آلمان به طور صریح به مصوبه کمیسیون اتحادیه اروپا مبنی بر توقف فروش خودروهای بنزین و دیزلی از اواسط دهه جاری میلادی «جواب رد» داده است.
موضع رسمی دولت آلمان از طریق وزیر راه این کشور اعلام شده است.
وزیر راه آلمان در صحبتهای خود احتمال استفاده از موتورهای احتراقی حتی پس از سال 2035 میلادی را نیز محتمل دانسته است.
گرچه راه حل دولت آلمان برای استفاده از موتورهای احتراقی در صورتی است که خودروها از سوخت مصنوعی استفاده کنند.
در حال حاضر سوخت مصنوعی و تجدید پذیر یکی از مباحث داغ و به روز صنعت است.
دولت آلمان اعتقاد دارد که نمیتوان تنها به خودروهای برقی و هیدروژنی بسنده کرد. زیرا این دست از خودروها نمیتوانند تمامی نیاز ما را بر طرف سازند.
آئودی در هفته گذشته اعلام کرد که موتور V6 دیزلی این شرکت از همین حالا میتواند از سوختهای مصنوعی بهره ببرد و میزان تولید گازهای سمی آن نیز در حدود 70 تا 95 درصد کمتر از سوختهای فعلی است.
پیش از این وزیر راه ایتالیا نیز موضع مشابهی را اخذ کرده بود.
او در صحبتهایی اعلام کرده بود که نمیتوان به صورت 100 درصدی به خودروهای برقی بسنده کرد.
در حال حاضر به نظر میرسد استفاده از خودروهای هیبریدی مدرن با مصرف سوخت بسیار پایین و کاهش تولید گازهای گلخانهای راه حل بهتری باشد.
ایتالیا به دنبال مصونیت برای سوپرخودروسازهای خود از جمله لامبورگینی و فراری است.
گرچه به نظر میرسد که هنوز راه طولانی برای ممنوع شدن موتورهای احتراق داخلی در اتحادیه اروپا در پیش است و طرح فعلی ممنوعیت تا سال 2035 میلادی بیش از حد خوشبینانه به نظر میرسد.
باید دید که فن آوریهای جدید کدام راه را عملی خواهد کرد.
استفاده از سوختهای مصنوعی و نسل جدید باتریهای حالت جامد میتواند آینده صنعت خودروسازی را به طور کامل دگرگون کند.
گرچه فشار دوست دارن محیط زیست و دولت ها به خودروسازان باعث شده تا این صنعت بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.
با این وجود بسیاری از خودروسازان اعتقاد دارند که راه حل سریعی برای برقی سازی تمامی محصولات خود ندارند و موتورهای احتراق داخلی همچنان پیشران صنعت خودروسازی باقی خواهد ماند.