در این مقاله به بررسی تفاوت قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو و معرفی پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران و پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران و نیز بهترین موتور ماشین ایرانی میپردازیم.
پیشرانه یا موتور، مهمترین بخش خودرو شناخته میشود و عملکردی شبیه به قلب انسان دارد. به بیان دیگر نحوه عملکرد خودرو ارتباط کامل با حجم، قدرت و سرعت موتور دارد. با گسترش صنعت خودروسازی در ایران، طراحان و متخصصین تصمیم به ساخت موتورهای ایرانی گرفتند تا در ماشینهای تولید داخل استفاده شوند. تا کنون موتورهای متعددی در ایران با همکاری شرکتهای خارجی ساخته شده است و برخی دیگر از موتورها مونتاژ و بهینه شدهاند. در این مقاله قصد داریم به بررسی پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران شامل خودروهای داخلی و وارداتی و همچنین بهترین موتور ماشین ایرانی بپردازیم. پیش از آن باید برخی از اصطلاحات علمی مربوط به پیشرانه خودرو از جمله قدرت یا گشتاور را تعریف کنیم.
در این مقاله، عناوین زیر را خواهید خواند:
تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟
اسب بخار چیست؟
گشتاور چیست؟
ارتباط میان گشتاور و قدرت
حجم موتور چه تاثیری بر مصرف سوخت دارد
بهترین موتور ماشین ایرانی
پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران
پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
مشخصات پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
شاید تا به حال شنیده باشید که در معرفی خودروها از قدرت و گشتاور استفاده میشود. بسیاری از مصرفکنندگان خودرو، تصور درستی از این دو مفهوم ندارند و به همین دلیل، در هنگام خرید خودرو به مشخصات آن توجه نمیکنند. در این بخش از مقاله به بررسی این دو عامل مهم در مشخصات خودرو میپردازیم.
تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟
خودروسازان برای معرفی محصولات خود از شاخصهای مختلفی استفاده میکنند؛ مشخصات ظاهری، ابعاد، امکانات و ویژگیهای فنی از جمله مواردی هستند که در اختیار مشتریان قرار میگیرند تا آنها بتوانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. حجم موتور، تعداد سیلندرها، نوع موتور به لحاظ شکل قرارگیری سیلندرها، تعداد سوپاپها و غیره نیز از جمله مشخصات فنی خودرو هستند.
برای معرفی کارایی موتور معمولاً از دو مشخصه استفاده میشود؛ قدرت بر حسب اسب بخار (Horse Power) و گشتاور (Torque) بر حسب نیوتنمتر که در میان این دو، قدرت در نزد عموم مردم شناخته شدهتر است و بیشتر به آن استناد میشود. با این حال، افرادی که دارای تخصص بیشتری در مورد نحوه عملکرد خودرو هستند، به میزان گشتاور خودرو بیشتر توجه میکنند، زیرا در واقع گشتاور موجب گردش چرخهای خودرو میشود.
اسب بخار چیست؟
اسب بخار برای نشان دادن قدرت یا توان به کار میرود و میزان کار انجام شده در واحد زمان را بیان می کند؛ مطابق تعریف، اسب بخار نیرویی است که بتواند ۷۵ کیلوگرم را در مدت یک ثانیه، یک متر بالا ببرد.
اولین سؤالی که ممکن است برای هر شخصی به وجود آید، این است که چرا برای اندازهگیری و محاسبه توان، حیوانی مانند اسب مورد سنجش قرار گرفته و چرا از حیوانات دیگری که قویتر بوده یا سرعت بیشتری نسبت به اسب داشته باشند، استفاده نشده است. در پاسخ باید گفت که یکی از خصوصیات اسب این است که همزمان قدرت، سرعت و استقامت مناسبی دارد.
به عنوان مثال، فیل دارای قدرت خیلی بیشتری نسبت به اسب است ولی دارای سرعت مناسبی نیست؛ یا حیوانی مانند یوزپلنگ دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به اسب است ولی قدرت و استقامت مناسبی ندارد یا حیوانی مانند شتر دارای استقامت خیلی بالایی است ولی سرعت آن قابلمقایسه با اسب نیست و در عین حال اسب حیوانی اهلی است که در زمانی که هنوز موتور اختراع نشده بود، از آن برای انجام خیلی کارها استفاده میشد. شاید به همین دلیل باشد که جیمز وات، مخترع معروف اسکاتلندی در اواخر قرن هجدهم که مشغول بررسی و تحقیق روی موتورهای درونسوز بود، توان و قدرت اسب را مبنا قرار داده است.
از آن به بعد استفاده از این واژه برای معرفی توان موتورهای دورنسوز، در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت. برای فهم این شاخص میتوان چنین گفت که چنانچه خودرویی دارای ۱۰۵ اسب بخار قدرت باشد، بدین معنی است که میتواند وزنهای را به میزان ۷۸۷۵ کیلوگرم که از حاصلضرب ۱۰۵ در ۷۵ (۷۸۷۵ = ۷۵ × ۱۱۰) بدست آمده، در مدت یک ثانیه، یک متر بالا ببرد.
حداکثر میزان قدرت، برای یک موتور معمولا در دورهای بالای موتور ایجاد میشود و خودروسازان برای اعلام این شاخص موتور، همیشه میزان اسب بخار را به همراه دور موتوری که این مقدار در آن اندازه گیری شده است، اعلام میکنند.
به عنوان مثال، اگر به صفحه مشخصات فنی خودرو رنو تندر که مجهز به موتور K4M با حجم موتور ۱۶۰۰ سانتیمتر مکعب است، مراجعه کنید، با عبارت «حداکثر توان موتور ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه» مواجه خواهید شد. به عبارت دیگر در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر توان تولید میشود و چنانچه دور موتور از مقدار مذکور بیشتر شود، توان کاهش مییابد.
عوامل زیادی در کاهش توان موتور نقش دارند که یکی از مهمترین آنها کاهش راندمان حجمی است که با نصب سیستم VVT، راندمان حجمی تا حدودی جبران میشود. به عنوان مثال خودروی مگان ۱۶۰۰ از موتوری همانند خودرو تندر بهره میبرد، با این تفاوت که سیستم VVT روی میل سوپاپ ورودی نصب شده است. پیشرانهی این خودرو ۱۱۵ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند، یعنی تنها نصب سیستم VVT روی میل سوپاپ ورودی، موجب بهبود راندمان حجمی در دورهای بالا شده و توان به میزان ۱۰ اسب بخار افزایش مییابد.
گشتاور چیست؟
بیشتر افراد به سادگی میتوانند معنای توان و واحد آن (اسب بخار) را درک کنند ولی درک گشتاور اندکی مشکل است؛ زیرا گشتاور کمیتی برداری است و کمتر کسی میتواند بدون تسلط بر مفهوم بردار، استنباطِ درستی از واژهی گشتاور داشته باشد. برای درک معنای گشتاور، لازم است ابتدا بدانیم که نیرو چیست؛ مطابق آنچه در شکل زیر نمایش داده شده است، نیرو کمیتی است که موجب حرکت و شتاب گرفتن جسم میشود. نیرو کمیتی برداری و واحد آن نیوتن است.
حال اگر نیرو به هر شکلی برای چرخاندن، گردش یا دَوَران مورد استفاده قرار گیرد، به آن گشتاور گفته میشود. بهعنوان مثال، برای باز کردن در ظرف مربا، باز کردن و بستن شیر آب یا برای باز کردن و بستن یک پیچ، همانطور که در شکل زیر نمایش دادهشده است، نیروی بکار رفته گشتاور نامیده میشود.
در شکل زیر تفاوت نیروی انتقالی که منجر به انجام کار شده با گشتاور که موجب چرخش جسم میشود، به وسیلهی شکل نمایش داده شده است. مطابق آنچه گفته شد، گشتاور یا نیروی چرخشی عاملی است که باعث دَوَران یا چرخش جسم میشود؛ به عبارت دیگر، اثر گشتاور در حرکتِ چرخشی، مانند اثر نیرو در حرکتِ انتقالی است.
با توجه به توضیحات و مثالهای بالا، میتوان گفت گشتاور عاملی است که باعث دوران یا چرخش جسم میشود. برای فهم بهتر تفاوت بین نیرو و گشتاور میتوان چنین گفت که نیرو برای کشیدن یا هل دادن یک جسم روی زمین به کار میرود؛ ولی برای بستن یا باز کردن شیر آب یا در یک شیشه مربا، نیاز به گشتاور داریم. واحد نیرو نیوتن و واحد گشتاور نیوتنمتر است.
وقتی در سیلندر مخلوط هوا و بنزین محترق میشود، موج حاصل از احتراق به سطح پیستون برخورد کرده و آن را به حرکت درمیآورد؛ ولی این نیرو قادر به دوران چرخهای خودرو نیست و لازم است تا تبدیل به گشتاور شود. به عبارت دیگر، جهت حرکت پیستون خطی است و نمی تواند چرخهای خودرو را بچرخاند و برای اینکه حرکت خطی پیستون تبدیل به حرکت دورانی شود، قطعات زیادی مانند گژنپین، شاتون و میللنگ به کار گرفته میشوند. عوامل زیادی مانند موقعیت گژنپین، طول شاتون، طولِ لنگِ متحرکِ میللنگ، زاویهی نیروی اعمال شده به لنگ متحرک و غیره در این زمینه نقش دارند. پس از اینکه نیروی دورانی ایجاد شد، از طریق جعبه دنده، دیفرانسیل و پولوسها، به چرخها منتقل شده و چرخهای خودرو به حرکت در میآیند.
با توجه به اینکه ماهیت و جنس دو شاخص توان و گشتاور با هم متفاوت هستند، نباید انتظار داشت که مقادیر آنها با هم تناسب و سازگاری نزدیکی داشته باشند. در موتور احتراق داخلی، میزان حداکثر گشتاور بر خلاف توان، در دورهای ماکزیمم اتفاق نمیافتد بلکه معمولا بیشترین گشتاور در دورهای میانی موتور ایجاد میشود. به عنوان مثال، میزان گشتاور در موتور تندر ۱۴۰ نیوتنمتر است که در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه ایجاد میشود یا بیشترین مقدار گشتاور در خودرو مگان ۱۶۰۰ سیسی، در دور موتور ۴۲۵۰ دور بر دقیقه ایجاد میشود و مقدار آن ۱۵۱ نیوتنمتر است.
در شکل زیر میتوانید نمودار مقایسه توان و گشتاور را در یک موتور که مجهز به توربوشارژر و سیستم VVT نیست، مشاهده کنید:
در نموار بالا، بیشترین مقدار قدرت که با رنگ قرمز نمایش داده شده، در دورهای بالا ایجاد شده و سپس افت کرده است؛ ولی بیشترین مقدار گشتاور که با رنگ آبی مشخص شده، در دورهای متوسط ایجاد شده و سپس کاهش یافته است. به همین دلیل، همواره رانندگی در دورهای متوسط که دارای بیشترین گشتاور است، توصیه میشود و همچنین گفته میشود که تعویض دنده در همین محدوده یعنی دورهای متوسط انجام گیرد و از حرکت با دور موتورهای بالا پرهیز کنیم؛ زیرا رانندگی و تعویض دنده در دور موتور بالا تنها موجب هدر رفت انرژی، مصرف سوخت بالا و آسیب به موتور میشود.
اگر شخصی مطابق اصول صحیح و توصیههای بالا رانندگی کند و به این نکته توجه کند که بیشترین گشتاور در خودرویی که با آن رانندگی میکند، در چه دوری ایجاد میشود و در دور موتور مناسب، اقدام به تعویض دنده کند، نه تنها کمتر به پمپ بنزین و تعمیرگاه مراجعه خواهد کرد، بلکه در شروع رانندگی از شتاب بیشتری بهرهمند شده و همچنین در جاده، خیلی زودتر از دیگران، بهسرعت های بالاتر دست خواهد یافت.
ویژگی یک موتور خوب به لحاظ قدرت و گشتاور چیست؟
طبق آنچه گفته شد، از خصوصیات بارز یک موتور، داشتن قدرت و گشتاور مناسب است. طبق قواعد و اصول مهندسی خودرو، هر چه موتور توان و گشتاور بیشتری داشته باشد، بهتر است. اما در اینجا باید به چند نکتهی دیگر نیز توجه کرد؛ اول اینکه هر چه حداکثر گشتاور در دور پایینتری تولید شود، آن موتور مشخصات بهتری دارد. مورد دوم که مهمتر به نظر میرسد، این است که هر چه مقدار گشتاور بیشینه در محدوده بیشتری از دور موتور ثابت و پایدار باشد و افت نکند، آن موتور دارای تکنولوژی ساخت بالاتر و دارای خصوصیات بهتری خواهد بود. برای اینکه منظور از پایداری میزان گشتاور در محدوده بیشتری از دور موتور را متوجه شوید، به نمودار زیر که مربوط به خودرو مشخصات رنو کپچر است، دقت کنید:
خودروی رنو کپچر مورد استفاده در ایران، دارای موتوری با حجم ۱۲۰۰ سیسی و مجهز به سیستم توربوشارژر است. سیستم پاشش سوخت آن به صورت تزریق مستقیم (GDI) بوده و همچنین از سیستم VVT روی هر دو میل سوپاپ ورودی و خروجی بهره میبرد. حداکثر قدرت پیشرانهی رنو کپچر در دور موتور حدود ۴۵۰۰ دور بر دقیقه ایجاد شده و مقدار آن ۱۲۰ اسب بخار بوده و نکته جالب این است که توان آن تا حدود ۵۰۰۰ دور دقیقه نیز تقریباً ثابت بوده است و سپس کاهش پیدا میکند.
یعنی توان در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به بیشترین حد خود رسیده و تا حدود ۵۰۰۰ دور بر دقیقه تقریبا ثابت و پایدار مانده و سپس کاهش مییابد؛ ولی آنچه در این موتور اهمیت زیادی دارد و نسبت به موتورهای دیگر جلب توجه میکند و موجب افزایش بهرهوری موتور شده، این است که بیشترین مقدار گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه ایجاد شده و مقدار آن ۱۹۰ نیوتنمتر است. این گشتاور تا حدود دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه ثابت و پایدار بوده و سپس کاهش مییابد که این خصوصیت بسیار مهمی است.
چنین ویژگی به کامپیوتر گیربکس اجازه میدهد تا دنده را در دورهای پایینتری تعویض کند که کاهش مصرف سوخت و همچنین آلایندگی کمتری را به دنبال دارد. این در حالی است که در بیشتر موتورها، گشتاور بیشینه در دورهای بالاتری ایجاد شده و محدوده دور موتوری که میزان گشتاور میتواند در آن ثابت و پایدار بماند، خیلی کوتاهتر است.
با یک نگاه کوتاه به دو نمودار اخیر، میتوانید تفاوت در شاخصها را احساس کنید. در موتور قبلی مقدار توان و گشتاور در دور موتورهای بالاتر ایجاد شده و محدوده پایداری دور موتور بسیار کوتاه بود و هر دو شاخص (قدرت و گشتاور) خیلی سریع کاهش مییابند؛ ولی در موتوری که مجهز به توربوشارژر و سیستم VVT است و از سیستم تزریق سوخت مستقیم بهره میبرد، توان و گشتاور در دورهای پایینتر موتور ایجاد شده و محدوده پایداری آنها، خصوصاً شاخص مربوط به گشتاور خیلی بیشتر است.
ارتباط میان گشتاور و قدرت
گشتاور و قدرت در بازار خودرو نقش حیاتی ایفا میکنند. این اعداد و ارقام برای توصیف کارایی خودرو بیان میشوند. در واقع نقش این اعداد نسبت به آنچه که اکثر مصرفکنندگان درک میکنند، پیچیدهتر است. مهمتر از آن، براساس چگونگی ارتباط این دو مفهوم در طراحی یک خودرو، کارایی این اعداد در دنیای واقعی رانندگی و حمل بار تعیین میشود.
قدرت موتور برابر است با «حاصلضرب گشتاور و دور موتور». گشتاور برابر نیرویی است که میللنگ خودرو میتواند تحمل کند. دور موتور نیز نمایانگر سرعت چرخش موتور است. حال فرض کنید موتوری با سرعت ۶ هزار دور بر دقیقه، ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وظیفهی جعبه دندهی خودرو این است که گشتاور را به دور تبدیل کند. به عنوان مثال، دندهای با نسبت ۰٫۵، دور موتور را نصف میکند. بنابراین خروجی این دنده با سرعت ۳۰۰۰ دور بر دقیقه دوران میکند؛ اما از آنجا که حاصلضرب دور و گشتاور ثابت است، گشتاور باید دو برابر شود. یعنی خروجی این دنده ۲۰۰ نیوتنمتر نیرو خواهد داشت و به عبارت دیگر، یعنی سرعت کمتر در مقابل نیروی بیشتر.
وقتی خودرو با سرعت کم و در دندههای سنگین در حال حرکت است، جعبه دنده دور خروجی پایین و گشتاور خروجی بالایی دارد. به همین دلیل با کوچکترین فشار پدال گاز، نیروی زیادی را احساس میکنید و خودرو به راحتی شتاب میگیرد. در سرعتهای بالا و دندههای سبک، به دلیل سرعت بالای دوران چرخ، گشتاور کاهش مییابد و شتابگیری آهستهتر میشود.
برای درک این موضوع به تفاوت میان خودروی مسابقهای و تراکتور فکر کنید. اگر گشتاور خودروی مسابقهای از طریق چرخدندهها برای رسیدن به سرعتهای بالا مورد استفاده قرار بگیرد، قدرت بسیار زیادی تولید میشود. به طور نسبی، برای حرکت دادن یک خودروی مسابقهای نیاز به انجام کار زیادی نیست، بنابراین کار کمتری انجام میشود و قدرت بیشتری برای رسیدن به سرعتهای بالا باقی میماند.
از سوی دیگر یک تراکتور ممکن است موتوری با حجم و قدرت تولیدی یکسانی داشته باشد، اما این قدرت برای انجام کار از طریق چرخدندهها به کار گرفته میشود. تراکتور نمیتواند با سرعت زیاد حرکت کند، اما میتواند اجسامی با وزن بسیار زیاد را جابهجا کند.
حال اگر خودرویی قدرت بیشتری داشته باشد، میتواند به طور همزمان در دورها و سرعتهای بالاتر، نیرو و شتاب بیشتری را به خودرو وارد کند. یا در مورد ماشینهای سنگین، در سرعتهای پایینتر قابلیت حمل بار خودرو افزایش مییابد.
نکته بسیار مهم دیگر این که گشتاور بیشینه خودرو در چه دور موتوری در دسترس است. هرچه گشتاور موتور در دورهای پایین بیشتر باشد، رانندگی با خودرو راحتتر خواهد بود. چرا که میتوانید بدون گاز دادن زیاد یا ریپ زدن خودرو در دورهای پایین، رانندگی کنید. موتور نیسان جوک توربو از این نظر یک شاهکار مهندسی محسوب میشود و گشتاور آن در طیف گستردهای از دور موتور در دسترس راننده است.
بسیاری از موتورهایی که فناوری قدیمیتری دارند، در دورهای بالا به گشتاور قابل قبول میرسند. در نتیجه راننده برای به راه انداختن خودرو باید دور موتور را مثلا تا ۳۵۰۰ بالا ببرد و این امر باعث استهلاک خودرو خواهد شد. به همین دلیل است که همیشه در کنار عدد گشتاور موتور، دور موتوری که گشتاور در آن حاصل میشود را نیز مینویسند.
به طور خلاصه، میتوان گفت گشتاور نشاندهندهی کشش و شتاب خودرو در سرعتهای پایین و قدرت، نشاندهندهی حداکثر سرعت خودرو است. چرا که در سرعتهای پایین، تمام توان موتور به شکل گشتاور برای شتابگیری خودرو استفاده میشود و در دورهای بالا، تقریبا تمام قدرت موتور صرف غلبه بر نیروی مقاومت هوا خواهد شد.
حجم موتور چه تاثیری بر مصرف سوخت دارد؟
یک موتور بزرگ که میتواند با هر دور چرخش در دقیقه سوخت بیشتری بسوزاند، معمولاً بیشتر از موتوری کوچکتر با همان تعداد دور سوخت مصرف میکند. این مسئله هنگام انتخاب و خرید خودروی جدید بسیار مهم است. چرا که خودروهای قدرتمندتر و موتورهای بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری داشته و از سوخت بیشتری نسبت به موتورهای کوچکتر استفاده میکنند.
اگر خودرو را فقط برای رانندگی روزمره خواسته و قصد ندارید با آن بارهای سنگین جابهجا کرده یا با سرعت خیلی زیاد برانید، میتوانید خودرویی با موتور کوچک و در عین حال قدرتمند خریده و در مصرف سوخت نیز صرفهجویی کنید.
موتورهای کوچک معمولاً متناسب با خودروهایی هستند که بیشتر در داخل شهر استفاده میشوند. این موتورها عملکرد کافی را برای سفرهای کوتاه مانند رفتن به فروشگاههای شهری، مدرسه و دفتر کار فراهم میکنند.
اهمیت میزان حجم موتور هنگام خرید خودرو
در بعضی از کشورها بر اساس حجم موتور مالیات خودروها مشخص میشود. باید بدانید هزینهی طراحی و ساخت موتورهایی که حجم بالاتری دارند، بیشتر است. در بازار موتورهای گوناگونی با انواع حجم وجود دارد که شامل مدلهای کم حجم ۴ سیلندر تا موتورهای V8 و V12 با حجم موتور بالای ۶ لیتر میشود. یکی از اعدادی که شرکت در اختیار خریداران و مردم میگذارد، حجم موتور است که با یک عدد مشخص میشود.
اگر به خودروی شهری با مصرف سوخت پایین نیاز دارید، باید محصولی با موتور کم حجم انتخاب کنید؛ اما اگر در پی سرعت و قدرت هستید و میخواهید با خودروی خود به مسافرت بروید، حتما خودرویی با موتور بزرگ و پرحجم انتخاب کنید.
حجم موتور بالا برای چه افرادی مناسب است؟
افرادی که به دنبال موتورهایی با حجم بالا هستند، معمولا کاروان دارند و افرادی هستند که باید مسافتهای طولانی را در بزرگراه ها طی کنند. البته این موتور های بزرگ و پرقدرت میتواند برای کسانی که از رانندگی لذت برده و فقط جهت سرگرمی رانندگی میکنند، نیز مفید باشد؛ زیرا دارای قدرت بیشتری بوده و معمولا سر و صدای بیشتری نیز دارند. به علاوه خودروهایی که خودشان نیز بزرگ و سنگین هستند، نیاز به موتورهای بزرگی دارند.
بهترین موتور ماشین ایرانی
موتور ۱/۷ لیتری ایران خودرو که با نام موتور ملی یا EF7 شناخته میشود، هماکنون بهترین و قدرتمندترین موتور ماشین ایرانی به شمار میرود. این پیشرانه که در خانواده محصولات ایران خودرو به کار میرود، دارای بیشترین قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به سایر محصولات خودروسازان داخلی است. از این موتور در پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران استفاده میشود و باعث شده است که آنها دارای بیشترین قدرت تولیدی در میان خودروهای تولید داخل باشند.
پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران
سمند سورن ای ال ایکس توربو EF7 و دنا پلاس توربو را میتوان به طور مشترک (هر دو از پیشرانه واحدی استفاده میکنند)، قدرتمندترین خودروی داخلی در بازار ایران دانست. سدان ۴ سرنشین سمند سورن ای ال ایکس توربو EF7 از پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۶۵۰ سیسی بهره میبرد که با توجه به وزن ۱۲۵۷ کیلوگرمی، ۷/۳۳ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. این پیشرانه دارای ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور (در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه) است و نیروی تولیدی آن توسط جعبه دنده دستی ۵ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. سمند سورن ای ال ایکس توربو EF7 قادر است در زمان ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
دنا پلاس توربو نیز یکی از قدرتمندترین خودروهای داخلی ساخت ایران خودرو در بازار کشور به شمار میرود. این سدان ۴ سرنشین از پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۶۵۰ سیسی بهره میبرد که با توجه به وزن ۱۲۶۲ کیلوگرمی، ۷/۹۴ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. این پیشرانه دارای ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور (در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه) است و نیروی تولیدی آن توسط جعبه دنده دستی ۵ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو قادر است در زمان ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
تا چند سال پیش که قانون ممنوعیت واردات خودروهای دارای حجم پیشرانه بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی در ایران تصویب و اجرایی نشده بود، شاهد خودروهای زیادی بودیم که قدرت و گشتاور زیادی داشتند. با این حال، قانون یادشده اجرایی شد و تاثیر خود را بر محصولات بازار گذاشت و هماکنون شاهد خودروهای داخلی و خارجی با حجم پایین هستیم که قدرت تولیدی آنها نسبت به محصولات موجود در کشورهای دیگر کمتر است.
در این مقاله به بررسی ۱۰ مورد از پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران پرداختهایم که در کشور وجود دارند؛ دقت داشته باشید که در این مقاله به بررسی خودروهای تقویتشده و مسابقهای که برای منظورهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند، نمیپردازیم.
مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲
سدان ۴ سرنشین مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ را میتوان قدرتمندترین ماشین بازار ایران دانست. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۶۶۳ سیسی بهره میبرد و میتواند ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور (در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه) تولید کند.
مصرف سوخت مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸/۶ لیتر است و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده) میرسد و زمان صفر تا صد کیلومتربرساعت آن ۴/۸ ثانیه است. این خودرو از جعبه دنده خودکار ۷ دنده روی محور عقب به همراه فرمان برقی نیز بهره میبرد. این موارد باعث شده است تا مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ بتواند در صدر فهرست پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران جای بگیرد.
بی ام و ۶۵۰i کوپه ۲۰۱۵
بیامو ۶۵۰i کوپه ۲۰۱۵ یکی از خودروهایی است که پرشیا خودرو در بازار ایران به فروش میرساند. حجم موتور این خودرو ۴۳۹۵ سیسی و زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت آن ۴/۶ ثانیه است. پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی و ۳۲ سوپاپه این خودرو میتواند ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. ایثن خودرو از گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب بهره میبرد. از جمله سایر مشخصات بی ام و ۶۵۰i کوپه ۲۰۱۵ میتوان به وزن ۱۷۹۵ کیلوگرمی، مصرف سوخت ترکیبی ۸/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حجم باک ۷۰ لیتر اشاره کرد.
بی ام و ۷۵۰i مدل ۲۰۱۲
بی ام و ۷۵۰i مدل ۲۰۱۲ یکی دیگر از محصولات خودروساز آلمانی است که توسط شرکت پرشیا خودرو در ایران عرضه میشود. حجم موتور ۸ سیلندر خورجینیی ۳۲ سوپاپه این خودرو ۴۳۹۵ سیسی و زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت آن ۴/۸ ثانیه است و قدرت موتور به ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۶۵۰ نیوتنمتر میرسد. این خودرو حداکثر میتواند به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. سدان بی ام و ۷۵۰i مدل ۲۰۱۲ از گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب بهره میبرد و وزن آن ۲۰۱۵ کیلوگرم است و حجم باک آن به ۸۰ لیتر میرسد.
بی ام و ۶۵۰i کروک مدل ۲۰۱۵
بی ام و ۶۵۰i کروک مدل ۲۰۱۵ نیز همانند مدل کوپه از پیشرانهی خورجینی ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۳۹۵ سیسی بهره میبرد. این پیشرانه میتواند در زمان ۴/۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. پیشرانه قادر است ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که این نیرو توسط گیربکس ۸ دنده اتوماتیک به دیفرانسیل عقب و چرخهای محرک میرسد. وزن این خودرو ۱۹۳۰ کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و ظرفیت باک آن به ۷۰ لیتر محدود میشود.
مازراتی گرن کبریو مدل ۲۰۱۱
مازراتی گرن کبریو مدل ۲۰۱۱، خودروی کانورتیبل چهار سرنشین ایتالیایی است که از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سیسی بهره میبرد. این پیشرانه ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۹ نیوتنمتر گشتاور در ۴۷۵۰ دور بر دقیقه تولید میکند و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۵/۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نیروی تولیدی پیشرانه توسط جعبه دنده خودکار ۶ دنده به چرخهای محرک میرسد و فرمان هیدرولیک نیز دارد. وزن مازراتی گرن کبریو ۱۸۸۷ کیلوگرم است و حداکثر سرعت آن به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد و قادر است در ۵/۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
مازراتی کواتروپورته جی تی اس مدل ۲۰۱۰
سدان ۴ سرنشین مازراتی کواتروپورته جی تی اس مدل ۲۰۱۰ از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سیسی در زیر کاپوت خود بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی اسن خودرو ۱۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و پیشرانهی آن میتواند ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور بر دقیقه تولید کند که نیروی تولیدی از طریق جعبه دنده خودکار سکوئنشال ۶ دنده به چرخهای عقب منتقل میشود.
مازراتی کواتروپورته جیتیاس دارای فرمان هیدرولیک است و وزن آن به ۱۸۸۰ کیلوگرم میرسد؛ این خودرو قادر است در زمان ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مازراتی کواترو پورته اس مدل ۲۰۰۹
سدان ۴ سرنشین مازراتی کواترو پورته اس مدل ۲۰۰۹ نیز همانند مدل جیتیاس از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سیسی در زیر کاپوت خود بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی این سدان ۱۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و میتواند ۴۳۹ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتنمتر گشتاور در ۴۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند که از طریق جعبه دنده خودکار سکوئنشال ۶ دنده به دیفرانسیل عقب و چرخهای محرک منتقل میشود.
مازراتی کواتروپورته اس وزنی معادل ۱۸۸۰ کیلوگرم دارد و از فرمان هیدرولیک بهره میبرد و میتواند در زمان ۵/۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳
مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳ نیز یکی دیگر از قدرتمندترین خودروهای بازار ایران به شمار میرود. این خودرو از پیشرانه خورجینی ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۶۶۳ سیسی در زیر کاپوت خود استفاده میکند. پیشرانهی مرسدس بنز SL500 میتواند ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و این خودرو قادر است در زمان ۴/۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس ۷ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به چرخهای محرک میرسد. وزن این خودرو ۱۶۸۵ کیلوگرم است و ۹/۱ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر (مصرف سوخت ترکیبی) مصرف میکند و حجم باک آن ۶۵ لیتر است. از جمله امکانات مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳ میتوان به ترمز ABS، ترمز EBD، سامانه کمکی ترمز، ایربگ راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ورود بدون کلید، سیستم محافظ برای عابران پیاده، نشانگر باد لاستیک، گرمکن صندلیهای جلو، سردکن جلو، دوربین عقب، پانوراما و کروز کنترل اشاره کرد.
مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱
حیف است در فهرست پر فدرت ترین خودروهای بازار ایران، نام مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱ وجود نداشته باشد. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی ۳۲ سوپاپه با حجم ۴۶۶۳ سیسی بهره میبرد و قادر است در زمان ۴/۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. قدرت پیشرانه ۴۲۹ اسب بخار و گشتاور آن ۷۰۰ نیوتنمتر است و بیشینه سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
قدرت پیشرانهی مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱ از طریق گیربکس ۷ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به چرخهای محرک میرسد و این خودروی ۲۰۷۰ کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و حجم باک آن به ۹۴ لیتر میرسد. از جمله امکانات این خودرو میتوان به ترمز ABS و EBD، سیستمهای کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز جلوگیری از تصادف، سامانه کمکی ترمز، ایربگ راننده و سرنشین، ماساژور صندلی، حافظه صندلی، کروز کنترل، حسگر نقطه کور، حسگر پارک، حسگر نور و باران اشاره کرد.
بی ام و ۷۵۰li مدل ۲۰۰۸
یکی از محصولات قدرتمندی که شرکت پرشیا خودرو در بازار ایران عرضه میکند، بیامو ۷۵۰li مدل ۲۰۰۸ است. این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی با ۳۲ سوپاپ در زیر کاپوت خود بهره میبرد. حجم پیشرانه ۴۳۹۵ سیسی است و در زمان ۵/۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. پیشرانه میتواند ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و بیشینه سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
نیروی تولیدی پیشرانهی این سدان ۱۹۸۰ کیلوگرمی، توسط گیربکس ۶ دنده اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به چرخهای محرک میرسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی بیامو ۷۵۰li مدل ۲۰۰۸ حدود ۱۱/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حجم باک آن ۸۲ لیتر است. این ویژگیها باعث شد تا بیامو ۷۵۰li مدل ۲۰۰۸ هم بتواند جایی برای خود در فهرست پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران پیدا کند.
مشخصات پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران
برای بررسی بهتر، مشخصات پر قدرت ترین خودروهای بازار ایران در جدول زیر ارائه شده است:
مشخصات فنی پرقدرت ترین خودروهای بازار ایران |
نام خودرو |
قدرت پیشرانه |
گشتاور پیشرانه |
حجم پیشرانه |
نوع پیشرانه |
تعداد سیلندر |
مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۲ |
۴۵۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
۷۰۰ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه |
۴۶۶۳ سی سی |
خورجینی |
۸ |
بی ام و ۶۵۰i کوپه ۲۰۱۵ |
۴۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
۶۵۰ نیوتن متر |
۴۳۹۵ سی سی |
خورجینی |
۸ |
بی ام و ۷۵۰i مدل ۲۰۱۲ |
۴۵۰ اسب بخار |
۶۵۰ نیوتن متر |
۴۳۹۵ سی سی |
خورجینی |
۸ |
بی ام و ۶۵۰i کروک مدل ۲۰۱۵ |
۴۵۰ اسب بخار |
۶۵۰ نیوتن متر |
۴۳۹۵ سی سی |
خورجینی |
۸ |
مازراتی گرن کبریو مدل ۲۰۱۱ |
۴۴۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
۴۸۹ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه |
۴۶۹۱ سیسی |
خورجینی |
۸ |
مازراتی کواتروپورته جی تی اس مدل ۲۰۱۰ |
۴۴۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
۵۱۰ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه |
۴۶۹۱ سیسی |
خورجینی |
۸ |
مازراتی کواترو پورته اس مدل ۲۰۰۹ |
۴۳۹ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
۴۹۰ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه |
۴۶۹۱ سیسی |
خورجینی |
۸ |
مرسدس بنز SL500 مدل ۲۰۱۳ |
۴۳۵ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه |
۷۰۰ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه |
۴۶۶۳ سیسی |
خورجینی |
۸ |
مرسدس بنز CL500 مدل ۲۰۱۱ |
۴۲۹ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه |
۷۰۰ نیوتنمتر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه |
۴۶۶۳ سیسی |
خورجینی |
۸ |
بی ام و ۷۵۰li مدل ۲۰۰۸ |
۴۰۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
۶۰۰ نیوتن متر |
۴۳۹۵ سیسی |
خورجینی |
۸ |