و موسیقی‌ها، سیستم یکپارچه خودروهای برقی، سیستم پارک و نرم‌افزارهای رهیاب اشاره کرد.

پاسخ به پرتکرارترین سوال‌ها درباره اپل کارپلی و اندروید اتو

محدودیت اپل کارپلی و اندروید اتو در چه حد است؟!

هیچ‌یک از این سیستم‌ها جایگزینی بی‌نقص برای سیستم اطلاعات سرگرمی یکپارچه خودروساز نیستند. اگر بخواهید به رادیو گوش دهید یا از ویژگی‌های گوناگون خودروتان بهره ببرید، باید از سیستم خود خودرو استفاده کنید. گوگل مپز نرم‌افزاری است که کار خود را براساس داده‌های اینترنتی فراوان انجام می‌دهد؛ بنابراین اگر به منطقه‌ای برسید که داده‌های مربوطه‌اش را از قبل دانلود نکرده باشید (کاری بسیاری از افراد انجام نمی‌دهند) و اینترنت دردسترس نباشد، خبری از سیستم رهیاب نیز نیست.

به‌خاطر مشکلات یادشده، هنوز برخی از خودروسازان به توسعه سیستم‌های رهیاب خودشان می‌پردازند؛ هرچند برخی از آن‌ها مانند مرسدس‌بنز از سیستم‌های نوآورانه‌ای چون مسیریابی واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کنند که با رهیاب گوگل سازگاری ندارد.

توانایی‌های اپل کارپلی نیز به خودرو بستگی دارد. برخی از خودروها درحین رانندگی، به این سیستم اجازه دسترسی به لیست موسیقی را نمی‌دهند و برای نمونه، از کاربر می‌خواهند تا با استفاده از دستیار صوتی اپل، «سیری»، چیزی را انتخاب کند. باقی مدل‌ها به یکباره دست این سیستم را باز می‌گذارند.

تفاوت اندروید اتو با اندروید اتوموتیو OS چیست؟!

تاکنون به‌خوبی با اندروید اتو و ویژگی‌های آن آشنا شده‌اید اما همان‌طور که پیش از این هم به آن اشاره شد، سیستم‌عامل مجزایی به نام Android Automotive نیز وجود دارد که به‌جای ارتباط دادن گوشی هوشمند با سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو (کاری که اندروید اتو انجام می‌دهد)، خود به‌تنهایی یک سیستم اطلاعات سرگرمی به حساب می‌رود. اندروید اتوموتیو به خودروسازان اجازه می‌دهد تا چهره این سیستم را مطابق با خواسته خود تغییر دهند و با طراحی مدنظرشان هماهنگ سازند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اپل کارپلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : دوستانی که فاکتور شدن یا تحویل بابت تاخیر در تحویل مبلغی پرداخت کردند
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : عوضیای حروم لقمه، شاهین پلاس یکی دو روز دیگه جلو برسه, نوبت فاکتورهای اردیبهشت میشه شاهین cvtهنوز توی بک اسفند مونده....اگر ندارید طرح تبدیل به پلاس بزنید .....
سینا : سلام دوستان. امروز کسی از فاکتور شده های دیروز پلاک شده؟
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
ناشناس : دوستان به نظرم فقط پیش فروشهای طرح عادی سامانه یکپارچه مونده که مهر 402 290 میلیون بابت شاهین جی سی وی تی اتوماتیک که دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 که نیومده فقط ماها موندیم خرداد 404 داره تمام میشه هنوز از پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 8 پرومکس 1404 : 21 ام خرداد فاکتور و بیمه شد. هنوز پلاک نشده
سربدار : سلام.ظاهرا از فاکتور شدن خودرو ها خبری نیست.کسی فاکتور نشده.
حمید : سلام ن منم مثل شمام ولی احتمالا بارگیری بشه نوبت مایه چون دیروز و پریروز اونایی که 11 و 12 و 13 خرداد مجوز خوردن بارگیری شدن بعد از اونم تا 17 که تعطیل بود مجوز نخورد احتمالا نوبت بارگیری 17 باشه انشاالله که راحت بشیم از دست اینا
رضا : سلام دوستان من برج 11 سال403 نصف پول دنا پلاس360میلیون واریز کردم تحویل مهر404 زده اگر این افزایش قیمت نهایی بشه کل افزایش قیمت شامل منم میشه یعنی به جای 720 میلیون باید 910 میلیون واریز کنم اگر کسی اطلاع داره جواب بده تا سکته نکردم
هادی : ازمن تحویلش 31تیرماه هنوز دعوتنامه نیومده چطوری مرداد آمده
نمنم : چقد واریز کردی سری اول؟؟
X22 : سلام کسایی که 17خرداد گفتن دادن دست پیمانکار تحویل نگرفتن؟؟
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..
ساینا اس1404افزایش قیمت : قیمت ساینا اس با افزایش قیمت کارخونه در بازار ازاد از 650الی 700میلیون تومان بیشتر خواهد شد و ساینا دوگانه هم به 700الی 750میلیون افزایش خواهد داشت
محمد 207دنده ایTU5 : وقتی کارخونه 150میلیون تومان افزایش قیمت میده بازار ازاد هم صدرصد 200میلیون میاد روز قیمت 207 دنده ای خیلی زود در روزها و هفته های اتی به 1میلیارد و 200میلیون میرسه .....