آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

 

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

 

اگر همه‌چیز را مساوی در نظر بگیریم، خرید یک خودروی الکتریکی نسبت به نمونه درون‌سوز گزینه بهتری خواهد بود چرا که پیشرانه‌های الکتریکی گازهای گلخانه‌ای آزاد نمی‌کنند. اما همیشه اوضاع مساوی نیست. خودروها و کامیون‌های الکتریکی در کل سنگین‌تر از نمونه‌های درون‌سوز هستند. این وزن بیشتر با مزایا و معایبی به ویژه در بحث ایمنی همراه است. سرنشینان خودروهای سنگین‌تر در تصادفات ایمن‌تر خواهند بود. این را مایکل اندرسون، پروفسور دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید. او یکی از همکارانی است که روی مقاله هزینه‌های وزن خودرو کار کرده است. اندرسون می گوید:

آنچه که وزن به‌صورت واقعی انجام می‌دهد پرت کردن خودروی دیگر به بیرون از جاده و کاهش نیروهای وارده به بدن است.

 

اندرسون در زمان انتشار این مقاله که تاریخش به چند سال پیش بازمی‌گردد نگرانی‌های خود درباره شاسی بلندها و وانت‌های بزرگ را ابراز کرده بود. او از آن زمان تاکنون روی حرف خود پافشاری کرده است و آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای آمریکا با افزایش وزن خودروها افزایش یافته است. اندرسون نگرانی کمتری درباره خودروهای الکتریکی دارد زیرا این قوای محرکه ابتدا در هاچبک ها و سدان هایی همچون نیسان لیف و تسلا مدل S به کار رفته‌اند. البته طی چند ماه آینده چشم‌انداز ایمنی چنین خودروهایی کاملاً تغییر خواهد یافت زیرا چندین خودروی الکتریکی بزرگ و سنگین تولید خواهند شد. تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۸ شاسی‌بلند و وانت الکتریکی جدید در دسترس خریداران آمریکایی خواهد بود. اندرسون اظهار می‌دارد:

آنچه اهمیت دارد وزن متوسط کمتر نسبت به ناهمگونی است. این ناهمگونی می‌تواند پنجره‌ای باشد که در تصادفات باعث ایجاد نگرانی زیادی می‌شود.

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

برای مثال جی ام سی هامر الکتریکی را در نظر بگیرید که حدود ۴ تن وزن دارد و معادل دو وانت شورولت سیلورادو است. هرگونه تصادف با هامر شاید عواقب شدیدی در بر داشته باشد. از طرفی به همان اندازه که رانندگان بیشتری وانت‌های بزرگ را به خودروهای خانوادگی ترجیح بدهند، برخی مشتریان نیز وانت‌های بزرگ را به خودروهای کوچک‌تر ترجیح خواهند داد تا به نوعی از خود دفاع کرده باشند. البته اکثر خودروهای الکتریکی کنونی علیرغم وزن بالا قدرت ترمز خوبی دارند و در برخی موارد بهتر از خودروهای بنزینی با ابعاد مشابه هستند. چند دلیل برای این کار وجود دارد. خودروسازان در اکثر این خودروها از ترمزهای بزرگ‌تر استفاده کرده‌اند. دوم اینکه خودروهای الکتریکی از سیستم‌های ترمز احیا شونده سود می‌برند. برمبو که تأمین‌کننده سیستم‌های ترمز بسیاری از خودروسازان است اظهار می‌دارد سیستم‌های احیا شونده معمولاً وزن اضافی خودرو را جبران می‌کنند.

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

نهایتاً باید گفت خودروهای الکتریکی توزیع وزن بهتر و مرکز ثقل پایین‌تری نسبت به خودروهای بنزینی دارند که دلیل آن نصب باتری‌های بزرگ زیر کف خودروهاست بنابراین قدرت توقف خودرو به‌صورت مناسب‌تری بین چرخ ها توزیع می‌شود. اما فاصله توقف تنها زمانی به درد می‌خورد که ترمز درگیر شود. اگر راننده یک خودروی الکتریکی بزرگ به‌صورت تصادفی پدال گاز را فشار دهد و به خودروهای دیگر توجه نکند وضعیت خوبی پیش نخواهد آمد. با شتاب گیری قابل‌توجه خودروهای الکتریکی، ریسک تصادف و جراحت و تلفات بیشتر هم خواهد شد. وضعیت درباره تصادفات خودروهای الکتریکی بزرگ با عابران پیاده وخیم‌تر هم خواهد بود. این مشکل باعث جلب‌توجه رگلاتورهای فدرال آمریکا شده است. NHTSA در ماه مارس پیشنهاد به‌روزرسانی رتبه‌بندی ۵ ستاره‌ای خود برای خودروهای جدید را اعلام کرد. اگر این پیشنهاد تصویب شود خودروسازان برای اولین بار مجبور به تولید محصولاتی با در نظر گرفتن ایمنی عابران پیاده خواهند شد.

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

محققان همچنین رابطه مستقیمی بین تلفات عابران پیاده و وزن خودروها را پیدا کرده‌اند. البته کمپانی‌های بیمه نظر متفاوت‌تری دارند. یکی از مدیران موسسه اطلاعات بیمه آمریکا می گوید رانندگان خودروهای الکتریکی معمولاً سابقه رانندگی بهتری نسبت به رانندگان خودروهای بنزینی دارند. مطالعه سال ۲۰۲۰ نیز نشان داده است خودروهای الکتریکی حدود ۲۰ درصد تصادف و خسارت کمتری داشته‌اند هرچند شدت برخورد این خودروها اندکی بالاتر بوده است. البته هامر به همان اندازه که شتاب خوبی دارد سخت‌افزار توقف خوبی نیز دارد. سخنگوی جنرال موتورز گفته است این وانت از سیستم ترمز بزرگ و تقویتی سود می‌برد که با بسته ایمنی کامل همچون ترمز اضطراری خودکار و هدایت گشتاوری همراه شده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تصا خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مریم : سلام برای منم نیومده
میثم : سلام وقت بخیر تحویلی cvt مرداد ۴۰۴ هستم سود تاخیر پرداخت نشده و تاجایی ک میدونم از برج ده پارسال به این طرف واریزی نداشته سایپا. در حال حاضر cvt کسانی ک پول واریز کردن ولی متاسفانه با کمال پررویی طرح تبدیل gl فرستادن بگم ک الان مشکل تامین گیربکس cvt دارن برای شاهین پلاس مشکل تامین بلوک سرسیلندر دارن نمایشگاه مشهد ۴تا ۷ شهریور مسئولین سایپا اومدن و این اطلاعات ازونجا دارم
رضا : هنوز برای تیر و مرداد پیام نرفته
وحید : سفید مشکی های قبل عید همه فاکتور شدن، برای شما چون تیتانیومه هنوز مونده ، عجله داری برو سفید یا مشکی کن، فوری فاکتور میشه
شاهین G : سلام دوستان واسه هفته چهارم شهریور پیام تبدیل اومد؟؟؟
سهند۰۰ : وا کلا تا ۷ اردیبهشت وقت بود برای تکمیل وجه شماچجوری ۳۰اردیبهشت تکمیل وجه کردی پس
تارا v4 : دوستان کسی تارا v4 داشته که فراخوان زده باشن تعویض بشه میخام بدونم چقدر زمان برده از موقعی که خودرو رو پس دادن تا موقعی که مجدد تحویل گرفتن؟
تارا وی4 فروش فوق العاده : َسلام تاخیر داره شما حداکثر بین 3.5 ال 4 ماه باتاخیر در نظر بگیرد زودتر ار موعودکه اصلن نمیدن همه با تاخیر دیگه خیلی جهاد کنن سر موقع بدن وگر نه 1هفته تاخیر دیگه طبیعیه
علی تاراv1p : سلام من طرح عادی ثبت نام کردم شاید طرح های دیگه یه مقدار عقب تر از طرح عادی هستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
چین : من یک آبله هستم من سود پرستم و فقط سود برام مهمه ماشین اصلا ثبت نام کردم برای گرفتن سود خدا سود برسون برام زنگ زدم گفتم ماشین هیشکسو ندین همه سود می خوان اونا هم گفتن باشه سود تن تنانی میدیم بهشون
اطلس دی : سلام وقت بخیر دکتر مصطفی مهر آئین یه صحبت جالبی می کرد و می گفت که مردم کشور ما مردمان خوبی نیستند یه این معنا که خانواده گرایی پدر این جامعه در آورده هنوزم که هنوزه ماها گرفتار قبلیه گرایی هستیم یعنی آهسته بیا آهسته برو و فقط مسائل خانواده خودت را پیگیری کن و ماها باید یاد بگیریم که خوشبختی امری جمعی هست اگر چه به دست آوردن قدرت و امثالهم آنری فردیست اما خوشبختی امری جمعیست. دوستان عزیز همگی به فکر منفعت شخصی هستند یکی گرفتاره ماشین نداره یکی خانواده داره به دلیل نبود ماشین زجر میکشه یکی هم چند حواله خریده بفکر سود و منفعت شخصی هست همه بفکر خودشون هستند و اینکه هیچوقت درست نخواهیم شد چون همگی به دنبال منفعت شخصی هستیم لطفا همگی یک روز جمع بشید بریم دم در شرکت سایپا چه اونیکه در حا حاضر نیاز داره و چه اونیکه الان نیاز نداره
صالح : چاب نشده مهم نیست همون سریال سند ملاکه اولش10100
علی : روی شیشه ماشین منکه چیزی نوشته نیست ولی نمایندگی به من گف رانا تولید تهرانه هردو ریموت من هم قفل مرکزی داره
غلامعلی : 45روز به موعد تحویل
کلهر : لطفا کسی خبر گرفت اعلام کنه ،همه در جریان باشن
چین : چی بهت میرسه با اسم دیگران تایپ میکنی؟؟
حمید : کسانی که به برقی و سیمی بودن حساس هستن فکر کنم بیشترشون دلال هستن بخاطر اختلاف قیمتی که تو بازار است. ولی اصلا برقی و سیمی هیچ فرقی نداره تازه برقی یه سیستم بروز ی هم هست که میتونی روز کرکز کنترل نصب کنی، تورو خدا زیاد خودتون حساسیت خرج ندین....
فوق العاده 11بهمن : دوستان من پذیرش سیزدهم دو تا فوق العاده دارم 12156648 12156655 هیچ کدوم فاکتور نشدن چجوری بعضیا میگن 13دهم فاکتور شدیم
ساینا اس : ببخشید سخا چی هست؟من واقعا نمیدونم،میشه راهنمایی کنید،ممنون میشم