فوتون تونلند جدید؛ مشخصات فنی و قیمت وانت ایران خودرو دیزل

 

فوتون تونلند جدید؛ مشخصات فنی و قیمت وانت ایران خودرو دیزل

 

وانت پیکاپ دیزلی مونتاژ ایران خودرو، به‌زودی با چهره‌ی جدید در کشورمان عرضه خواهد شد. این مدل، از پیشرانه‌ی توربوشارژ استفاده خواهد کرد.
طی سال‌های اخیر، بازار وانت‌ها در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این شرایط، با واردات تویوتا هایلوکس در دهه‌ی ۸۰ خورشیدی آغاز شد؛ اما پس از افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو، به دست وانت‌های چینی، افتاد. حالا مونتاژکاران ایرانی، درحال رقابت با یکدیگر برای تقسیم بازار هستند و تنوع وانت‌های چینی را افزایش می‌دهند.

فوتون، زیرمجموعه‌ی غول خودروسازی چین، گریت وال است و یکی از برندهای با سابقه‌ در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این شرکت سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شوند.

 

نسل اول وانت تونلند، سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو، هم‌اکنون علاوه‌بر چین در تایلند و فیلیپین هم خط مونتاژ دارد. تونلند در مقایسه با دیگر وانت‌های ساخت چین، به موفقیت نسبی در صادرات رسیده است و هم‌اکنون برای بازار مالزی، برزیل، کلمبیا و استرالیا هم عرضه می‌شود.

در ایران، تعداد قابل توجهی از کامیون‌های فوتون وجود دارند. وانت فوتون تونلند بنزینی و دیزلی هم از سال ۱۳۹۳ به ایران وارد شد و ایران خودرو تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ، این مدل را پیش‌فروش می‌کرد؛ اما براساس اخبار موجود، به‌زودی نسخه‌ی جدیدی از تونلند در کشورمان مونتاژ می‌شود.

طراحی بدنه و نمای ظاهری فوتون تونلند جدید

پرفروش‌ترین وانت فوتون در سال ۲۰۱۸ تغییر چهره داد و حالا با دو مدل چهاردر و دودر تولید می‌شود.
تونلند جدید، از چراغ‌هایی مشابه مدل قبلی استفاده می‌کند اما به لطف بازطراحی جلوپنجره، خودرویی کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. ترکیب کلی در نمای روبرو، مشابه وانت‌های مدرن بازار جهانی نیست؛ اما به عنوان پیکاپ ساخت چین که ظاهری الگوبرداری شده از تویوتا هایلوکس یا فورد F-150 ندارد، جالب توجه است.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو
اضافه شدن خطوط باریک به جلو پنجره، ابعاد تونلند جدید را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. این خودرو از نظر خطوط حجم‌دهنده و پیچیدگی ساخت بدنه، ساده و کم‌هیجان طراحی شده است. بخش بزرگی از سپر هم، پلاستیک سیاه‌رنگ دارد که ارزش لوکس تونلند را کاهش می‌دهد.
تونلند در نمای جانبی، بزرگ و مرتفع به نظر می‌رسد. این مدل، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ با تایرهای حجیم ۲۶۵ میلی‌متر دارد. دستگیره‌های فلزی هم‌رنگ بدنه، آینه بغل براق راهنمادار و حفاظ در قسمت بار، تونلند جدید را اسپرت و جوان‌پسند جلوه می‌دهند؛ هرچند که بخش بزرگی از گلگیرها دارای پلاستیک سیاه است و رکاب برای کمک به سوارشدن، وجود ندارد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو
نمای عقب تونلند جدید، ساده و مشابه وانت‌های قدیمی مثل هایلوکس ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ است. روی درپوش صندوق، حجم‌دهی چندانی دیده نمی‌شود اما خطوطی پیرامون چراغ‌ها وجود دارد تا سادگی این بخش، کمتر جلب نظر کند.
در مجموع، می‌توان به طراحی تونلند جدید امتیاز متوسط داد؛ هرچند که نسبت به مدل اصلی موجود در ایران، ساده‌تر و کم‌هجیان‌تر شده است. این خودرو با طول ۵,۳۱۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۸۶۰ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۳,۱۰۵ میلی‌متر تولید می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین فوتون تونلند جدید

ترکیب داشبورد برای مدل جدید، با نصب نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ و افزایش ابعاد خروجی‌های تهویه مطبوع، متفاوت جلوه می‌کند. در تصاویر موجود، ظاهرا ادوات نقره‌ای و قهوه‌ای رنگ طرح چوب داخل داشبورد هم از مدل جدید حذف شده‌اند.

نمای داخلی فوتون تونلند جدید ایران خودرو
ساختار کلی کلیدهای گردان و دکمه‌های زیر نمایشگر، ساده و مشابه خودروهای قدمی ساخت چین است. پنل پشت فرمان، حالت سیلندری مشابه جک T8 ندارد و نمای تخت همراه نمایشگر مخصوص کامپیوتر سفر ارائه می‌کند.
تقریبا تمام داشبورد و ادوات مرتبط با آن، از پلاستیک سخت سیاه‌رنگ ساخته شده است و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. ترمز دستی سنتی، دیگر نکته‌ی منفی در فضای داخلی تونلند جدید است که البته برای وانت‌های ساخت چین، عجیب نیست.
طراحی صندلی‌ها با چرم مصنوعی و نصب مواد نرم داخل تودری‌ها، نکات مثبت در طراحی کابین تونلند هستند. فرم نشیمن‌ها برای ردیف جلو، زیبا و راحت به نظر می‌رسد. صندلی‌های عقب هم برای سه انسان بلند قد، مناسب هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی تونلند جدید ایران خودرو

براساس اطلاعات موجود، دو نوع پیشرانه‌ی دیزلی برای تونلند در ایران وجود خواهد داشت. هر دو مدل، مجهز به گیربکس ۶ سرعته دنده دستی و سیستم دو دیفرانسیل هستند؛ ضمن اینکه می‌توانند حدود یک‌تن بار حمل کنند. از معدود تفاوت‌های فنی بین تونلند جدید و نمونه‌های قبلی، هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های دیزلی با استاندارد یورو ۵ است؛ درحالی‌که مدل‌های قبلی موجود در ایران، یورو ۴ بودند.

موتور فوتون تونلند جدید ایران خودرو

مدل ارزان‌تر با وزن خالص ۱۹۴۰ کیلوگرم، موتور چهار سیلندر ۲/۸ لیتری توربوشارژ اینترکولر دارد و قدرت ۱۷۴ اسب بخار همراه گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این پیشرانه‌ طراحی شرکت کامینز است و همراه جعبه‌دنده‌ی گترگ (Getrag) آلمان ارائه می‌شود.
نسخه‌ی قوی‌تر، موتور بنزینی دو لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر دارد. این نمونه از تونلند جدید، با وزن خالص ۱۹۰۰ کیلوگرم، دارای موتور بورگوارد (طراحی بورگوارد ساخت چین) و گیربکس آیسین ژاپن است.
هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی وانت‌های جدید فوتون با بنزین و گازوئیل موجود در ایران منتشر نشده است. مدل ۲/۸ لیتری توربودیزل مونتاژ ایران خودرو که هم‌اکنون در بازار وجود دارد، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۸ تا ۹ لیتر گازوئیل در صد کیلومتر است.
یکی از تفاوت‌های فنی بین تونلند جدید و نمونه‌های قبلی، هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های دیزلی با استاندارد یورو ۵ است؛ درحالی‌که مدل‌های قبلی، یورو ۴ بودند.

امکانات ایمنی و رفاهی فوتون تونلند جدید ایران خودرو

هر دو نسخه بنزینی و دیزلی، دارای رینگ‌های اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچ با تایرهای با اندازه ۲۶۵/۶۵ هستند. فرمان هیدرولیکی، سیستم ترمز هیدرولیکی دومداره، دو کیسه‌ هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (ESP) ، سیستم حفظ خودرو در شیب (HDC HAC)، باک سوخت ۷۶ لیتر، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، سیستم تهیوه مطبوع خودکار با پنل دیجیتال، کروز کنترل، تریم داخلی چرم دو رنگ، کنترل الکتریکی وضعیت انتقال قدرت، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، اتولایت (سنسور نور)، چراغ‌های روشنایی روز و تنظیم برقی آینه‌های جانبی، امکانات موجود در تونلند جدید هستند.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو
براساس اطلاعات موجود، پیکاپ چینی مونتاژ ایران خودرو، فقط با گیربکس دنده دستی و محرک دو دیفرانسیل عرضه خواهد شد. سیستم کلاچ تک صفحه‌ای با مکانیزم هیدرولیک، قفل دیفرانسیل اتوماتیک و همچنین سامانه انتقال قدرت با حالت‌های مختلف ۲H، ۴H و ۴L که به صورت برقی قابل انتخاب و فعال‌سازی هستند، روی تونلند جدید نصب می‌شوند. این خودرو ظاهرا، فاقد استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید و آنتن کوسه‌ای است.

قیمت تونلند مدل ۱۴۰۱ مونتاژ ایران خودرو

در بازار چین، مدل پایه از تونلند با موتور بنزینی، گیربکس دستی و سیستم تک دیفرانسیل، آستانه قیمت ۸۸ هزار یوآن معادل ۱۴ هزار دلار دارد. نسخه‌ی کامل‌تر، همراه پیشرانه‌ی توربودیزل، گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، به قیمت ۲۰۰ هزار یوان معادل ۳۱ هزار دلار فروخته می‌شود. با این شرایط، می‌توان قیمت تونلند بنزینی و دیزلی مونتاژ ایران خودرو را، یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان، پیش‌بینی کرد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو نمای اصلی

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فوتون تونلند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد